Ξενακης Ιανης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία εικονίζεται ο διεθνούς φήμης Έλληνας συνθέτης και αρχιτέκτονας του 20ού αιώνα Ιάνης Ξενάκης (1922-2001). Ήταν ένας σκεπτόμενος δημιουργός ο οποίος προσπάθησε να εκφραστεί μουσικά και επιστημονικά θεωρώντας πως κάθε δημιουργία προκύπτει μέσα από την ενότητα φιλοσοφίας, τέχνης και επιστήμης. Συνέδεσε, έτσι, τη μουσική και την αρχιτεκτονική με θεωρίες από τη φυσική και τα μαθηματικά όπως, για παράδειγμα, η θερμοδυναμική, η θεωρία των πιθανοτήτων, η θεωρία των παιγνίων, η ακολουθία Φιμπονάτσι κ.ά., ενώ εισήγαγε τον όρο «στοχαστική μουσική». Όταν ήταν φοιτητής είχε και πολιτική δράση, αφού έλαβε μέρος, με την πλευρά της Αριστεράς. στην Εθνική Αντίσταση και στα Δεκεμβριανά, όταν και τραυματίστηκε σοβαρά στο μάτι. Εξαιτίας της δράσης αυτής, άλλωστε, φυγαδεύτηκε, στα 1947, στο Παρίσι όπου ήταν και η έδρα του μέχρι το θάνατό του. Στη φωτογραφία αποτυπώνεται ο Ι. Ξενάκης, πιθανόν στα τέλη της δεκαετίας του ‘50, αρχές του ’60, κατά τη στιγμή που κρατά σημειώσεις έχοντας μπροστά του μια παρτιτούρα για κάποιο ορχηστρικό έργο, αν κρίνει κανείς από το μέγεθός της. Φαίνεται ως ένας απλός, καθημερινός άνθρωπος με τις αδυναμίες του, αφού στο χέρι του κρατά και τσιγάρο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η προσωπικότητα του Ι. Ξενάκη είναι τόσο πολυσχιδής που μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών. Πέρα από τη γνωριμία με τη μουσική και την αρχιτεκτονική του θα ήταν εποικοδομητικό να ασχοληθεί κανείς και με τη σκέψη του. Για αυτόν το σκοπό προτείνεται να δοθεί στους/στις μαθητές/τριες το παρακάτω απόσπασμα από μια συνέντευξη του 1978, η οποία δημοσιεύεται στη διαδικτυακή έκδοση της εφημερίδας Lifo στις 1.6.2014, όπου ο Ι. Ξενάκης ορίζει την έννοια της δημιουργίας: "Δημιουργία σημαίνει βασικά νέο κοίταγμα. Και από το νέο κοίταγμα προκύπτουν νέες μορφές και νέες ιδέες. Οι νέες ιδέες μπορεί να φαίνονται αντίθετες με τις παλαιότερες. Αλλά στην ιστορία της τέχνης και των ιδεών, των ανθρώπινων σχέσεων, υπάρχει πάντα μια συνέχεια, όσο και αν νομίζει κανείς ότι μια επανάσταση δημιουργεί εντελώς νέα σχήματα. Τα νέα σχήματα έχουν ένα κομμάτι, ένα μέρος που ανήκει στο παρελθόν. Εντελώς καινούρια σχήματα δεν υπάρχουν πουθενά. Αυτό είναι μια αδυναμία και ταυτόχρονα μια υπόσχεση. Αδυναμία γιατί περιορίζει το ανθρώπινο μυαλό, το εμποδίζει να πετάξει σ΄ άλλους τόπους διαφορετικούς από εκείνους που βρίσκεται. Πρέπει να βασιστείς, να πατήσεις σε κάτι από πριν για να πας αλλού". Η όλη προσέγγιση μπορεί να πάρει τη μορφή επίλυσης προβλήματος όπου οι μαθητές, αφού συγκροτήσουν ομάδες και σε διαθεματικό πλαίσιο, με αφετηρία το μάθημα της Γλώσσας και με ανάλογες προσαρμογές για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, θα προσπαθήσουν, αξιοποιώντας γραπτές ή διαδικτυακές πηγές να απαντήσουν στο ερώτημα "τι σημαίνει δημιουργία" με βάση και την άποψη του Ι. Ξενάκη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5492
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Μουσική Music EducationΜουσική > Δημιουργοί ComposersΔημιουργοί
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ