Xenakis Ianis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία εικονίζεται ο διεθνούς φήμης Έλληνας συνθέτης και αρχιτέκτονας του 20ού αιώνα Ιάνης Ξενάκης (1922-2001). Ήταν ένας σκεπτόμενος δημιουργός ο οποίος προσπάθησε να εκφραστεί μουσικά και επιστημονικά θεωρώντας πως κάθε δημιουργία προκύπτει μέσα από την ενότητα φιλοσοφίας, τέχνης και επιστήμης. Συνέδεσε, έτσι, τη μουσική και την αρχιτεκτονική με θεωρίες από τη φυσική και τα μαθηματικά όπως, για παράδειγμα, η θερμοδυναμική, η θεωρία των πιθανοτήτων, η θεωρία των παιγνίων, η ακολουθία Φιμπονάτσι κ.ά., ενώ εισήγαγε τον όρο «στοχαστική μουσική». Όταν ήταν φοιτητής είχε και πολιτική δράση, αφού έλαβε μέρος, με την πλευρά της Αριστεράς. στην Εθνική Αντίσταση και στα Δεκεμβριανά, όταν και τραυματίστηκε σοβαρά στο μάτι. Εξαιτίας της δράσης αυτής, άλλωστε, φυγαδεύτηκε, στα 1947, στο Παρίσι όπου ήταν και η έδρα του μέχρι το θάνατό του. Στη φωτογραφία αποτυπώνεται ο Ι. Ξενάκης, πιθανόν στα τέλη της δεκαετίας του ‘50, αρχές του ’60, κατά τη στιγμή που κρατά σημειώσεις έχοντας μπροστά του μια παρτιτούρα για κάποιο ορχηστρικό έργο, αν κρίνει κανείς από το μέγεθός της. Φαίνεται ως ένας απλός, καθημερινός άνθρωπος με τις αδυναμίες του, αφού στο χέρι του κρατά και τσιγάρο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η προσωπικότητα του Ι. Ξενάκη είναι τόσο πολυσχιδής που μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών. Πέρα από τη γνωριμία με τη μουσική και την αρχιτεκτονική του θα ήταν εποικοδομητικό να ασχοληθεί κανείς και με τη σκέψη του. Για αυτόν το σκοπό προτείνεται να δοθεί στους/στις μαθητές/τριες το παρακάτω απόσπασμα από μια συνέντευξη του 1978, η οποία δημοσιεύεται στη διαδικτυακή έκδοση της εφημερίδας Lifo στις 1.6.2014, όπου ο Ι. Ξενάκης ορίζει την έννοια της δημιουργίας: "Δημιουργία σημαίνει βασικά νέο κοίταγμα. Και από το νέο κοίταγμα προκύπτουν νέες μορφές και νέες ιδέες. Οι νέες ιδέες μπορεί να φαίνονται αντίθετες με τις παλαιότερες. Αλλά στην ιστορία της τέχνης και των ιδεών, των ανθρώπινων σχέσεων, υπάρχει πάντα μια συνέχεια, όσο και αν νομίζει κανείς ότι μια επανάσταση δημιουργεί εντελώς νέα σχήματα. Τα νέα σχήματα έχουν ένα κομμάτι, ένα μέρος που ανήκει στο παρελθόν. Εντελώς καινούρια σχήματα δεν υπάρχουν πουθενά. Αυτό είναι μια αδυναμία και ταυτόχρονα μια υπόσχεση. Αδυναμία γιατί περιορίζει το ανθρώπινο μυαλό, το εμποδίζει να πετάξει σ΄ άλλους τόπους διαφορετικούς από εκείνους που βρίσκεται. Πρέπει να βασιστείς, να πατήσεις σε κάτι από πριν για να πας αλλού". Η όλη προσέγγιση μπορεί να πάρει τη μορφή επίλυσης προβλήματος όπου οι μαθητές, αφού συγκροτήσουν ομάδες και σε διαθεματικό πλαίσιο, με αφετηρία το μάθημα της Γλώσσας και με ανάλογες προσαρμογές για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, θα προσπαθήσουν, αξιοποιώντας γραπτές ή διαδικτυακές πηγές να απαντήσουν στο ερώτημα "τι σημαίνει δημιουργία" με βάση και την άποψη του Ι. Ξενάκη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Music Education Music EducationMusic Education > Composers ComposersComposers
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE