Αλεξανδρος Δελμουζος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η φωτογραφία με τίτλο ‘Αλέξανδρος Δελμούζος’ (1950) βρίσκεται στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και απεικονίζει τον γνωστό παιδαγωγό και δημοτικιστή, ο οποίος πολιτογραφήθηκε στην ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης ως ο κατεξοχήν εκπρόσωπος του λεγόμενου «Σχολείου Εργασίας» ή «Νέου Σχολείου». Ο Α. Δελμούζος διετέλεσε διευθυντής του Ανώτερου Δημοτικού Παρθεναγωγείου του Βόλου, όπου εφαρμόστηκαν μια σειρά από παιδαγωγικές και διδακτικές καινοτομίες που οδήγησαν στη ‘Δίκη των αθεϊκών’ και στο κλείσιμο του σχολείου και διευθυντής του Μαράσλειου Διδασκαλείου Αθηνών από όπου απολύθηκε μετά από τη γνωστή υπόθεση των ‘Μαρασλειακών’. Υπήρξε, μαζί με τον Δ. Γληνό, ιδρυτικό μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του ελληνικού σχολείου με αιχμή τη δημοτική γλώσσα, ενώ μετά τη διάσπαση του Ομίλου εκλέχθηκε καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης και ίδρυσε το αντίστοιχο Πειραματικό Σχολείο, το οποίο αναδείχθηκε ως πρότυπο δημιουργικής απομάκρυνσης από τα κατεστημένα. Στη φωτογραφία εμφανίζεται σύμφωνα με τα αισθητικά πρότυπα της εποχής στις μαρμάρινες σκάλες κτηρίου, φορώντας κουστούμι και κρατώντας ομπρέλα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί συμπληρωματικά σε δραστηριότητες σχετικές με το γλωσσικό ζήτημα και τη διαμάχη καθαρευουσιάνων – δημοτικιστών και τη μελέτη των κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών που επικρατούσαν στη χώρα μας στις αρχές του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας. Αντίστοιχα, μπορεί να αποτελέσει έναυσμα ή να λειτουργήσει συμπληρωματικά σε δραστηριότητες σχετικές με τη δράση του Α. Δελμούζου που εντάσσονται στη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας (Παρθεναγωγείο Βόλου, Μαράσλειο, Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, κ.ά.). Επίσης, μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες που να εμπλέκουν και το μάθημα των Καλλιτεχνικών (ενδεικτική δραστηριότητα: να αναζητηθούν και άλλες καλλιτεχνικές απεικονίσεις, π.χ φωτογραφίες ή προτομές του Α. Δελμούζου ή / και του Δ. Γληνού και Μ. Τριανταφυλλίδη, με επιτόπια έρευνα ή μέσω ψηφιακής αναζήτησης, να σημειωθούν οι χώροι στους οποίους εμφανίζονται και η ιστορική περίοδος κατά την οποία δημιουργούνται και να δοθούν οι σχετικές ερμηνείες). Επίσης, η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί και κατά τη διδασκαλία της περιγραφής προσώπων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ή ακόμη και να αποτελέσει μέσο για την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου σε τμήματα Α1/Α2 επιπέδου ελληνομάθειας (αρχάριοι, ψευδοαρχάριοι) για την εξάσκηση των μαθητών σε λεξιλόγιο σχετικό με το ανθρώπινο σώμα, τα ρούχα και τα αξεσουάρ, κατά τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ως ξένης γλώσσας. Στο ίδιο πλαίσιο η φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για παραγωγή γραπτού λόγου (ενδεικτική δραστηριότητα: φανταστείτε ποιο είναι το πρόσωπο που απεικονίζεται, ποια είναι τα χαρακτηριστικά της ζωής του, ποιο είναι το επάγγελμά του και δημιουργήστε μια ιστορία με πρωταγωνιστή το πρόσωπο της φωτογραφίας, συνολικής έκτασης 350 λέξεων) για μαθητές μη φυσικούς ομιλητές της ελληνικής γλώσσας, μέσου ή και/ προχωρημένου επιπέδου ελληνομάθειας (Β1, Β2, Γ1, Γ2). Από την οπτική αυτή η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί για παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου και σε μαθητές φυσικούς ομιλητές της γλώσσας στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE