Moralis Giannis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι αναπαραγωγή έργου τέχνης ( ξυλογραφία) με τη μορφή του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη ( 1916-2009). Ο Γιάννης Μόραλης γεννήθηκε στην Άρτα. Το 1931 εγγράφεται στο Προπαρασκευαστικό τμήμα της Α.Σ.Κ.Τ. με καθηγητή τον Δημήτριο Γερανιώτη. Από την ΑΣΚΤ θα αποφοιτήσει το 1936 και το 1937 αναχωρεί για τη Ρώμη για σπουδές ψηφοθετικής. Στην Ιταλία θα μείνει μέχρι τον Νοέμβριο του 1937, οπότε και εγκαθίσταται στο Παρίσι. Παρακολουθεί μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον Charles Guérain και τοιχογραφίας στο εργαστήριο του Ducos de l’Haille. Παράλληλα, στη Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων (Αrts et Métiers) διδάσκεται ψηφοθετική κοντά στον Henri-Marcel Magne, σύμφωνα με τους όρους της υποτροφίας του. Με την κήρυξη του Πολέμου αναγκάζεται, όπως οι περισσότεροι σπουδαστές, να εγκαταλείψει τις σπουδές του στο Παρίσι και να επιστρέψει εσπευσμένα στην Ελλάδα. Ο Μόραλης εκλέγεται τακτικός καθηγητής του Εργαστηρίου Ζωγραφικής στην ΑΣΚΤ το 1957. Τότε αρχίζει και η συνεργασία του με το Εθνικό Θέατρο.Το 1979 του απονέμεται το Αριστείο Τεχνών από την Ακαδημία Αθηνών. Μέσα στη δεκαετία του 1980 θα πραγματοποιήσει άλλη μία ατομική έκθεση (1983) στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη και θα ακολουθήσει σειρά ατομικών εκθέσεων στην ίδια γκαλερί τα επόμενα χρόνια: 1992, 1997, 2002, 2004, 2006. Το 1998 του απονέμεται ο Ταξιάρχης της Τιμής από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας.Ο Γιάννης Μόραλης πέθανε στην Αθήνα, στις 20 Δεκεμβρίου του 2009.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και ειδικότερα στα Εικαστικά και στη ζωγραφική. Οι μαθητές εμπνεόμενοι από τη ξυλογραφία και τη μορφή του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου και καθηγητή της Α.Σ.Κ.Τ., Γιάννη Μόραλη θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τη Νεοελληνική Ζωγραφική. Θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου, να συγκεντρώσουν ορισμένα έργα του Γιάννη Μόραλη και να τα συγκρίνουν με τα έργα άλλων μεγάλων ζωγράφων της γενιάς του Μόραλη όπως είναι ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας ,ως προς την τεχνοτροπία, τις μορφές, τα θέματα, τα χρώματα, τις φωτοσκιάσεις κ.α. έτσι οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν γενικότερα στοιχεία σχετικά μ ε τη ζωγραφική Τέχνη και πώς αυτή μπορεί να συνδυαστεί με άλλες μορφές και κατηγορίες τέχνες π.χ. Σκηνογραφία, Αρχιτεκτονική, Λιθογραφία, ψηφιδωτό κ.α. Επίσης, στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης , οι μαθητές θα μπορούσαν αφού συγκεντρώσουν διαφορετικά έργα του Γιάννη Μόραλη ( π.χ. μακέτες σκηνογραφίας για παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης, λιθογραφίες εκδόσεων συλλογών του Οδυσσέα Ελύτη για τις εκδόσεις Ίκαρος, αρχιτεκτονικές προτάσεις για ξενοδοχέία, τουριστικά περίπτερα κ.α.) , να εξάγουν πολύτιμα συμπεράσματα για τις δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών τεχνών καθώς και για το ρόλο του καλλιτέχνη, όταν αυτός έχει τη δυνατότητα έκφρασης μέσα από διαφορετικές μορφές τέχνης. Ειδικότερα στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας προτείνεται φύλλο έργασίας, με το οποίο οι μαθητές θα κληθούν να σχολιάσουν τη σύμπραξη ζωγραφικής και λογοτεχνίας με αφορμή την εικονογράφιση ποιητικών συλλογών του Ελύτη από τον Γιάννη Μόραλη, κάτω από το πρίσμα του Μοντερνισμού. Τέλος. ιδιαίτερα ωφέλιμο γι α τους μαθητές θα ήταν να παρακολουθήσουν σχετικά αφιερώματα σ το έργο του Γιάννη Μόραλη, από την εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ (www.ertarchives.gr) ή και από την εκπαιδευτική τηλεόραση ( www.edutv.gov.gr) ή ακόμη να επισκεφθούν εκθέσεις έργων του Γιάννη Μόραλη ,που συχνά διοργανώνονται είτε σε χώρους τέχνης και χώρους μουσείων ( π.χ. ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Modernism ModernismModernism
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μόραλης Γιάννης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE