Βριζομιασμα αχυρου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η φωτογραφία απεικονίζει αγρότισσες να μπαλοποιούν το άχυρο που απομένει στο αλώνι μετά το αλώνισμα της βρίζας (σίκαλης). Αφού προηγηθεί η συγκέντρωση του καρπού, το άχυρο μπαλοποιείται, για να μην πιάνει πολύ χώρο και αποθηκεύεται έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί ως τροφή των ζώων το χειμώνα. Ο τρόπος αλωνίσματος μαρτυρά ότι δεν έχει ακόμη επέλθει ο εκμηχανισμός της αγροτικής παραγωγής. Η χειρωνακτική εργασία και η χρήση των ζώων αποτελούν την κύρια δύναμη της γεωργίας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τον τραγικό εμφύλιο που ακολούθησε. Η φωτογράφιση έγινε γύρω στα 1950 – 1955, στην περιοχή της Αράχωβας, από τη Βούλα Παπαϊωάννου, σημαντική φωτογράφο του 20ου αιώνα, η οποία ασχολήθηκε με τη φωτογραφία από το 1935 και φωτογράφισε καθημερινές εικόνες της ελληνικής υπαίθρου μεταπολεμικά. Μέσα από το έργο της περνάει αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον της ανθρωπότητας μετά τον πόλεμο. Η φωτογραφία περιλαμβάνεται σε συλλογή με φωτογραφικά αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ΜΑ προβάλλεται με τον βιντεοπροβολέα, είτε κατά το μάθημα της Γεωγραφίας είτε κατά την εκπόνηση σχεδίου εργασίας περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τόσο σε μαθητές του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου. Οι μαθητές, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, προσπαθούν να αναγνωρίσουν την εργασία που γίνεται και να την εντάξουν στο κατάλληλο χωροχρονικό πλαίσιο χρησιμοποιώντας στοιχεία που αποτυπώνονται στη φωτογραφία. Στη συνέχεια, αναζητούν αντίστοιχες εικόνες και κείμενα που αναφέρονται στο αλώνισμα διαχρονικά από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Επίσης, συζητούν για την καθοριστική συμμετοχή των γυναικών, των αγροτικών περιοχών, στις αγροτικές εργασίες, πέρα από τις οικιακές και το μεγάλωμα των παιδιών, συμβάλλοντας έτσι σε μέγιστο βαθμό στην επιβίωση της αγροτικής οικογένειας. Επιπλέον, συζητούν για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος συγκρίνοντας τις μεθόδους και τα μέσα καλλιέργειας της γης διαχρονικά. Ιδιαίτερη έμφαση μπορεί να δοθεί στην εντατικοποίηση της καλλιέργειας της γης και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί (π.χ. αλόγιστη χρήση λιπασμάτων και κατάχρηση φυτοφαρμάκων). Τέλος, το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το μάθημα των εικαστικών τόσο των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου στη διδασκαλία θεμάτων σχετικών με την τέχνη και ειδικότερα με τη φωτογραφία τον 20ο αιώνα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Issues of Visual Arts Issues of Visual ArtsIssues of Visual Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE