Markezinis Spyros
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι η φωτογραφία του πολιτικού και ιστορικού Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη. Ο Σπύρος Μαρκεζίνης (Αθήνα, 9 Απριλίου 1909- 4 Ιανουαρίου 2000) ήταν Έλληνας νομομαθής, πολιτικός και ιστορικός. Κατά τη διάρκεια της πολιτικής του σταδιοδρομίας εξελέγη πολλάκις βουλευτής, διετέλεσε υπουργός σε σημαντικά χαρτοφυλάκια την δεκαετία του 1950 ενώ τον Οκτώβριο του 1973 σχημάτισε βραχύβια κυβέρνηση, η οποία και ανατράπηκε μετά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Μετά τις εκλογές του 1952 (19 Νοεμβρίου) ανέλαβε το υπουργείο Συντονισμού, στην τότε κυβέρνηση Παπάγου, υιοθετώντας τότε νέα οικονομική πολιτική της οποίας κύρια μέτρα ήταν η αναπροσαρμογή της νομισματικής αξίας της δραχμής και η καθιέρωση της ελευθερίας των εισαγωγών. Τον Φεβρουάριο του 1955 ίδρυσε το Κόμμα Προοδευτικών με 30 βουλευτές, που απέτυχε όμως στις εκλογές του 1956. Το 1961 συνεργάστηκε με την Ένωση Κέντρου και το 1964 με την ΕΡΕ και εκλέχτηκε βουλευτής Αθηνών. Στις 1 Ιουνίου 1973 ο Γεώργιος Παπαδόπουλος καταργεί την Βασιλεία και αποφασίζει να "φιλελευθεροποιήσει το δικτατορικό καθεστώς. Μετά το δημοψήφισμα του 1973, στις 8 Οκτωβρίου 1973, ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος, έδωσε εντολή σχηματισμού κυβερνήσεως στον Μαρκεζίνη, με σκοπό να "εκδημοκρατικοποιήσει το καθεστώς. Προσπάθησε να λάβει μέτρα φιλελευθεροποίησης. Σημαντικότερα εξ αυτών ήταν η κατάργηση του στρατιωτικού νόμου, η χορήγηση αμνηστίας σε πολιτικούς κρατούμενους, η κατάργηση της λογοκρισίας, η κατάργηση του διατάγματος 1347, που προέβλεπε την διακοπή αναβολής και άμεσης στράτευσης φοιτητών - σπουδαστών που απείχαν των μαθημάτων τους για συμμετοχή σε κινητοποιήσεις και βεβαίως η εξαγγελία των εκλογών. Ο Σπυρίδων Μαρκεζίνης τιμήθηκε με πολλά παράσημα, όπως το μεγαλόσταυρο του Φοίνικα, το χρυσό σταυρό Γεωργίου Α΄ κ.ά. Το όνομά του έχει επίσης συνδεθεί με την υποτίμηση της δραχμής και τη συναλλαγματική σταθεροποίηση, τη δεκαετία του 1950 (η εποχή που «κόπηκαν» τρία μηδενικά από το πληθωριστικό νόμισμα κι έτσι το χιλιάρικο έγινε δραχμή). Μετά την αποχώρησή του από την πολιτική, στη δεκαετία του '80 αφοσιώθηκε στη συγγραφή του έργου Νεώτερη Πολιτική Ιστορία της Ελλάδος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, καθώς και στα μαθήματα Κοινωνική και Πολιτική αγωγή και Πολιτική Παιδεία. Οι μαθητές εμπνεόμενοι από τη φωτογραφία του Σπύρου Μαρκεζίνη θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να κρίνουν τις πολιτικές εξελίξεις και τα γεγονότα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη και μελανή περίοδο της Νεοελληνικής ιστορίας, όπως ήταν τα πρώτα μετεμφυλιακά χρόνια και η περίοδος της επτάχρονης δικτατορίας (1967-1974). Ο Σπύρος Μαρκεζίνης ανέλαβε την πρωθυπουργία στην τελευταία περίοδο του δικτατορικού καθεστώτος και συνέδεσε το όνομά του με μια προσπάθεια εκδημοκρατισμού της πολιτικής ζωής. Οι μαθητές στο πλαίσιο της συνεργατικής μεθόδου, θα έχουν την ευκαιρία να συγκεντρώσουν στοιχεία σχετικά με τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα τις δεκαετίες του 1950, 1960 και μέχρι το 1974, κατά την αποκατάσταση της δημοκρατίας και να αντιληφθούν και να γνωρίσουν τις αντίξοες συνθήκες, που επικράτησαν στην Ελλάδα ιδιαίτερα στην περίοδο 1967-1974, οπότε είχε επιβληθεί το δικτατορικό καθεστώς. Με τη διαδικασία αυτή θα έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν την αξία και τη σημασία του δημοκρατικού καθεστώτος σε αντιδιαστολή με το βασιλικό καθεστώς ( βασιλευομένη δημοκρατία) και το δικτατορικό καθεστώς ( επτάχρονη δικτατορία). Σημαντικό θα είναι να ανατεθεί στους μαθητές να συγκεντρώσουν πληροφορίες και ντοκουμέντα της περιόδου αυτής από ντοκυμαντέρ και ΕΠΙΚΑΙΡΑ της εποχής, όπως και από τα ψηφιακά αρχεία της ΕΡΤ ( www.ertarchives.gr), ώστε μετά από την προβολή αυτών να ακολουθήσει συζήτηση και προβληματισμός.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE