Η Πυθια της Βουλης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στην αυτοπροσδιοριζόμενη ως πολιτική και σατιρική εφημερίδα "Μη Χάνεσαι" (1880-1883), με διευθυντή τον «πατέρα» της ελληνικής δημοσιογραφίας Βλάση Γαβριηλίδη (1848-1920), και σε φύλλο του 1880, δημοσιεύτηκε αυτό το μικρό, 36 σειρών, πολιτικό και σατιρικό σχόλιο, το οποίο φέρει την υπογραφή Καλιμπάν (ψευδώνυμο του ίδιου του Β. Γαβριηλίδη). Αφορμάται από δήλωση, στη βουλή, του υπουργού εξωτερικών, της, τότε, κυβέρνησης του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου, Θεόδωρου Δηλιγιάννη (1824-1905). Η δήλωση απαντούσε σε ερώτημα του βουλευτή Ιωάννη Μεσσηνέζη, περί «του ελληνικού ζητήματος». Ο Β. Γαβριηλίδης οπαδός, τότε, του, πολιτικού αντιπάλου της κυβέρνησης, Χαρίλαου Τρικούπη (1832-1896), σατιρίζει την, κατά αυτόν, ασάφεια της απάντησης του Θ. Δηλιγιάννη, συγκρίνοντάς την με τους χρησμούς της Πυθίας. Το σχόλιο χωρίζεται σε τέσσερις μικρότερες ενότητες και περιγράφει το στιγμιότυπο στη βουλή συγκρίνοντάς το χιουμοριστικά με την όλη διαδικασία χρησμοδότησης στο μαντείο των Δελφών. Βρισκόμαστε στα 1880. Ο δικομματισμός θριαμβεύει, οι κυβερνήσεις εναλλάσσονται στην εξουσία, και το «ελληνικό ζήτημα» που αναφέρεται στο κείμενο είναι οι προσπάθειες της Ελλάδας, στο πλαίσιο της κυρίαρχης ιδεολογίας της εποχής, της Μεγάλης Ιδέας, η οποία προσδιόριζε και την ελληνική εξωτερική πολιτική, για την προσάρτηση στο ελληνικό κράτος της Θεσσαλίας, μετά το συνέδριο του Βερολίνου (1878), η οποία τελικά επιτεύχθηκε στα 1881.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε δυο επίπεδα, χωρίς να αποκλείεται η διαθεματική διασύνδεσή τους. Σε ένα πρώτο επίπεδο, στο μάθημα της Ιστορίας, οι μαθητές/τριες θα ασχοληθούν με το πολιτικό και ιστορικό περιεχόμενό του, διερευνώντας έννοιες ("ελληνικό ζήτημα"), πρόσωπα (Θ. Δηλιγιάννης), γεγονότα (δήλωση στη βουλή), αλλά και η αναλογική αναπλαισίωση που χρησιμοποιείται (χρησμοδότηση Πυθίας) στο συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, στο μάθημα της Γλώσσας, θα αναλυθεί και θα αποδομηθεί το μαθησιακό αντικείμενο ως κειμενικό είδος, ως πολιτικό, δημοσιογραφικού χαρακτήρα, σχόλιο, δηλαδή. Προτείνεται οι προσεγγίσεις να είναι συνεργατικές και διαθεματικές, κινούμενες από το ένα επίπεδο στο άλλο. Ως προς το κειμενικό είδος είναι δυνατό να αναζητηθούν είτε στο διαδίκτυο, είτε σε σύγχρονες και παλαιότερες εφημερίδες, ανάλογα σχόλια και να γίνουν οι απαραίτητες διαχρονικές συγκρίσεις. Σε μια επέκταση μπορεί να κληθούν οι μαθητές να επιχειρήσουν να δημιουργήσουν, όσο και όπου αυτό είναι δυνατό, τα δικά τους κείμενα σχολιασμού/γνώμης στο πνεύμα του μαθησιακού αντικειμένου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Institutions, political organization Institutions, political organizationInstitutions, political organization
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Communicative context Communicative contextCommunicative context
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Καλιμπάν
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE