Ελλαδος επεμβασις
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο «πατέρας» της ελληνικής δημοσιογραφίας Βλάσης Γαβριηλίδης (1848-1920), υπογράφει με το ψευδώνυμο «Καλιβάν» αυτό το δίστηλο πρωτοσέλιδο άρθρο, το οποίο δημοσιεύθηκε, το 1883, στην εφημερίδα Μη Χάνεσαι (1880-1883), όπου ήταν και διευθυντής. Αναφέρεται στο γνωστό ως «προνομιακό ζήτημα» που ξέσπασε την ίδια χρονιά, όταν ο σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ Β΄ αποφάσισε να περιορίσει τα προνόμια του Πατριαρχείου, τα οποία είχαν παραχωρηθεί από τον ίδιο τον Μωάμεθ, τον πορθητή της Κωνσταντινούπολης, στον Γεννάδιο Σχολάριο, πρώτο πατριάρχη μετά την Άλωση. Ο Καλιβάν θεωρεί, όπως τονίζεται με μαύρα γράμματα και στο κείμενο, ότι με αυτήν την απόφαση «τελειούται η κατάκτησις του Γένους». Αφού αναλύει τους λόγους παραχώρησης των προνομίων από τον Μωάμεθ στους χριστιανούς και κάνει αναφορές και σε άλλα γεγονότα όπως ο αφορισμός της ελληνικής επανάστασης από το Πατριαρχείο, προτρέπει την ελληνική κυβέρνηση να παρέμβει με εγκύκλιο προς τις Μεγάλες Δυνάμεις για την προστασία των χριστιανών της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στη δεύτερη σελίδα, όπου το άρθρο συνεχίζεται, σε μονόστηλο, με τρεις παραγράφους 15 σειρών, ο δημοσιογράφος πραγματοποιεί σαφή νύξη για τη διένεξη της Ελλάδας με τη νεοσύστατη Βουλγαρία που τότε είχε αρχίσει να εκδηλώνεται. Στο κείμενο διασώζονται, επίσης, τα στοιχεία της εκδοτικής ταυτότητας του εντύπου Μη Χάνεσαι.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται η διδασκαλία να κινηθεί γύρω από τη θέση του συντάκτη του άρθρου, η οποία επισημαίνεται με έντονα μαύρα γράμματα, ότι με την πολιτική της Υψηλής Πύλης "τελειούται η κατάκτησις του Γένους". Η όλη προσέγγιση μπορεί να πάρει τη μορφή επίλυσης προβλήματος, ώστε να κληθούν οι μαθητές/τριες να προσδιορίσουν τι εννοεί ο Β. Γαβριηλίδης διατυπώνοντας τη συγκεκριμένη άποψη. Για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα θα πρέπει οι μαθητές/τριες να εντοπίσουν τα επιχειρήματά του, να αποδομήσουν το άρθρο ως κείμενο επιχειρηματολογίας, να καθορίσουν το επικοινωνιακό πλαίσιο στο οποίο διατυπώνεται η άποψη, να ενσκήψουν στα ιστορικά συγκείμενα και τους ιστορικούς όρους που περιλαμβάνονται σε αυτό, αφού διερευνήσουν, σε ομάδες, το ιστορικό πλαίσιο της εποχής. Θα πρέπει να εντοπίσουν, τέλος, το τι προτείνει ο συντάκτης του κειμένου να γίνει και αν θεωρούν αυτήν την πρόταση ικανοποιητική και εφικτή λύση. Μια πιθανή προέκταση θα μπορούσε να είναι η ανεύρεση και άλλων, σχετικών με το "προνομιακό ζήτημα" κειμένων στον τύπο της εποχής για να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Argumentative texts Argumentative textsArgumentative texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Argumentation ArgumentationArgumentation
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Καλιβάν
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE