Μενεξενος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έκδοση του Πλατωνικού διαλόγου «Μενέξενος», σε σχολιασμό του Γεωργίου Μιστριώτου (1899). Στο συγκεκριμένο διάλογο συμμετέχουν ο Σωκράτης και ο Μενέξενος. Ο Σωκράτης συναντά τον Μενέξενο κατά την επιστροφή του από το Βουλευτήριο όπου κάποιος ρήτορας θα εκφωνούσε επιτάφιο. Η ευκολία των ρητόρων να στηρίζονται σε έτοιμους εκ των προτέρων λόγους κάνουν τον φιλόσοφο να υποστηρίζει ότι και ο ίδιος θα μπορούσε να εκφωνήσει επιτάφιο. Στη συνέχεια πείθεται να απαγγείλει στον Μενέξενο τον επιτάφιο που κάποτε του είχε μάθει η Ασπασία (γνωστή άλλωστε για τη μόρφωσή της), ο οποίος αναφέρεται στην ανδρεία των πεσόντων, στην πολιτεία των Αθηναίων και στα λαμπρά έργα της πόλης. Ο σχολιασμός και η έκδοση έγιναν από μια εξέχουσα προσωπικότητα των γραμμάτων, τον Γεώργιο Μιστριώτη, ο οποίος λόγω της αντίθεσής του προς τη δημοτική γλώσσα και της προσκόλλησής του στην αρχαΐζουσα, συνέδεσε το όνομά του με την ανάμειξή του στα «Ορεστειακά» (αιματηρά επεισόδια για την πεζή και στη δημοτική μετάφραση της Ορέστειας, το 1903) με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί αντιδραστικός και να υποτιμηθεί το πλούσιο επιστημονικό του έργο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα δύσκολο κείμενο τόσο ως προς το πρωτότυπο όσο και από την άποψη του σχολιασμού, θα μπορούσε έστω και τμηματικά να αποτελέσει υλικό για εργασίες μαθητών π.χ. θεωρητικού προσανατολισμού. Ακόμη και ο εντοπισμός τέτοιων κειμένων και η καταγραφή τους σε ένα αρχείο (π.χ. καταγραφή έργων του Πλάτωνα στις γνωστότερες ελληνικές ή και ξενόγλωσσες μεταφράσεις) θα μπορούσε να αποτελέσει μια ερευνητική εργασία ή και τμήμα μιας ερευνητικής εργασίας ακόμη και σε μικρότερες τάξεις. Δεν είναι απαραίτητο να κατανοεί κανείς απολύτως είτε τη γλώσσα του πρωτότυπου είτε και εκείνη των σχολίων για να μπορεί να εκτιμά και τα δύο. Θα ήταν ίσως καλό να δουν οι μαθητές μας τον όγκο των εργασιών που έχουν γίνει αναφορικά με τον Πλάτωνα για να καταλάβουν και με αυτόν τον τρόπο την αξία του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5570
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Writer WriterWriter
Philosophy PhilosophyPhilosophy
TEACHING APPROACH
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μιστριώτης, Γεώργιος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE