Καποδιστριας Ιωαννης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για μια αναπαραγωγή χαλκογραφίας, η οποία αναπαριστά μαρμάρινη προτομή του Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια (1776-1831), έργο του γλύπτη, αρχιτέκτονα και ζωγράφου Γεράσιμου Πιτζαμάνου (1787-1825). Η προτομή, της οποίας η τύχη αγνοείται, πλάστηκε πιθανότατα το 1816 και απεικονίζει τον Καποδίστρια με μορφή αρχαίου ρήτορα, σύμφωνα με το κλασικιστικό πνεύμα της εποχής. Οι ορθογώνιες υποδοχές στα πλάγια είναι πιθανό να χρησίμευαν ( όπως στην αρχαιότητα) για να δεχτούν στηρίγματα – στη θέση των ώμων – από τα οποία κρέμονταν υφάσματα που σκέπαζαν τη στήλη. Αυθεντικές ευδιάκριτες χαλκογραφίες της προτομής βρίσκονται στο Μουσείο Καποδίστρια και στο Ιστορικό Μουσείο, ενώ η πηγή της συγκεκριμένης -δυσδιάκριτης- αναπαραγωγής είναι το βιβλίο του βυζαντινολόγου Μαρίνου Καλλιγά, "Το ξεκίνημα της κοσμικής χαρακτικής στα Επτάνησα, Κέρκυρα 1982". Στη βάση της σχεδιασμένης προτομής, στην εμπρόσθια όψη, είναι χαραγμένη η κεφαλαιογράμματη επιγραφή: ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ / ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ / ΚΕΡΚΥΡΑΙΟΣ / Ο ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΣ, ενώ στην αριστερή πλαϊνή πλευρά της η επιγραφή ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ / ΠΙΤΖΑΜΑΝΟΣ / ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΥΣ / ΕΠΟΙΕΙ. Κάτω από την προτομή στη χαλκογραφία είναι γραμμένη η φράση: ΤΕΚΜΗΡΙΟΝ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ. Στο κάτω περιθώριο της χαλκογραφίας αναγράφονται με μικρά γράμματα οι πληροφορίες: Roma 1816 (αριστερά), Pizzamano fecit (στη μέση) και Pietro Ghigi sculpsit (δεξιά).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί πολλαπλά σε διερευνητικού τύπου μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας. Ενδεικτικά προτείνονται οι εξής δραστηριότητες: Οι μαθητές με έναυσμα την παρατήρηση της εικόνας διερευνούν τη ζωή, την προσωπικότητα και το έργο του μεγάλου Έλληνα πολιτικού και διπλωμάτη. Οι μαθητές εμπλέκονται σε σενάριο διερευνητικής μάθησης σχετικά με τα πρόσωπα που συντέλεσαν στην εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης. Ο εκπαιδευτικός αναθέτει στους μαθητές δραστηριότητα ιστορικού και οπτικού γραμματισμού στην οποία παρατηρούν λεπτομερώς την οπτική πηγή, περιγράφουν το εικονιζόμενο πρόσωπο και προσπαθούν να το εντάξουν στα ιστορικά συμφραζόμενα της εποχής του.
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητες στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής. Ο εκπαιδευτικός μπορεί π.χ. να το χρησιμοποιήσει προκειμένου να διδάξει την τεχνική της χαλκογραφίας. Επίσης με αφορμή την απεικόνιση της φυσιογνωμίας του Καποδίστρια με μορφή αρχαίου ρήτορα στην προτομή θα είχε ενδιαφέρον στο ίδιο μάθημα η εμπλοκή των μαθητών σε δραστηριότητα διερεύνησης του κλασικιστικού προτύπου σε διάφορες εικαστικές τέχνες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Image reproduction Image reproductionImage reproduction
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Πιτζαμάνος Γεράσιμος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE