Sports of ancient Greece
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Εικόνα από το βιβλίο "Grèce" του Γάλλου διπλωμάτη και συγγραφέα François - Charles Pouqueville (1770 - 1838). Ο συγκεκριμένος Γάλλος συγγραφέας ήταν Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας στην Ελλάδα, από το 1805 έως το 1816, και κατά την παραμονή του στη χώρα ήρθε σε επαφή με τους κατοίκους, έμαθε την ελληνική γλώσσα και κατέγραψε τα σημαντικότερα γεωγραφικά και μορφολογικά στοιχεία της. Ταύτισε τις αρχαίες με τις σύγχρονες τοποθεσίες με τη βοήθεια των κλασικών πηγών και των εκκλησιαστικών και οθωμανικών αρχείων. Ένας από τους τόμους του έργου του είναι αφιερωμένος στην αρχαία Ελλάδα και μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες. Η μελέτη του ξεκινά από τη μυθολογία, συνεχίζεται με στρατιωτικά γεγονότα καθώς και με πληροφορίες θρησκευτικού και λατρευτικού περιεχομένου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αναφορές του στη στρατιωτική τακτική και στον οπλισμό, στα μνημεία, στις λατρευτικές πρακτικές, στα αγγεία και στην επίπλωση, στην ενδυμασία και τις κομμώσεις, στην ιδιωτική ζωή (γάμοι, γεννήσεις), στη μουσική και στο χορό, σε όλες δηλαδή τις εκφάνσεις του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Το έργο του Pouqueville θεωρείται μια από τις πιο εμπεριστατωμένες και πλήρεις μελέτες της ηπειρωτικής Ελλάδας. Στο μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζονται αθλητές σε αγωνίσματα, όπως η πάλη, η πυγμαχία, η τοξοβολία, το άλμα και η δισκοβολία. Η δημιουργία των πόλεων-κρατών στην αρχαία Ελλάδα συνοδεύτηκε από οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονταν με γιορτές τοπικού ή πανελλήνιου χαρακτήρα. Ανάμεσα σε αυτού του είδους τις εκδηλώσεις, εξέχουσα θέση κατείχαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, που ήταν πρωτίστως θρησκευτική γιορτή. Οι εικόνες του βιβλίου είναι πρωτότυπα σχέδια ζωγράφων και η συγκεκριμένη ανήκει στον F. Didot.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, τόσο της αρχαίας όσο και της νεότερης. Οι μαθητές θα αναζητήσουν στοιχεία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες αναφορικά με την ονομασία τους, τον τόπο διεξαγωγής τους, τα αγωνίσματα, στα οποία έπαιρναν μέρος οι αθλητές, και τα έπαθλά τους. Επίσης, θα αναλύσουν το φαινόμενο της απουσίας των γυναικών από τη διεξαγωγή των αγώνων. Στη συνέχεια, θα αναζητήσουν τους λόγους της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 1896 μ.Χ. καθώς και βιογραφικά στοιχεία για τον Γάλλο Πιερ ντε Κουμπερτέν, τον Σπύρο Λούη και τον Κωστή Τσικλητήρα. Θα διερευνήσουν τον αντίκτυπο της αναβίωσης των αγώνων στο νεοϊδρυθέν ελληνικό κράτος. Επιπλέον, θα προσεγγίσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, που διεξήχθησαν στην Αθήνα, τις προοπτικές που δημιούργησαν για την Ελλάδα και την κατάληξη που είχε το συνολικό εγχείρημα. Τέλος, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σημασία και τις αξίες του κλασικού αθλητισμού, τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους του πρωταθλητισμού, τις αλλαγές που επήλθαν στον αθλητισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και τις επιπτώσεις από τη χρήση των αναβολικών με σκοπό την επίτευξη νικητήριων επιδόσεων. Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι ο εκπαιδευτικός σε συνεργασία με τους μαθητές του θα ήταν επωφελές να μελετήσει το θέμα του αθλητισμού ολιστικά και διαθεματικά, ίσως στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας (project), έτσι ώστε να αναδειχθούν όλες οι πτυχές του, μεταξύ άλλων και το ποιοι παράγοντες έχουν επιδράσει στη διαμόρφωση του αθλητικού πνεύματος σήμερα αλλά και το ποια επίδραση είχε στο πνεύμα αυτό κατά την αρχαιότητα η στενή σύνδεση των αθλητικών αγώνων με τη θρησκεία.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Sports SportsSports
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Health Education Health EducationHealth Education > Physical Exercise and Health Physical Exercise and HealthPhysical Exercise and Health > Sport in ancient times Sport in ancient timesSport in ancient times
Health Education Health EducationHealth Education > Physical Exercise and Health Physical Exercise and HealthPhysical Exercise and Health > Sport today Sport todaySport today
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE