Γυναικες στη βρυση
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η λιθογραφία με τίτλο ‘Young girls at the fountain’, είναι έργο του Γάλλου ζωγράφου Louis Dupré (1789-1837) και βρίσκεται δημοσιευμένο στο βιβλίο τού Μανόλη Βλάχου (1994) ‘Louis Dupré, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, Αθήνα, ΟΛΚΟΣ’. Ο νεαρός ζωγράφος, που ειδικεύτηκε στην προσωπογραφία και την τοπιογραφία, πραγματοποίησε ένα ταξίδι στην Ελλάδα, που ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 1820 και του πρόσφερε τη δυνατότητα να απεικονίσει στοιχεία της καθημερινής ζωής σε ένα ταξιδιωτικό λεύκωμα που εκδόθηκε στη Γαλλία το 1825. Επίσης, ένα ακόμη μικρού σχήματος λεύκωμα με δώδεκα λιθογραφίες κυκλοφόρησε μετά τον θάνατό του. Στα θέματά του που αφορούν την Ελλάδα ο Dupré έδωσε προβάδισμα στην προσωπογραφία και την αμφίεση. Με απόλυτη ακρίβεια αποδίδει τους ανθρώπινους τύπους που σχεδιάζει, χωρίς πάθος, χωρίς εξωτισμό και εκτιμά το πρόσωπο, τις στάσεις, το ένδυμα, τον περιβάλλοντα χώρο. Στη συγκεκριμένη λιθογραφία απεικονίζονται γυναίκες με τη χαρακτηριστική ενδυμασία των γυναικών της υπαίθρου δίπλα σε μία κρήνη με χαρακτηριστικό διάκοσμο από την οποία θα πάρουν νερό χρησιμοποιώντας το ανάλογο αγγείο (στάμνα).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η λιθογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας για τη μελέτη στοιχείων που αφορούν δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και ειδικότερα αυτής που σχετίζεται με τη λήψη νερού από τις υπαίθριες κρήνες. Ειδικότερα, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη σύγκριση της καθημερινής ζωής στην ύπαιθρο και τα αστικά κέντρα, για την ύπαρξη ή μη υδραγωγείων και συστημάτων παροχής νερού και για τη μελέτη της επίδρασης που ασκούσε η έλλειψη αυτή στη ζωή των ανθρώπων. Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο μπορεί να μελετηθεί η έμφυλη διάσταση της καθημερινής ζωής μέσω της διάκρισης μεταξύ ανδρικών και γυναικείων δραστηριοτήτων, ενώ σε ευρύτερες διαθεματικές δραστηριότητες που να εμπλέκουν και το πεδίο της Οικιακής Οικονομίας μπορεί να μελετηθεί και η διαχρονική εξέλιξη αυτής της διάκρισης. Παράλληλα, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει υλικό για διαθεματικές δραστηριότητες που αφορούν τη σύγκριση των ελληνικών τοπικών ενδυμασιών (π.χ. αναζήτηση ομοιοτήτων- διαφορών μεταξύ της αστικής ενδυμασίας και της ενδυμασίας των γυναικών της υπαίθρου στην ορεινή και νησιωτική Ελλάδα, μεταξύ καθημερινής – γιορτινής ενδυμασίας κ.ά.) Ακόμη, η εικόνα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και κατά τη διδασκαλία τής Νεοελληνικής Γλώσσας για την εξάσκηση των μαθητών στο κειμενικό είδος της περιγραφής προσώπων και χώρου, αλλά και ως μέσο για την ανάπτυξη ειδικού λεξιλογίου (λεξιλόγιο σχετικό με την τοπική ενδυμασία, όπως π.χ. ‘κεφαλόδεσμος’, ‘μαντίλα’, ‘σιγκούνι’ κ. ά.), που θα μπορούσε αντίστοιχα να χρησιμοποιηθεί και σε προφορικές ή γραπτές εργασίες κατά τη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας. Τέλος, στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες που αφορούν την αρχιτεκτονική και τη λειτουργία της κρήνης ή της βρύσης (ενδεικτική δραστηριότητα: οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν με επιτόπια έρευνα ή διαδικτυακά τα χαρακτηριστικά που είχαν οι κρήνες, ως προς το μέγεθος, το διάκοσμο, τη χρονολογία κατασκευής τους κ. ά), αλλά και τα σκεύη που χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση και τη μεταφορά του νερού, το υλικό κατασκευής τους, το μέγεθος κ.ά.).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE