"Τα δυο τερατα", διηγημα του Αλεξανδρου Παπαδιαμαντη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με τίτλο «Τα δυο τέρατα», η συγγραφή του οποίου έγινε την περίοδο 1892-1897 και περιγράφει με ευτράπελο και σατιρικό τρόπο την προεκλογική περίοδο για την ανάδειξη νέας δημοτικής αρχής. Είναι δημοσιευμένο στο περιοδικό «ΝΕΑ ΖΩΗ» κατά το έτος 1909. Η "Νέα Ζωή" εκδόθηκε από τον ομώνυμο φιλολογικό σύλλογο της Αλεξάνδρειας και έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην εξέλιξη των ελληνικών γραμμάτων στην Αίγυπτο. Από το 1892 ως το 1897, περίοδο όπου η Ελλάδα είδε τη χρεωκοπία, την πτώση του Τρικούπη και τον αποτυχημένο πόλεμο του '97, ο Παπαδιαμάντης, αληθινός πατριώτης και ζωντανός άνθρωπος, στηλιτεύει την κοινωνική διαφθορά και την πολιτική κατάσταση της χώρας. Τα διηγήματα του είναι κοινωνικής, σατιρικής, απόχρωσης. Με τη σάτιρά του προσπαθεί να ξυπνήσει την κοινωνία και να την οδηγήσει στην εθνική ανόρθωση. Ο Παπαδιαμάντης είναι σπουδαίος ηθογράφος, λυρικός, σατιριστής, δραματικός συγγραφέας, νοσταλγός ψυχογράφος και πλάστης ανθρώπινων χαρακτήρων. Τα διηγήματα του ξεπέρασαν την εποχή του και έγιναν διαχρονικά για την ελληνική λογοτεχνία. Ξεδίπλωσε το ταλέντο του, εκδηλώνοντας μορφοπλαστικές ικανότητες μεγάλης δύναμης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της άμεσης διδασκαλίας για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μαθητές και των δυο βαθμίδων το αφηγηματικό είδος του διηγήματος και να κατανοήσουν το ρόλο που έπαιζε ο περιοδικός τύπος που έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς λογοτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στις σελίδες του. Ο τύπος γίνεται το βασικό αναγνωστικό υλικό και μέσο προώθησης ιδεών των δημιουργών. Οι μαθητές μπορούν επίσης τόσο κατά την υλοποίηση των project της ευέλικτης ζώνης, όσο και κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων των Ερευνητικών εργασιών στο γυμνάσιο να αξιοποιήσουν το μαθησιακό αντικείμενο ως πηγή και στα πλαίσια της διερευνητικής μάθησης, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών να μυηθούν στα χαρακτηριστικά της δομής του διηγήματος: έκθεση - περιπλοκή - κλιμάκωση - επίλυση και ηθικό δίδαγμα και να το μελετήσουν σε σχέση με τη δομή των σύγχρονων διηγημάτων που συνηθίζουν να παρακάμπτουν κάποια από τα στοιχεία της πλοκής. Παράλληλα μπορούν να μελετηθούν και ζητήματα πολιτικού φανατισμού και πιέσεων που ασκούνταν σε κοινωνικές ομάδες προκειμένου να επιλέξουν πολιτική και κομματική στέγη, αλλά και της παραποίησης των εκλογικών αποτελεσμάτων με τη χρήση τεχνικών που ήταν γνωστές σε όλους. Επίσης μπορούν να συσχετιστούν και να συγκριθούν τα ζητήματα της επιρροής της κοινής γνώμης και του τρόπου που αυτή επιτυγχάνεται, σε σχέση με τις αντιλήψεις των ανθρώπων στη σύγχρονη ανεπτυγμένη τεχνολογικά εποχή. Το Μ.Α. μπορεί να αποτελέσει διδακτικό υλικό για τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αλλά και της Ιστορίας εάν συνδυαστεί με την εποχή του. Μπορεί να αξιοποιηθεί σε εργασίες μαθητών, οι οποίες έχουν ως θέμα τους τον άνθρωπο, τη λογοτεχνία και τα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής εκείνης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Short story Short storyShort story
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary techniques / methods Literary techniques / methodsLiterary techniques / methods > Satire - Parody - Irony Satire - Parody - IronySatire - Parody - Irony
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Α. Παπαδιαμάντης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE