Jean Rustin,painter, Untitled
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για πίνακα, χωρίς τίτλο, του διάσημου Γάλλου ζωγράφου Ζαν Ρουστέν (Jean Rustin) ο οποίος απεικονίζει (χρωματιστό μολύβι) μεσόκοπη γυναίκα. Είναι μέρος έκθεσης του Μουσείου Φρυσίρα με τίτλο: "Το ψέμα της σάρκας" όπου εκτίθενται 31 έργα του Ζαν Ρουστέν γύρω από το θέμα της παρακμής του ανθρώπινου σώματος έναντι 31 έργων Ελλήνων καλλιτεχνών γύρω απ' το θέμα του κάλλους του γυναικείου γυμνού . Ο Ζαν Ρουστέν γεννήθηκε το 1928 στο Montigny-lès-Metz της Γαλλίας. Μετέβη στο Παρίσι όπου σπούδασε ζωγραφική στην περίφημη Beaux Arts. Από το 1950 ξεκινάει να ζωγραφίζει με την τεχνική της αφηρημένης πολυχρωματικής προσέγγισης και όπως λέει ο ίδιος "ήταν μια ζωγραφική που άρεσε και προκαλούσε ευχαρίστηση". Παρ όλα αυτά, γρήγορα έπαψε να τον ικανοποιεί αυτή η τεχνοτροπία και από τη δεκαετία του 1970 στράφηκε στην αναπαραστατική ζωγραφική την οποία ακολούθησε ως το τέλος της ζωής του. Ο Ρουστέν επιλέγει να απεικονίζει την φυσική φθορά του ανθρώπου, την εγκατάλειψη, τη μοναξιά, τη θνητότητα, το θάνατο χρησιμοποιώντας σαν μέσο εκδοχές, σε διάφορα ηλικιακά στάδια, του γυμνού ανθρωπίνου σώματος. Τον απασχολεί το αναπόφευκτο γήρας, η σωματική και πνευματική παρακμή που φέρνει τον άνθρωπο μπροστά στο δίλημμα: της μάταιης λατρείας και θεοποίησης του ανθρώπινου κάλλους ή της αποδοχής της σκληρής πραγματικότητας και της προσπάθειας για συμφιλίωση μ' αυτήν Συχνά επιλέγει τα μοντέλα του από ιδρυματικά περιβάλλοντα αναζητώντας την πρόκληση υπογραμμίζοντας παράλληλα τη διάσταση της παρακμής στο ταξίδι της ανθρώπινης ζωής. Ο Ρουστέν απεβίωσε στο Παρίσι στις 24 Δεκεμβρίου του 2013.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με αφορμή τον χωρίς τίτλο πίνακα του Ζαν Ρουστέν που εκτέθηκε στο μουσείο Φρυσίρα ερχόμαστε σε επαφή με τον βίο και το έργο ενός διάσημου σύγχρονου Γάλλου ζωγράφου. Κατ' αρχή, μέσα από τη διαδρομή του Ρουστέν οι μαθητές μας μπορούν να παρακολουθήσουν τη διαδρομή του καλλιτέχνη αλλά και της τέχνης γενικά, από την αφαιρετική αφηρημένη προσέγγιση που κυριαρχούσε τις πρώτες 2 μεταπολεμικές δεκαετίες στην αναπαραστατική ρεαλιστική προσέγγιση που επανήλθε από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 κι εντεύθεν. Μπορούν να συσχετίσουν την ακμή και παρακμή αυτών των καλλιτεχνικών τάσεων με κοινωνικά γεγονότα των περιόδων καθώς κι με την εξέλιξη της τεχνολογίας (φωτογραφία). Επιπλέον μπορούν να μελετήσουν τον τρόπο χρήσης του ανθρώπινου σώματος (και ειδικά του γυμνού) ως εκφραστικού μέσου στο έργο του Ρουστέν και κατ' επέκταση στο έργο κι άλλων καλλιτεχνών από την αρχαιότητα κι εντεύθεν. Μπορούν να διαπιστώσουν τις δυσκολίες αλλά και τις δυνατότητες που παρέχει η απεικόνισή του. Η επιλογή των μοντέλων από τον Ρουστεν και ο ρεαλισμός μιας αφτιασίδωτης αναπόφευκτης πραγματικότητας που παρουσιάζουν τα έργα του μέσα από την υπενθύμιση της αναπόφευκτης φυσικής φθοράς, συνθέτουν την ειδική περίπτωση του διάσημου Γάλλου καλλιτέχνη. Το έργο του Ρουστέν δίνει την αφορμή στον εκπαιδευτικό να αναφερθεί και στην τάση της αναπαραστατικής ζωγραφικής, ρεύμα που χρησιμοποιεί εικόνες της καθημερινότητας, ενώ θεματικά συνήθως εκφράζει κοινωνικά και πολιτικά αιτήματα και προβληματισμούς. Ευρίσκεται κοντά στο τρόπο έκφρασης των παιδιών ενώ συνδέεται ιδιαίτερα και με την ελληνική καλλιτεχνική παράδοση. Η έκθεση των έργων του Ρουστέν (αλλά και άλλων πρωτοπόρων δημιουργών) στο ιδιωτικό μουσείο του Βλάση Φυσίρα, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν την ύπαρξη και τον τρόπο λειτουργίας ενός σημαντικού σύγχρονου χώρου τέχνης στην Αθήνα, τη συμβολή του στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και της αισθητικής παιδείας των πολιτών της αλλά και να διδαχθούν τον τρόπο λειτουργίας της σύγχρονης αγοράς τέχνης, τις δυνατότητες και τη συμβολή των ιδιωτών. Ίσως αυτές οι αναφορές να συμβάλουν στο να παρακινήσουν τους μαθητές μας να επισκεφθούν την ίδια ή ανάλογες δημόσιες ή ιδιωτικές αίθουσες τέχνης και μουσεία.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Frissiras Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Φρυσίρα
publisher: Μουσείο Φρυσίρα
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE