Theofilaktopoulos Makis, Untitle
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για πίνακα του γνωστού Έλληνα ζωγράφου Μάκη Θεοφυλακτόπουλου. Ο Μάκης (Αριστόδημος) Θεοφυλακτόπουλος γεννήθηκε το 1939 στην Αθήνα. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ στο εργαστήριο του Γιάννη Μόραλη. Το 1965, όντας νέος καλλιτέχνης, βραβεύτηκε στην 3η Πανελλαδική Έκθεση Νέων Καλλιτεχνών. Το 1966 κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα όπου δέχεται πολύ καλές κριτικές από τον Γιάννη Σαββίδη. Ταξιδεύει και ζωγραφίζει στη Γαλλία, την Ελβετία και την Ιταλία. Μένει 3 χρόνια στην Νέα Υόρκη με υποτροφία του ιδρύματος Ford. Επιστρέφει στην Ελλάδα και δημιουργεί εντατικά παρουσιάζοντας τα έργα του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Το 1988 εκλέγεται καθηγητής στην Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης όπου παραμένει 17 χρόνια. Στα έργα του Θεοφυλακτόπουλου, από τα πρώτα του χρόνια, κυριαρχεί ως θέμα μια μοναχική μορφή. Αρχικά αυτή η μορφή παρουσιάζεται ως ένας μοτοσυκλετιστής, ελεύθερος κι ανεξάρτητος, πολιτιστικός υπαινιγμός για το κοινωνικό αλλά και προσωπικό ζητούμενο της απελευθέρωσης από την αισθητική μιας συγκεκριμένης κοινωνικής κατηγοριοποίησης (κλίμα δεκαετίας του '60). Στη συνέχεια, βλέπουμε να δίνει ελάχιστη σημασία στο (συνήθως ανθρωπόμορφο) θέμα του αλλά να θεωρεί ως σημαντικότερο περιεχόμενο του κάθε έργου τα μορφοπλαστικά του στοιχεία. Αυτό συμβαίνει και στο παρόν έργο που συνοδεύει το λήμμα. Επιδίωξη του καλλιτέχνη είναι η, δια της αφαίρεσης, προβολή εντός του διαφαινόμενου περιγράμματος εξωτερικών στοιχείων του ανθρώπου αλλά και αναζήτηση πολυσημίας που του επιτρέπει να απευθύνεται και να συνομιλεί με περισσότερους αποδέκτες. Σε αυτό το πλαίσιο ευρίσκεται και η επιθυμία του να μην μιλάει εύκολα για τα έργα του και να αποφεύγει να παρέχει πρόσθετες πληροφορίες, ώστε να μην κατευθύνει τον θεατή. Ως κυρίαρχο ζητούμενο θεωρεί την ένταση στην αναζήτηση της οποίας μπορεί να θυσιάσει άλλα χαρακτηριστικά αλλά μέσω αυτής εξασφαλίζει περισσότερο την προσοχή του θεατή. Ο ίδιος ο ζωγράφος αναγνωρίζει την ύπαρξη εξπρεσιονιστικών στοιχείων στο έργο του, ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα του υπάρχοντος παρορμητικού στοιχείου, δίχως όμως να θεωρεί σωστή την ταξινόμησή του στους εξπρεσιονιστές ή σε κάποια άλλη αναγνωρισμένη "σχολή". Το γενικότερο διανοητικό πλαίσιο του έργου του κινείται στα όρια του υπαρξισμού, που συνδέεται με τη συνήθη μοναχικότητα του ατόμου μέσα στο απρόσωπο πέλαγος της μεγάλης πόλης. Θεωρεί κίνητρο και της ζωγραφικής (όπως κάθε κατάστασης με πάθος στη ζωή) τους ποικίλους ατομικούς ψυχαναγκασμούς. Από το 2005 ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μελετώντας το συγκεκριμένο έργο του Θεοφυλακτόπουλου μπορούμε κατ' αρχή εύκολα να διακρίνουμε με τους μαθητές μας στοιχεία εξπρεσιονισμού που περιέχει και να κάνουμε αναφορά στο συγκεκριμένο εικαστικό κίνημα. Η απουσία συγκεκριμένης φόρμας, η αναζήτηση (από τον καλλιτέχνη) της πολυσημίας, η επιδίωξη της έντασης και της προσοχής του θεατή μέσω των χρωματικών επιλογών είναι στοιχεία που μπορούν να διδαχτούν τα παιδιά και να τα χρησιμοποιήσοπυν στη συνέχεια ώστε να μπορέσουν να "διαβάσουν" κι άλλα έργα συγγενούς τεχνοτροπίας ζωγτράφων. Παράλληλα, μπορούν να διδαχτούν ότι σ' αυτά τα έργα δεν γίνεται τόση χρήση της αφαίρεσης ώστε να ευρίσκονται ακριβώς μέσα σε αυτό που χαρακτηρίζεται "αφηρημένος εξπρεσιονισμός". Μελετώντας το έργο του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου φέρνουμε τα παιδιά σε επαφή με τον βίο και τις συνθήκες δημιουργίας ενός σύγχρονου σημαντικού ΄Ελληνα ζωγράφου. Πέρα από τις θεωρητικές του επιλογές, η χρονική περίοδος στην οποία ανδρώθηκε καλλιτεχνικά, χαρακτηρίζεται από πλήθος πολιτικών-κοινωνικών γεγονότων στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη (δεκαετία του '60) τα οποία επέδρασαν καταλυτικά στην ολοκλήρωση μιας γενιάς καλλιτεχνών. Αν δεν ληφθούν υπόψη αυτά τα γεγονότα, δύσκολα μπορούν να ερμηνευθούν θεωρητικές και ιδεολογικές επιλογές της καλλιτεχνικής κοινότητας οι οποίες συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να ενυπάρχουν στο έργο τους. Ο Θεοφυλακτόπουλος είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα καλλιτέχνη αυτής της περιόδου η οποία μέσω της μελέτης του έργου του μπορεί να προσεγγιστεί ικανοποιητικά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Frissiras Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Φρυσίρα
publisher: Μουσείο Φρυσίρα
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE