Υδατογραφια του Κολοκοτρωνη με τη συνοδεια του
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Προέρχεται από το «Λεύκωμα» του Ε. Peytier, μεταξύ του 1829 - 1832. Το πρωτότυπο «Λεύκωμα» ανήκει στον Στέφανο Βαλλιάνο. Περιέχεται σε έκδοση της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος του 1971. Παρατηρούμε τη θέση που έχει ο ηγέτης στο χώρο, τις βουνοκορυφές, όπου κατεξοχήν έδρασε, αφού ήταν υπέρμαχος της τακτικής του κλεφτοπολέμου κυρίως σε ορεινά περάσματα, ώστε να μπορεί να αντεπεξέρχεται το στράτευμα στην αριθμητική υπεροχή του αντιπάλου. Επίσης, παρατηρούμε τη θέση του σε σχέση με τη συνοδεία του, τη λεπτομερή απόδοση των χαρακτηριστικών του σε αντίθεση με τα παλικάρια του και τα διακριτικά της ενδυμασίας του που δηλώνουν ότι αυτός είναι ο αρχιστράτηγος. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία της Ιστορίας της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 του Δημοτικού ή του Γυμνασίου ή της Νεοελληνικής Γλώσσας Λυκείου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΙΣΤΟΡΙΑ: Α) Ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν την ακουαρέλα προσεκτικά. Εντοπίζουν το κύριο διακριτικό του αξιώματος του Κολοκοτρώνη που είναι οι επωμίδες ή αλλιώς σπαλέτες με τον λέοντα. Εξάλλου, αυτές τον διαφοροποιούν στις απεικονίσεις του και από τους άλλους αγωνιστές. Στη συνέχεια τους φέρνουμε στην τάξη τα διακριτικά των βαθμών της ιεραρχίας στο στρατό. Τα παρατηρούν. Τέλος, παίζουμε ένα παιχνίδι μνήμης. Ανακαλούν ποιο διακριτικό αντιστοιχεί σε κάθε βαθμό. Β) Αφού εντοπίσουμε τα στοιχεία της στολής του Κολοκοτρώνη (περικεφαλαία, επωμίδες, γιλέκο, θώρακας, φουστανέλα, σελάχι, γιαταγάνι, μπότες), αφηγούμαστε στους μαθητές τι έγινε, όταν ο Κολοκοτρώνης πέθανε στις 4 Φεβρουαρίου 1843: «Όλα τα μαγαζιά και τα εργαστήρια της Αθήνας έκλεισαν και πλήθος κόσμου συνέρεε στο σπίτι του. Οι παλαιοί συναγωνιστές του τον καταφιλούσαν και έκλαιγαν με αναφιλητά. Κηρύχθηκε τριήμερο δημόσιο πένθος. Το νεκρό τον έντυσαν με την στολή του Αντιστράτηγου, του έζωσαν το σπαθί που είχε στην αρχή της επανάστασης, του φόρεσαν τσαρούχια, τον απίθωσαν στο φέρετρο και έβαλαν κάτω από τα πόδια του μία τουρκική σημαία. Στο ένα του πλάγιο έβαλαν τον ασημένιο του θώρακα, ενώ στο άλλο την περικεφαλαία του και τις σπαλέτες-επωμίδες από την υπηρεσία του στα Επτάνησα». Στη συνέχεια επισκεπτόμαστε το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής (οδός Σταδίου-πλατεία Κολοκοτρώνη), όπου μεταφέρθηκε η πολεμική εξάρτυση του Κολοκοτρώνη, μετά την εκταφή των οστών από το Α΄ Νεκροταφείο με σκοπό την ανακομιδή τους στην Τρίπολη. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: α) Περιγράφουμε τη στολή του Κολοκοτρώνη και της συνοδείας του και αναζητούμε ετυμολογίες (π.χ. «φέσι»: αντίθετα με ό, τι πιστεύουν οι περισσότεροι το Φέσι δεν είναι Τουρκικής προέλευσης. Η προέλευση του είναι από την πόλη Φες ή Φεζ, αραβ. فاس Fās, του Μαρόκου. Μέχρι το 19ο αιώνα, η πόλη Φες ήταν η μοναδική πηγή για τα παραδοσιακά καπέλα με το ιδιαίτερο κόκκινο χρώμα. Στην Τουρκία η χρήση του φεσιού απαγορεύτηκε το 1925. Ο ίδιος ο Ατατούρκ χαρακτήρισε το φέσι ως “παρακμιακό” και το κατήγγειλε ως “κάλυμμα της κεφαλής των Ελλήνων”), β) Αναζητούμε διαχρονικά και διακρατικά την ιστορία της «στολής» και συζητάμε τη σκοπιμότητά της.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE