South metope IX: (Centauromachy)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το τεκμήριο αποτελεί μια σχεδιαστική αποτύπωση της μετόπης αρ. 9 από την νότια πλευρά του Παρθενώνα και συγκεκριμένα αποδίδει μια λεπτομέρεια από την Κενταυρομαχία. Το σχέδιο βρίσκεται σε λιθογραφία μέσα στο βιβλίο του BURROW, John Edward. The Elgin Marbles, with an abridged historical and topographical account of Athens, illustrated with forty plates drawn and etched by the author, London, James Duncan, 1837. Ο Edward John Burrow (1785 – 1861) ήταν κληρικός, απόφοιτος της Οχφόρδης, λόγιος και συγγραφέας, μέλος διαφόρων επιστημονικών σωματείων της εποχής του.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η μελέτη του Παρθενώνα ως ιστορικού μνημείου και ως άμεσης ιστορικής πηγής δίνει την δυνατότητα για πολύ ενδιαφέρουσες διδακτικές προσεγγίσεις, οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν και με εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου της Ακρόπολης. Ο ναός εξετάζεται ως εμβληματικό μνημείο τέχνης και πολιτισμού και ο διδάσκων μπορεί να τον προσεγγίσει είτε ως αρχιτεκτονικό σύνολο, είτε εστιάζοντας σε γλυπτικές λεπτομέρειές του, είτε συσχετίζοντάς τον με τα φιλολογικά κείμενα (π.χ. Επιτάφιος Λόγος από τον Θουκυδίδη). Η συγκεκριμένη μετόπη από την νότια πλευρά, η οποία παρουσιάζει την Κενταυρομαχία, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, στα κεφάλαια που αφορούν την αρχαία ελληνική τέχνη σε συνδυασμό με την αισθητική αγωγή σε διαθεματική προσέγγιση. Προτείνεται η διδακτική αξιοποίηση κυρίως στην υποχρεωτική εκπαίδευση (δημοτικό και γυμνάσιο), όπου η ψυχοκινητική μέθοδος μέσω της σχεδιαστικής αντιγραφής των σκηνών της Κενταυρομαχίας μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα. Ιδιαίτερα για το δημοτικό σχολείο προτείνεται να αξιοποιηθεί και στην διδασκαλία της Μυθολογίας ως εικονογραφική πρόταση για τους Κενταύρους. Η διαδικασία της διδασκαλίας μπορεί να είναι η εξής: Ο διδάσκων παρουσιάζει τον Παρθενώνα ως εμβληματικό παράδειγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής εξηγώντας τα μέρη του ναού, τους ρυθμούς και τον τρόπο γλυπτικής διακόσμησης στις ζηφόρους, τα αετώματα και τις μετόπες (χρήση power-point). Εξηγεί την θεματολογία της εικονογραφίας συσχετίζοντά την με τα ιστορικά γεγονότα, την κοινωνική και πολιτική οργάνωση της πόλης, την καθημερινή ζωή ή την μυθολογία. Στην συνέχεια δίνει στους μαθητές (ή σε ομάδες μαθητών) φύλλα εργασίας α) με ερωτήσεις και β) με σχέδια προς συμπλήρωση ή χρωματισμό (εξηγεί τον ρόλο του χρώματος στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική και γλυπτική). Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τις εικόνες και να απαντήσουν στις ερωτήσεις. Παραδείγματα ερωτήσεων: α) Από ποια πλευρά του ναού αντλήθηκε το σχέδιο που σας δόθηκε ως εργασία; Είναι μέρος της ζωφόρου ή είναι μία μετόπη; Ποιά η διαφορά μεταξύ ζωφόρου και μετόπης; Πώς συνδέονται με τους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς; Ο Παρθενώνας σε ποιόν ρυθμό ανήκει; Εξηγήστε τους λόγους. β) Από ποιό γεγονός ή μύθο αντλήθηκε το σχέδιο που σας δόθηκε; Τί παριστάνει; Ποιά λεπτομέρεια αποτυπώνεται; Εξηγήστε ποιά είναι τα εικονιζόμενα πρόσωπα και μορφές. Περιγράψτε την σκηνή και συνδέστε την με την ιστορία ή τον μύθο. Ευχής έργο θα ήταν η διδασκαλία να ολοκληρωθεί με επίσκεψη στο μουσείο της Ακρόπολης όπου οι μαθητές θα αναζητήσουν την μετόπη που ανέλαβαν να περιγράψουν και θα την εξηγήσουν στους συμμαθητές τους. Διαφορετικά, μπορεί να προβληθεί το σχετικό υλικό από την ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ). Τόσο στο γυμνάσιο, όσο και στο δημοτικό σχολείο ο διδάσκων μπορεί να συνδέσει το μάθημα και με την δημιουργική γραφή ζητώντας από τους μαθητές να αφηγηθούν την σκηνή γραπτώς. Ένα κίνητρο θα ήταν να βραβευθεί η καλύτερη αφήγηση-ιστορία και το καλύτερο σχέδιο-αντίγραφο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Mythology MythologyMythology > Mythical Beasts, Hybrids and Giants Mythical Beasts, Hybrids and GiantsMythical Beasts, Hybrids and Giants
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE