Tertsetis Georgios-Markos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ελαιογραφία που απεικονίζει τον δικαστικό και συγγραφέα-ποιητή Γεώργιο-Μάρκο Τερτσέτη (Ζάκυνθος, 1800-Αθήνα, 1874). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη ΙΝΕ/ΕΙΕ (Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1983-1988, σ. τομ. 9β, σ. 97). Ο Γ. Τερτσέτης, δικαστικός και νομικός, γιος του Ναθαναήλ Τερτσέτη και της Κατερίνας Στρούντζα, γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1800. Η οικογένειά του καταγόταν από τη Μασσαλία και θρησκευτικά ανήκε στο ρωμαιοκαθολικισμό. Πρώτος δάσκαλός του στάθηκε ο ιερέας Lorenzo di Remo. Σπούδασε νομικά στη Μπολώνια και την Πάντοβα, όπου παρακολούθησε επίσης μαθήματα ιταλικής φιλολογίας και εντάχθηκε στο κίνημα του καρμποναρισμού. Όταν επέστρεψε στον ελλαδικό χώρο μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και στάλθηκε στην Πελοπόννησο για την οργάνωση του Αγώνα, επέστρεψε όμως σύντομα για λόγους υγείας στη Ζάκυνθο, όπου ήρθε σ’ επαφή με το Μάρκο Μπότσαρη και τον κύκλο του Διονυσίου Σολωμού. Ήταν ένας από τους δικαστές του Κολοκοτρώνη στη δίκη του Ναυπλίου (1834) και κατόπιν άρνησής του να υπογράψει την καταδικαστική απόφαση διώχθηκε από το αξίωμά του και παραπέμφθηκε σε δίκη, όπου αθωώθηκε. Παραιτήθηκε ωστόσο και έφυγε για το Παρίσι, όπου έμεινε ως το 1844. Εκεί συνδέθηκε με το Φωριέλ, τον Γκιζώ και άλλους. Γύρισε στην Αθήνα, όπου εργάστηκε ως αρχειοφύλακας της Βουλής των Ελλήνων. Το 1847 δημοσίευσε την ποιητική συλλογή «Απλή γλώσσα» με ποιήματα δικά του και άλλων και το 1856 δύο μεγάλα σε έκταση ποιήματα με τίτλους «Οι γάμοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου» και «Κορίννα και Πίνδαρος». Άλλα έργα του: La morte di Socrate (δράμα), διάφορα πεζά, ποιήματα, λόγοι, διαλέξεις μια κωμωδία του 1858 και μεταφράσεις (του Πλατωνικού Κρίτωνος κ.α.). Το 1861 ταξίδεψε στην Ιταλία ως απεσταλμένος του Όθωνα και το 1866 στην Ευρώπη απεσταλμένος της ελληνικής κυβέρνησης, με αφορμή την επανάσταση στην Κρήτη. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού παντρεύτηκε στο Παρίσι τη γαλλίδα λογογράφο Adelαide Germain. Ο Τερτσέτης είναι γνωστός κυρίως για τα απομνημονεύματα που συνέγραψε καθ' υπαγόρευση, ιδιαίτερα εκείνα του Κολοκοτρώνη, αλλά και του Νικηταρά και άλλων αγωνιστών. Στα ποιητικά του έργα είναι εμφανής η σολωμική επίδραση, καθώς και επιδράσεις από το δημοτικό τραγούδι. Ο Τερτσέτης στάθηκε ένας από τους λόγιους που συνέδεσαν την Επτανησιακή Σχολή με την Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή. Πέθανε το 1873 στην Αθήνα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού και εποικοδομηστικού τύπου αναφορικά με τη ζωή και το έργο του Γ. Τερτσέτη. Προτείνονται ομαδοσυνεργατικές ή/και ερευνητικές-ανακαλυπτικές δραστηριότητες στο μάθημα της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Η πολυσχιδής προσωπικότητα του ζακύνθιου λογίου, συγγραφέα, ποιητή και αδιάφθορου δικαστικού μπορούν να ανασυρθούν με κατάλληλες και στοχευμένες αναθέσεις-επιλογές ομαδικών εργασιών. Πληροφοριακό υλικό για τη ζωή και το έργο του Γ. Τερτσέτη μπορεί να αντληθεί από έγκυρες και επιστημονικά τεκμηριωμένες πηγές τόσο από το διαδίκτυο όσο και από επιλεγμένη βιβλιογραφία (μελέτες, άρθρα, συλλογικά έργα, αφιερώματα, οπτικοακουστικό υλικό κ.λ.π.). Ειδικότερα, ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να εστιάσει σε δύο επίπεδα, στο συγγραφικό και το πολιτικό, επιλέγοντας-προτείνοντας κάθε φορά τα κατάλληλα ερωτήματα υπό τη μορφή Φύλλων Εργασίας ή ομαδικών εργασιών μεγαλύτερης διάρκειας και κατόπιν ελεύθερης διαλογικής συζήτησης με τους μαθητές/-τριες. Έτσι, αναφορικά με τη συγγραφική δραστηριότητα του Γ. Τερτσέτη, προτείνονται εργασίες, που θα φώτιζαν το ποιητικό, μεταφραστικό, λογοτεχνικό και εν γένει συγγραφικό του έργο (βλ. ενδεικτικά στο ψηφιοποιημένο έργο «Ο Γεώργιος Τερτσέτης και τα Ευρισκόμενα Έργα του», εκδόσεις της Βουλής των Ελλήνων, και στο Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.ΚΕ.ΒΙ ), τις επιρροές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του γλωσσικού του ύφους στο χρονικό πλαίσιο της δημιουργίας του, τις γλωσσικές του απόψεις, τη σχέση του με τον Διονύσιο Σολωμό, τα Απομνημονεύματα του Θ. Κολοκοτρώνη, του Νικηταρά και άλλων αγωνιστών της Επανάστασης του 1821 κ.ά. Αναφορικά με την πολιτική του παρουσία και προσφορά, ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να προτείνει εργασίες αναζήτησης πληροφοριών σχετικά με την προσφορά του Γ. Τερτσέτη στον Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας, το γενεαλογικό του δέντρο, τη σχέση του με τον Κυβερνήτη Ι. Καποδίστρια και την Αντιβασιλεία, την εμπλοκή του ως δικαστικού στη δίκη των Θ. Κολοκοτρώνη και Δ. Πλαπούτα, την επαγγελματική του σταδιοδρομία με τους σημαντικότερους σταθμούς της κ.λ.π. Εξ αυτών κρίνοναι ως ιδιαίτερα ελκυστικά τα πεδία που αναφέρονται ειδικότερα στην «περίφημη» δίκη των Θ. Κολοκοτρώνη-Δ. Πλαπούτα και τη γενναία και ακέραια στάση που οι δικαστές Αν. Πολυζωίδης και Γ. Τερτσέτης τήρησαν, αρνούμενοι να υπογράψουν την καταδικαστική απόφαση που τους επιβαλλόταν για τους δύο αγωνιστές, αλλά και αυτά που σχετίζονται με την έκδοση των Απομνημονευμάτων του Κολοκοτρώνη και του Νικηταρά. Στη δεύτερη περίπτωση χρήσιμα ερωτήματα και ελκυστικές διδακτικές προσεγγίσεις θα μπορούσαν να αναδείξουν ζητήματα, όπως η σημασία των απομνημονευμάτων, τα κίνητρα του συγγραφέα και του πρωταγωνιστή-αγωνιστή, η αποτίμησή των απομνημονευμάτων ως ιστορικών τεκμηρίων, η ένταξή τους σε μία γενεαλογία της νεοελληνικής γραμματολογίας στο ρομαντικό περιβάλλον οτυ 19ου αιώνα, η σημασία αυτών των κειμένων σήμερα κ.ά. Η παραπάνω χρήση του διδακτικού αντικειμένου ανταποκρίνεται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας και της Λογοτεχνίας στην πρωτοβάθμια κια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Ελληνικής Γλώσσας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > Heptanese School Heptanese SchoolHeptanese School
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Memoir -(Auto)biography - Diary Memoir -(Auto)biography - DiaryMemoir -(Auto)biography - Diary
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
scientific coordinator: National Documentation Centre (EKT), Hellenic Aggregator at Veria Public Library
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE