St Theodosios, St Artemios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι η αγιογραφική απεικόνιση των αγίων Θεοδόσιου και Αρτέμιου, έργο του ζωγράφου Κονταρή Φράγγου από τη Θήβα, ο οποίος εργάζονταν μαζί με τον αδερφό του Κονταρή Γεώργιο. Και οι δύο αγιογράφοι ήταν Θηβαίοι ζωγράφοι, λίγο μεταγενέστεροι και μαθητές του συμπατριώτη τους, Φράγγου Κατελάνου. Ανήκουν στη Σχολή της ηπειρωτικής Ελλάδας, τα εικονογραφικά και τεχνοτροπικά στοιχεία της οποίας διέδωσαν στην Ήπειρο, στη Στερεά και στην Πελοπόννησο. Ο Γεώργιος, που υπήρξε ιερέας, εκκλησιάρχης και έπειτα σακελλάριος Θηβών, και ο αδελφός του, Φράγγος, εργάσθηκαν μαζί στο ναό του Αγίου Νικολάου στην Κράψη της Ηπείρου, το 1563 και στο νάρθηκα της μονής Βαρλαάμ στα Μετέωρα, το 1566, ενώ ο Φράγγος Κονταρής, το 1568, εργάσθηκε μόνος του στην Κληματιά (Βελτσίστα) Ιωαννίνων. Στους δύο αδελφούς αποδίδεται σειρά ζωγραφικών διακόσμων σε μοναστήρια του 16ου αιώνα, όπως στη μονή Γαλατάκη στην Εύβοια (1586), στο νάρθηκα της μονής Οσίου Μελετίου στη Βοιωτία (τέλη 16ου αιώνα), ενώ τελευταία αποδίδεται σε αυτούς ο τοιχογραφικός διάκοσμος των εξωναρθήκων της μονής Φιλανθρωπηνών στο νησί των Ιωαννίνων (1560) και του ναού του Αγίου Δημητρίου στη Βελτσίστα (1558-1568).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, της Ιστορίας Τέχνης και της Εκκλησιαστικής Τέχνης. Από τις μορφές των αγίων Θεοδόσιου και Αρτέμιου οι μαθητές μπορούν να εμπνευστούν και να προβληματιστούν σχετικά με την τέχνη της αγιογραφίας. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου μπορεί να ανατεθεί στους μαθητές να ερευνήσουν τις μορφές των συγκεκριμένων αγίων, όπως εμφανίζονται σε άλλους αγιογράφους ή ακόμη να αναζητήσουν τις μορφές άλλων αγίων από άλλους αγιογράφους και να πραγματοποιήσουν συγκρίσεις σχετικά με την τεχνοτροπία, τις μορφές, τη φωτοσκίαση, τα χρώματα κ.α. Σημαντικό θα ήταν να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν ντοκυμαντέρ και βίντεο σχετικά με την τέχνη της αγιογραφίας στην εκπαιδευτική τηλεόραση (www.edutv.gr) ή στα ψηφιακά αρχεία της ΕΡΤ ( www.ertarchives.gr) και, αφού γίνει προβολή των σχετικών ταινιών, να επακολουθήσει συζήτηση και να αναπτυχθεί προβληματισμός σχετικά με τη σημασία και την αξία της τέχνης αυτής και ευρύτερα της εκκλησιαστικής τέχνης. Για την αξιοποίηση του αντικειμένου, χρήσιμο θα ήταν να αξιοποιηθούν ορισμένες ενδεικτικές ερωτήσεις, κατανεμημένες σε φύλλα εργασίας από τους διδάσκοντες όπως: 1). Γιατί η βυζαντινή αγιογραφία δεν επιζητεί τη φωτογραφική ομοιότητα με το πρωτότυπο; 2). Ποιους χρωματισμούς χρησιμοποιούν οι αγιογράφοι στη βυζαντινή περίοδο; 3). Πόσο ενδιαφέρουν τους Βυζαντινούς καλλιτέχνες οι σωματικές αναλογίες, η προοπτική και η κίνηση; Τεκμηριώστε την απάντησή σας. 4). Οι βυζαντινές εικόνες κατά πόσο ενδιαφέρονται για την απόδοση του σώματος και των περιγραμμάτων; Τεκμηριώστε την απάντησή σας. 5). Τι είδους φόντο υπάρχει στις βυζαντινές εικόνες; 6). Ποιά είναι η επίδραση της αναγεννησιακής ζωγραφικής στη μεταβυζαντινή αγιογραφία; Αναφέρετε δύο παραδείγματα. 7). Ποιά είναι η απόδοση των ενδυμάτων και των μορφολογικών χαρακτηριστικών στη Μεταβυζαντινή ζωγραφική; 8). Γιατί ο Άγιος Αρτέμιος ορίστηκε προστάτης της Αστυνομίας; 9). Γιατί ο Άγιος Αρτέμιος ανακηρύχθηκε άγιος και από την Ορθόδοξη και από την καθολική εκκλησία, αφού υπήρξε οπαδός της αίρεσης του αρειανισμού;


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Kontaris Frangos, Κονταρής Φράγγος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE