Δ. Πικιωνης, Οικια Κωνσταντινιδη, Ζαγορα,1939
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για σχέδιο του σημαντικού Έλληνα αρχιτέκτονα, πολεοδόμου και ζωγράφου Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968), που αναπαριστά την ανατολικομεσημβρινή όψη παραδοσιακής κατοικίας στη Ζαγορά Πηλίου. Ο Δημήτρης Πικιώνης επισκέφτηκε τη Ζαγορά Πηλίου το 1939 και στόχος του ήταν να μελετήσει την αρχιτεκτονική παράδοση του οικισμού. Κύρια χαρακτηριστικά των παραδοσιακών πηλιορείτικων κατοικιών είναι οι πέτρινοι τοίχοι, η ξύλινη στέγη με σχιστολιθικές πλάκες, τα ξύλινα κουφώματα, οι πολεμότρυπες και ο αμυντικός πυργίσκος. Συνήθως στο ισόγειο του αρχοντικού βρίσκονταν οι αποθηκευτικοί και βοηθητικοί χώροι. Στον α’, μεσαίο, όροφο διαμορφώνονταν τα δωμάτια όπου έμενε η οικογένεια το χειμώνα και στο β΄ όροφο τα δωμάτια που προορίζονταν για την καλοκαιρινή διαμονή. Κύριο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής του Δ.Πικιώνη είναι η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας μέσω της παράδοσης και της ιστορικής μνήμης. Ο Δ. Πικιώνης επισημαίνει: «Ας δούμε ευθύς το σπίτι που χτίζει ο χωρικός. Το φυσικό δρόμο που ακολουθεί για αυτό. Κανένα βιβλίο αρχιτεκτονικής δεν διάβασε. Τα πραγματώνει ακολουθώντας τη φύση». (Απόσπασμα των ιδεών του παρουσιάζονται στην εκπομπή – αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»). Η μελέτη της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής αναδεικνύει ακόμη τη σημασία της χρήσης απλών υλικών, ακόμη και από δεύτερη χρήση, τη λιτότητα, την ταπεινότητα. Ο Δ. Πικιώνης προτάσσει μία αρχιτεκτονική που αφουγκράζεται το τοπίο και το γεωφυσικό περίγυρο. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος παρατηρεί: «Η αρχιτεκτονική του Πικιώνη βγαίνει κατ' ευθείαν μέσα από τη γη. Και μαζί ο αρχιτέκτονας». Ο ίδιος ο Πικιώνης διατυπώνει την ακόλουθη φράση: «Ήταν φορές που αισθανόμουν πως εις τα θεμέλια που εισχωρούσαν βαθιά στη γη, εις τους ογκώδεις τοίχους και τις καμάρες των, ήταν η ψυχή μου που εντοιχιζόταν εις το ανώνυμο πλήθος των...». (Μία περιήγηση στα έργα του μεγάλου αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη, 7/1/2006, Ιστότοπος Greek Architects). Η αρχιτεκτονική που προβάλλει συνδέεται με τον άνθρωπο και έχει κοινωνικό χαρακτήρα. Συντελεί στη γνωριμία του ανθρώπου με το περιβάλλον και στην ανάπτυξη της αυτοσυνειδησίας του. «Περπατώντας επάνω σε τούτη τη γη, η καρδιά μας χαίρεται με την πρώτη χαρά του νηπίου, την κίνησή μας στο χώρο της πλάσης, την αλληλοδιαδοχή της καταστροφής και την αποκατάσταση της ισορροπίας που είναι η περπατησιά». (Απόσπασμα των ιδεών του που παρουσιάζονται στην εκπομπή - αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να παρατηρήσουν το σχέδιο της οικίας και να υποθέσουν στοιχεία που αφορούν την περιοχή στην οποία αυτή βρίσκεται (αστική ή αγροτική), τις ιδιότητες και τις δραστηριότητες των ανθρώπων που διαμένουν σε αυτή. Είναι σημαντικό να ερωτηθούν εάν θα έμεναν σε μία παραδοσιακή κατοικία και πώς θα φαντάζονταν τη ζωή τους σε αυτή. Μπορούν να παρατηρήσουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά της εικονιζόμενης κατοικίας (πλάκες στη στέγη, μικρά παράθυρα στον κάτω όροφο, όπου διέμεναν το χειμώνα, μεγάλα παράθυρα στο δεύτερο όροφο, όπου διέμεναν το καλοκαίρι, ανατολικομεσημβρινός προσανατολισμός κι άρα καλύτερος φωτισμός) και να τα συσχετίσουν με την εξοικονόμηση ενέργειας. Οι μαθητές μπορούν να σχεδάσουν ατομικά ή ομαδικά μία παραδοσιακή κατοικία και τον περιβάλλοντα χώρο αυτής. Επιπρόσθετα είναι δυνατό να αναζητήσουν κι άλλες περιοχές της Ελλάδα εκτός του Πηλίου με χαρακτηριστικά δείγματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (Αμπελάκια, Κόνιτσα, Βελβεντό, Σιάτιστα), να συλλέξουν φωτογραφικό υλικό και να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Social and political organization Social and political organizationSocial and political organization
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE