Αποικιες της Αρχαιας Ελλαδας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Απόσπασμα με τίτλο «Αι αποικίαι της Αρχαίας Ελλάδος» που υπογράφει ο Γεώργιος Τυπάλδος Κοζάκης, το οποίο περιέχεται στο έργο του «Φιλοσοφικόν δοκίμιον περί της προόδου και της πτώσεως της παλαιάς Ελλάδος» (εκδ. 1839). Ο Γεώργιος Τυπάλδος Κοζάκης (1834 - 1899) υπήρξε σημαντικός πολιτικός και σεβαστός λόγιος του 19ου αιώνα. Το συγκεκριμένο απόσπασμα δημοσιεύθηκε στο μηνιαίο περιοδικό «Αποθήκη των Ωφελίμων και Τερπνών Γνώσεων» (τόμος 6, Αριθμός τεύχους 70, σελ. 156-157, έτος 1842). Στο απόσπασμα μπορεί κανείς να διαβάσει εκτός από τα βασικά ιστορικά στοιχεία που αφορούν στις αποικίες της Αρχαίας Ελλάδας και επισημάνσεις σχετικά με την πολιτισμική εμβέλειά τους στον αρχαίο κόσμο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός αρχικά μπορεί να ξεκινήσει με την ανάγνωση και ανάλυση του συγκεκριμένου κειμένου και την λεξιλογική / νοηματική του εξομάλυνση χωρίς να προχωρήσει σε βαθύτερη επεξεργασία. Στην συνέχεια και αφού οι μαθητές θα έχουν δημιουργήσει ένα βασικό γνωστικό υπόστρωμα, μπορεί να τους εισαγάγει σε διερευνητικού τύπου δραστηριότητες σχετικά με το θέμα του αποικισμού στην Αρχαία Ελλάδα. (α) κατ’ αρχάς ως εισαγωγή στο θέμα μπορούν να παρακολουθήσουν ένα μικρό απόσπασμα από την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Νύφες» και στην συνέχεια με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών να καταγράψουν τις σκέψεις τους σχετικά με τα αίτια για τα οποία οι άνθρωποι εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους. Ολοκληρώνοντας αυτή την εισαγωγική φάση μπορούν να επισκεφθούν τα ηλεκτρονικά λεξικά της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και να εντοπίσουν την ερμηνεία λέξεων που σχετίζονται με το θέμα. (β) στην συνέχεια μπορούν να μελετήσουν πρωτογενείς ιστορικές πηγές λ.χ. κεφάλαιο 25 των Ιστοριών του Θουκυδίδη ή Ιστορίες Ηροδότου - παραθέματα: Ιστορίαι 1. 163, Ιστορίαι 2. 152, , Ιστορίαι 2. 178-179. Ο εκπαιδευτικός είναι καλό να τους παρέχει άξονες και κριτήρια αναζήτησης π.χ. εντοπισμός και διάκριση σε μητροπόλεις και αποικίες, αίτια και τα αποτελέσματα του Β’ Ελληνικού Αποικισμού. (γ) κατόπιν οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν λογισμικά διδασκαλίας της Ιστορίας όπως το «Περιπλάνηση στο Χώρο-Χρόνο» για να σχεδιάσουν μια εικονική πορεία αποίκων προς τη Σικελία, μελετώντας την διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας, τα κριτήρια με τα οποία επιλεγόταν η θέση της, τις σχέσεις μεταξύ της αποικίας και της μητρόπολης και της αποικίας με τους ντόπιους και να καταγράψουν τα στοιχεία που συγκέντρωσαν. (δ) τέλος μπορούν να δημιουργήσουν (και σε ψηφιακή μορφή) έναν εννοιολογικό χάρτη συμπληρώνοντας τα ευρήματά τους με σχόλια και αναφέροντας τις πιο σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το θέμα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γ. Γ. Κ. Τυπάλδος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE