Karatheodoris Alexandros
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτοτσιγκογραφία του νεοφαναριώτη αξιωματούχου της οθωμανικής αυτοκρατορίας, Ηγεμόνα της Σάμου (1885-1894) και Γενικού Διοικητή της Κρήτης (1895-1896) Αλέξανδρου Καραθεοδωρή (Κωνσταντινούπολη, 1833- Κωνσταντινούπολη, 1906). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών/ΕΙΕ (Γεδεών, Μανουήλ, Αποσημειώματα Χρονογράφου 1800-1913, Αθήνα 1932, σ. 218). Ο Αλέξανδρος Καραθεοδωρής γεννήθηκε το 1833 στην Κωνσταντινούπολη. Η καταγωγή του ήταν από τη Βύσσα (Μπόσνα) Αδριανούπολης. Ήταν γιος του Στέφανου Καραθεοδωρή, προσωπικού γιατρού του Σουλτάνου Μαχμούτ Β΄. Έμαθε τα πρώτα του γράμματα στην Κωνσταντινούπολη και μαθήτευσε στους καλύτερους δασκάλους της εποχής. Γνώριζε Αρχαία και Νέα Ελληνικά, Λατινικά, Τουρκικά, Περσικά και Αραβικά. Μετέβη στο Λονδίνο και στο Παρίσι, όπου σπούδασε στα εκεί πανεπιστήμια ρωμαϊκό και γαλλικό ιδιωτικό δίκαιο. Μετά το πέρας των πανεπιστημιακών σπουδών και την επάνοδό του στην Κωνσταντινούπολη ασχολήθηκε αρχικά με τη δικηγορία και σύντομα διορίσθηκε υπάλληλος του Υπουργείου Εξωτερικών της αυτοκρατορίας ως μεταφραστής του Νομικού Τμήματος του Συμβουλίου του Κράτους. Επί εικοσαετίας διετέλεσε καπουκεχαγιάς του νησιού της Χίου στην Υψηλή Πύλη - δηλαδή αντιπρόσωπος της Χίου επιμελούμενος των συμφερόντων της και με την ιδιότητά του αυτή προσέφερε πολύ μεγάλες εκδουλεύσεις στους Έλληνες της Χίου. Μετά την Κρητική επανάσταση του 1866 συνόδευσε τον Μέγα Βεζίρη Ααλή Πασά στην Κρήτη, προκειμένου να βοηθήσει στον κατευνασμό της επικρατούσας έντασης.Το 1874 διορίστηκε από τον Σουλτάνο Αμπντούλ Αζίζ αυτοκρατορικός πρέσβης στη Ρώμη και δύο χρόνια μετά, μόλις ανέλαβε νέος Σουλτάνος ο Αμπντούλ Χαμίτ Β΄, διορίστηκε υφυπουργός Εξωτερικών. Αμέσως μετά τον ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1878 εκπροσώπησε τον Σουλτάνο με τον βαθμό του βεζύρη και του μουσίρη (= πρώτος πληρεξούσιος) στο Συνέδριο του Βερολίνου. Εκεί συνέβαλε αποφασιστικά στην ανάθεώρηση της Συνθήκης του Αγίου Στεφάνου (1878), η οποία δημιουργούσε τη Μεγάλη Βουλγαρία, εκπληρώνοντας τα σχέδια της Ρωσίας για κάθοδο προς τον νότο. Με την επιστροφή του ο Σουλτάνος τού απένειμε τον τίτλο του Πασά και τον διόρισε υπουργό Εξωτερικών. Ο Α. Καραθοδωρής διορίστηκε Ηγεμόνας της Σάμου (1885-1894) και αμέσως μετά Γενικός Διοικητής της Κρήτης(1895-1896). Στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του1897, ο Καραθεοδωρής Πασάς συμμετείχε ως ανακτορικός σύμβουλος, χωρίς να πάψει να υπερασπίζεται θέσεις αυτοσυγκράτησης, παρά τις ρωσικές επεκτατικές διαθέσεις. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την αρχαία ελληνική, αραβική και περσική φιλολογία δημοσιεύοντας μεταφράσεις στην αρχαία ελληνική Αράβων και Περσών ποιητών. Απεβίωσε το 1906 στην Κωνσταντινούπολη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα στη διδασκαλία της Νεότερης Ιστορίας του 19ου αιώνα αλλά και της Τοπικής Ιστορίας στις περιπτώσεις της Σάμου, της Κρήτης και της Χίου. Προτείνονται ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις με έμφαση στη ζωή και τη δράση του Έλληνα νεοφαναριώτη πολιτικού και διπλωμάτη της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Οι μαθητές/-τριες μπορούν να αναλάβουν ομαδικές εργασίες μικρής ή μεγαλύτερης διάρκειας (project), αναζητώντας πληροφορίες για το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας Καραθεοδωρή (με έμφαση στον Αλέξανδρο αλλά και τον μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή), τα διπλωματικά γεγονότα, στα οποία εκείνος πρωτοστάτησε (ιδιαίτερα αναφορικά με τον ρόλο του στην αναθεώρηση της Συνθήκης του Αγίου Στεφάνου), την επιτυχημένη θητεία του ως Ηγεμόνα Σάμου (1885-1894) και αργότερα τη σύντομη θητεία του ως Γενικού Διοικητή Κρήτης (1895-1896). Σε δεύτερο επίπεδο και ανάλογα με τις δυνατότητες που υπάρχουν, ο διδάσκων μπορεί, εκκινώντας από το μαθησιακό αντικείμενο, να προβεί σε πιο απαιτητικές αναθέσεις-προτάσεις, αναφορικά με την ευρύτερη ιστορική συγκυρία και τα σημαντικά εθνικά ζητήματα, που απασχόλησαν το ελληνικό κράτος κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα στο πλαίσιο της Μεγάλης Ιδέας. Τέτοιες περιπτώσεις είναι το Σαμιακό Ζήτημα (Σαμιακή Πολιτεία: 1830-1834 και οθωμανική Ηγεμονία: 1834-1912), το Κρητικό Ζήτημα (1830-1913), η Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου (1878) και το Συνέδριο του Βερολίνου (1878), ο ρόλος της οθωμανικής αυτοκρατορίας και η πολιτική των Σουλτάνων την ίδια περίοδο σχετικά με τα ζητήματα αυτά, οι οθωμανικές μεταρρυθμίσεις του Τανζιμάτ ως έκφραση μιας οθωμανικής εκσυγχρονιστικής στροφής και ο ρόλος των νεοφαναριωτών Ελλήνων αξιωματούχων της αυτοκρατορίας στο πλαίσιο αυτής της ρεφορμιστικής πολιτικής τόσο στο εσωτερικό όσο και στις διπλωματικές σχέσεις με τη Δύση. Η παραπάνω χρήση ανταποκρίνεται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE