Parthenis Konstantinos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία που απεικονίζει τον ζωγράφο Κωνσταντίνο Παρθένη (1878 ή 1879- 1967). Το έργο εκσυγχρόνισε τα εικαστικά δρώμενα της Ελλάδας στις αρχές του 20ού αιώνα. Είχε γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου από πατέρα Έλληνα και μητέρα Ιταλίδα. Από το 1895 έως το 1903, σπούδασε ζωγραφική στη Βιέννη κοντά στον ζωγράφο Καρλ Ντίφενμπαχ. Στη συνέχεια, έζησε στο Παρίσι, όπου μυήθηκε στον Μεταϊμπρεσιονισμό, για να διαμορφώσει τελικά το δικό του προσωπικό ύφος. Όταν ήλθε στην Ελλάδα (1911) γνωρίστηκε με σημαντικούς Έλληνες διανοούμενους, όπως τον Κ. Θεοτόκη και τον Κ. Χατζόπουλο και έγινε μέλος της «Συντροφιάς των Εννιά». Αργότερα, μαζί με τον Ν. Λύτρα, τον Κ. Μαλέα, τον Θεόφρ. Τριανταφυλλίδη και άλλους ζωγράφους ίδρυσε την ομάδα «Τέχνη», με στόχο την ανατροπή του συντηρητικού ακαδημαϊσμού, που επικρατούσε στην αθηναϊκή καλλιτεχνική ζωή. Εκείνη την εποχή ζωγράφισε και το ναό του Αγίου Αλεξάνδρου στο Παλαιό Φάληρο.Το 1929 διορίσθηκε (με πρόταση του Ελ. Βενιζέλου) καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Εντούτοις, το 1947, παραιτήθηκε, μη μπορώντας να ανεχθεί τον συντηρητισμό της Σχολής. Κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940 είχε υπογράψει την έκκληση των Ελλήνων Διανοουμένων προς τους διανοούμενους ολόκληρου του Κόσμου ενάντια στην ειδεχθή ιταλική επίθεση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, όσον αφορά τη σύγχρονη Τέχνη. Θα δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν έναν από τους καλύτερους ζωγράφους μας, τον Κ. Παρθένη. Στις αρχές του εικοστού αιώνα η ελληνική Τέχνη βρισκόταν ακόμη υπό την επιρροή της σχολής του Μονάχου με κύριο εκπρόσωπο τον Γ. Ιακωβίδη. Τότε άρχισε η βαθμιαία εισαγωγή νέων καλλιτεχνικών προτύπων. Οι Κ. Παρθένης, Κ, Μαλέας (1879-1928) και Γ. Μπουζιάνης (1885-1959) υπήρξαν οι τρεις «πατέρες» της ελληνικής τέχνης του 20ού αιώνα. Επηρεασμένοι από τον Ιμπρεσιονισμό αναζήτησαν σύγχρονους εκφραστικούς δρόμους δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο φως και στο τοπίο, χρησιμοποιώντας όμως το χρώμα με λιτότητα. Ειδικά, ο Παρθένης θεωρείται εισηγητής του ελληνικού Μοντερνισμού, ερχόμενος σε ρήξη με το καλλιτεχνικό κατεστημένο του Μονάχου. Το ύφος του χαρακτηρίζει ιδεαλισμός, μουσικότητα, πνευματισμός. Δέχθηκε την επίδραση του βιεννέζικου Συμβολισμού, του Γκ. Κλιμτ, των μεταïμπρεσιονιστών και των Γάλλων συμβολιστών. Κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου κυριάρχησαν στις θεματικές του επιλογές τα θρησκευτικά έργα και οι ιδεαλιστικές αλληγορίες. Στους «δασκάλους» του συγκαταλέγονταν άλλωστε οι βυζαντινοί αγιογράφοι και ο Θεοτοκόπουλος. Τα ώριμα έργα του Παρθένη παριστάνουν μια ιδεατή Ελλάδα του μύθου και της Ιστορίας. Κρίνεται σκόπιμο οι μαθητές να αντιληφθούν όλα τα παραπάνω μέσα από την εμπειρία της προβολής των έργων του στην τάξη και να συζητήσουν (αφού διδαχθούν τις τεχνοτροπίες της μοντέρνας τέχνης), τα καλλιτεχνικά πρότυπα του μεγάλου ζωγράφου, αλλά και τις καινοτομίες του. Επίσης, καλό είναι να διαλεχθούν για τον προοδευτικό χαρακτήρα του καλλιτέχνη, τη σχέση του με τον Ελ. Βενιζέλο και τους Φιλελεύθερους και γενικότερα την προσπάθεια της χώρας μας εκείνη την εποχή να εκσυγχρονιστεί. Κρίνεται σκόπιμο δηλαδή να παραλληλιστεί η πορεία της Τέχνης με την προσπάθεια αλλαγής της Ελληνικής Κοινωνίας. Μπορεί να δοθεί φύλλο εργασίας στους μαθητές με ερωτήματα όπως: -Γιατί το καλλιτεχνικό έργο του Κ. Παρθένη θεωρήθηκε προοδευτικό; -Είχε σχέση η εκσυγχρονιστική επιθυμία του καλλιτέχνη με τις κοινωνικές ανάγκες της εποχής του; -Μπορείτε να αναφέρετε παραδείγματα κοινωνικού εκσυγχρονισμού της χώρας την περίοδο του Μεσοπολέμου; -Ποια ήταν η στάση του Κ. Παρθένη κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο; κ.α.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
OTHER TECHNICAL REQUIREMENTS
Εικόνα JPEG (.jpg). 8,00 KB (8.192 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5780
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE