Georgios Karaiskakis, black-and-white portrait
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Έλληνας επαναστάτης Γεώργιος Καραϊσκάκης, σπουδαίος αρματολός και στη συνέχεια στρατηγός της επανάστασης του 1821 μ.Χ, απεικονίζεται στην ασπρόμαυρη προσωπογραφία φορώντας την εθνική ενδυμασία. Το διαπεραστικό βλέμμα του ήρωα υποβάλλει και επιβάλλεται, καθώς τα μαύρα μάτια του φαίνεται να εστιάζουν αποφασιστικά προς το μέλλον. Τα πυκνά φρύδια, η ίσια, μεγάλη μύτη, το επιβλητικά πλούσιο και μεγάλο μουστάκι χαρακτηρίζουν το μάλλον οστεώδες πρόσωπο του ήρωα, που πλαισιώνεται από το χαρακτηριστικό, μεγάλο, τουρλωτό φέσι με τη μικρή φούντα στην κορυφή. Από το φέσι ξεχύνονται ως τις πλάτες καλοχτενισμένα τα μακριά μαλλιά του. Φοράει εσωτερικά το λευκό πουκάμισο ξεκούμπωτο και ανοιχτό στη βάση του λαιμού. Από πάνω φοράει μεϊντανογίλεκο κεντημένο με χρυσά κορδόνια. Στη μέση φέρει το σελάχι και τα άρματά του, ως αναπόσπαστο μέρος όχι μόνο της ενδυμασίας αλλά και της προσωπικότητάς του. Ανυποχώρητος με τον ξάστερο λόγο του αντιμαχόταν τις σκοπιμότητες. Το φιλελεύθερο πνεύμα του ενοχλούσε για αυτό και καταδιώχτηκε. Όταν όμως ο Αγώνας κινδύνεψε έδειξε τον πατριωτισμό του, σε συγκρούσεις με τους Τούρκους καθοριστικές για τη λευτεριά. Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο πιο ανιδιοτελής και αγνός ήρωας της επανάστασης, ως γνήσια έκφραση του Ελληνικού ιστορικού γίγνεσθαι.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η προσωπογραφία του Γεωργίου Καραϊσκάκη μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, στο κεφάλαιο «Η Ελληνική Επανάσταση 1821μ.Χ-1829μ.Χ», με στόχους οι μαθητές α) να γνωρίσουν τη δράση του Γεωργίου Καραϊσκάκη την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης, β) να αντιληφτούν την ατμόσφαιρα του β΄ εμφυλίου πολέμου (1824μ.Χ -1825μ.Χ) και να γνωρίσουν τις αιτίες και τον τρόπο, που εμπλέκεται σε αυτόν ο Γεώργιος Καραϊσκάκης και γ) να γνωρίσουν τον ρόλο του ήρωα σε δύο καίριες στιγμές του αγώνα για την ανεξαρτησία: στη μάχη της Αράχοβας (1826μ.Χ) και στην πολιορκία της Ακρόπολης (1826μ.Χ-1827μ.Χ).Συγκεκριμένα η προσωπογραφία μπορεί να ενταχθεί σε φύλλο εργασίας και να πλαισιωθεί με δραστηριότητες συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης όπως (ενδεικτικές): 1. Αφού α) πλοηγηθείτε στον διαδικτυακό χώρο της τράπεζας πληροφοριών «Σαν Σήμερα» και διαβάσετε το αφιέρωμα για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη, β) παρακολουθήσετε αποσπάσματα του αφιερώματος της εκπομπής «Η μηχανή του χρόνου» με τίτλο «Γεώργιος Καραϊσκάκης, Ο Αρχιστράτηγος του 1821» στο youtube, γ) διαβάσετε: το αφιέρωμα του μηνιαίου ηλεκτρονικού περιοδικού πολιτισμού ως3 «Γεώργιος Καραϊσκάκης, η τρανότερη και πιο αδούλωτη καρδιά της ελληνικής ιστορίας», από το αφιέρωμα της myriobiblos για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη τις ενότητες «Ιστορικά μελετήματα», «Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης στη Λογοτεχνία», το λήμμα της Βικιπαίδειας για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη, να δημιουργήσετε μια παρουσίαση του ήρωα με λόγο, εικόνα και ήχο με τίτλο «Γεώργιος Καραϊσκάκης, ένας τραγικός ήρωας». 2. Αφού α) συμβουλευτείτε από τον ΙΒ’ τόμο της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους «Η Ελληνική Επανάσταση και η ίδρυση του ελληνικού κράτους 1821-1832» τις σελίδες 425-429 και 442-452 και από το σχολικό εγχειρίδιο το κεφάλαιο «Η Ελληνική Επανάσταση 1821-1829», β) διαβάσετε το αφιέρωμα του «Σαν Σήμερα» με τίτλο «Οι Εμφύλιες Διαμάχες της Ελληνικής Επανάστασης» και γ) πλοηγηθείτε στις «εμφύλιες έριδες» της ενότητας «Λογοτεχνία και Ιστορία» των Ψηφίδων για την Ελληνική Γλώσσα να γράψετε ένα άρθρο (περίπου 180 λέξεων) για την εμπλοκή του Γεωργίου Καραϊσκάκη στη δίνη του εμφυλίου πολέμου (1824μ.Χ-1825μ.Χ).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE