Θεατρικα, «Ρισελιε»
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ανάμεσα σε ανέκδοτα με τον τίτλο «Καραμέλαις» και μια ακροθιγή φιλολογική κριτική με τον τίτλο «Ανά την Ιταλίαν. Ματίλδη Σεράου» εμπεριέχεται και μια μικρή θεατρική είδηση, με σχόλια για προσεχή παράσταση με τον τίτλο «Θεατρικά». Όλα αυτά συμβαίνουν στην «Σατυροπολιτική» εφημερίδα «Μη χάνεσαι» του Βλάση Γαβρηιλίδη, ένα έντυπο ποικίλης ύλης που κυκλοφόρησε από τον Ιανουάριο του 1881 έως τον Οκτώβριο του 1883, στον τόμο 3, No 253 (1882), σελ. 6. Η μικρή θεατρική είδηση αναφέρεται σε έναν σημαντικό άνθρωπο τόσο του νεοελληνικού όσο και του αγγλικού θεάτρου, τον Νικόλαο Λεκατσά (Ιθάκη 1847 – Νέα Υόρκη 1913), ο οποίος έκανε μεγάλη θεατρική καριέρα στην Αγγλία και επιστρέφοντας στην Ελλάδα συνέχισε τη θεατρική του καριέρα εδώ. Το μικρό κείμενο με τον τίτλο «Θεατρικά» αναφέρεται στην παράσταση «Ρισελιέ». Πρόκειται για το θεατρικό έργο του Άγγλου Edward Bulwer-Lytton (Richelieu ή the Conspiracy, 1839), το οποίο αναφέρεται στον Καρδινάλιο Ρισελιέ και στο οποίο εμπεριέχεται η περιβόητη φράση-γνωμικό: «Η γραφίδα είναι ισχυρότερη από το σπαθί» (Πράξη 2η, σκηνή 2η ). Σύμφωνα με τις πληροφορίες του κειμένου, η σκηνοθεσία είναι στην αγγλική γλώσσα («… του κ. Λεκατσά διδάσκοντος αγγλιστί»). Ο Νικόλαος Λεκατσάς έπαιξε για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Άμλετ» στα αγγλικά με εξαιρετικά επαινετικά σχόλια, πράγμα το οποίο αποτελεί πραγματική είδηση σχετικά με το επίπεδο του φιλοθεάμονος κοινού της εποχής (1881). Η παράσταση όμως στην οποία αναφέρεται το μαθησιακό αντικείμενο είναι του 1882, οπότε και σε διάστημα έξι εβδομάδων μετέφρασε, δίδαξε και έπαιξε από τη σκηνή του Ωδείου Αθηνών με θίασο μαθητών του, τόσο τον «Ρισελιέ» όσο και τον «Άμλετ», διότι ο ίδιος πίστευε ότι θα έπρεπε να εξασκηθεί στην ελληνική γλώσσα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διδακτικά με πολλούς τρόπους. Καταρχήν ως κειμενικό είδος (ανάμεσα στην είδηση, το άρθρο και τη θεατρική κριτική) εντός του πλαισίου της Νεοελληνικής Γλώσσας. Θα μπορούσε επίσης ως μικρό και όμορφο κείμενο, χαρακτηριστικό μιας άλλης γλωσσικής περιόδου, λογιότερης, να δοθεί στους μαθητές τόσο του λυκείου όσο και του γυμνασίου ως άσκηση συγκριτική ανάμεσα στη γλώσσα του κειμένου και τη σύγχρονη μορφή της γλώσσας και εν τέλει ως άσκηση μεταφραστική. Από την άποψη αυτή άλλωστε η προσπάθεια των μαθητών θα είναι απολύτως ταιριαστή με την προσπάθεια του πρωταγωνιστή Λεκατσά να προσεγγίσει το κοινό του μέσα από το δικό του «αγώνα» εκμάθησης της νεοελληνικής γλώσσας (Ο Λεκατσάς μετά το θάνατο του πατέρα του, υιοθετήθηκε και εγκαταστάθηκε στην Αγγλία). Πέραν του γλωσσικού μαθήματος οι μαθητές θα μπορούσαν να εντάξουν το παρόν μαθησιακό αντικείμενο σε μια ερευνητική εργασία που αφορά στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου κοκ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Linguistic varieties Linguistic varietiesLinguistic varieties
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Drama/Theatre History Drama/Theatre HistoryDrama/Theatre History
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE