Chrysostomos, Bishop of Smyrna, portrait
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο λογοτέχνης και ακαδημαϊκός Ηλίας Βενέζης στο βιβλίο του «Μικρασία Χαίρε» χαρακτηρίζει τον μητροπολίτη Χρυσόστομο Σμύρνης «ως ηγέτη, εθνάρχη, ψυχή της Ελληνικής Μικρασίας». Στην ελαιογραφία/πορτρέτο του απεικονίζεται η επιβλητική φυσιογνωμία του. Βλέμμα καθάριο κι αποφασιστικό με μάτια που μαρτυρούν πολλά, καλογραμμένα φρύδια και μια βαθιά ρυτίδα, όμοια με χαρακιά ανάμεσά τους, με πλούσια, λευκή γενειάδα αποπνέει τον σεβασμό. Το μαύρο ράσο, το ψηλό καλυμμαύχι και το εγκόλπιο στο στήθος του συμπληρώνουν την προσωπογραφία, που με τους δικούς της κώδικες αναδεικνύει πως ο Χρυσόστομος με τη ζωή του και το μαρτυρικό του τέλος «υπηρέτησε το Γένος και την Εκκλησία γράφοντας μια σελίδα χρυσή». Καταγόμενος από την Τρίγλια της Προποντίδας, ως μαθητής ήταν «αγχίνους, τολμηρός, φιλόπρωτος, ενθουσιώδης, φιλότιμος, οξύς, επίμονος, φίλαλος …» Φοίτησε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και κοντά στους εμπνευσμένους διδασκάλους του διδάχτηκε όχι μόνο το λόγο του Θεού, αλλά και τη διαχρονικότητα του Ελληνικού πνεύματος, διαμορφώνοντας έτσι την προσωπική του αρετή. Για την τραγωδία της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922 μ.Χ. ο τελευταίος Επίσκοπος Σμύρνης, Μητροπολίτης Χρυσόστομος Καλαφάτης υπήρξε η συμβολικότερη μορφή της ,καθώς ο μαρτυρικός του θάνατος από τον τουρκικό όχλο είναι άρρηκτα δεμένος με τις τελευταίες στιγμές της ελληνικής Σμύρνης και του Ιωνικού Ελληνισμού.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η προσωπογραφία του Χρυσόστομου, μητροπολίτη Σμύρνης, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, στο κεφάλαιο για την «Μικρασιατική καταστροφή», με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές πως η παράδοση στις φλόγες της Σμύρνης και το ξερίζωμα του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας σήμανε το θάνατο της Μεγάλης Ιδέας και όλων των πνευματικών στοιχείων, που είχαν στηρίξει τους Έλληνες στη δύσκολη πορεία τους μετά το 1453 μ.Χ. και ταυτόχρονα με την εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα άλλαξε η παραδοσιακή μορφή της χώρας. Επομένως η προσωπογραφία εντάσσεται σε φύλλο εργασίας και πλαισιώνεται με δραστηριότητες διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης, όπως (ενδεικτικές): 1.Πλοηγηθείτε στον διαδικτυακό χώρο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού στην ενότητα « 1897-1922, η επέκταση του Ελληνικού Κράτους» και ειδικά στις ενότητες εσωτερική και εξωτερική πολιτική για να γνωρίσετε τα αίτια που οδήγησαν στη Μικρασιατική Καταστροφή και τις συνέπειες που είχε για τον Ελληνισμό. 2.Αφού διαβάσετε το λήμμα για τον Χρυσόστομο Μητροπολίτη Σμύρνης της Βικιπαίδειας, τα επιλεγμένα από τον εκπαιδευτικό αποσπάσματα από «Το αρχείον του εθνομάρτυρος Σμύρνης Χρυσοστόμου» (έκδοση ΜΙΕΤ) και παρακολουθήσετε τα σύντομα video από το youtube α) «Χρυσόστομος Καλαφάτης, ένα πρότυπο αληθινού πατριωτισμού», β) «Χρυσόστομος Καλαφάτης, Μητροπολίτης, καταστροφή Σμύρνης 13/9/1922» και γ) «Η συνταρακτική επιστολή του Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσοστόμου στον Ελευθέριο Βενιζέλο» να γράψετε ένα κείμενο (180 λέξεις) για την προσωπικότητά του. Ο εκπαιδευτικός μπορεί επίσης να προτείνει μια διαθεματική ερευνητική εργασία (project) Ιστορίας και Λογοτεχνίας, με στόχο την εμβάθυνση στις συνέπειες, κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές, που είχε η μικρασιατική καταστροφή για τον Ελληνισμό με θέμα «Η Μικρασιατική καταστροφή μέσα από τις σελίδες της Λογοτεχνίας» και η προσωπογραφία να αποτελέσει μέρος του υλικού.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE