Το σκίτσο μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία ως αφόρμηση σε ένα εισαγωγικό μάθημα με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές το έργο του Στρατή Δούκα και τη σχέση του με την εποχή του. Οι μαθητές, αφού γνωρίσουν τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου του, με τη στήριξη και την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, που συνοδεύεται και από δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης ερευνούν, γνωρίζουν και κατανοούν α) τον τρόπο που αποτυπώνεται η εποχή και τα χαρακτηριστικά της στο έργο του, β) την οργανική σχέση της λογοτεχνίας με τη λαϊκή της αφετηρία. Οι μαθητές με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας τους και τις γνώσεις που απόκτησαν, μπορούν να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό πορτρέτο του δημιουργού, όπου εντάσσουν και το συγκεκριμένο σκίτσο/αυτοπροσωπογραφία. Η παράλληλη ανάγνωση του σκίτσου αυτοπροσωπογραφία του Στρατή Δούκα με αποσπάσματα από το έργο του «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» μπορεί να αποτελέσει την αφόρμηση : α) για να γνωρίσουν οι μαθητές και άλλους συγγραφείς όπως τους Φώτη Κόντογλου, Ηλία Βενέζη, Στρατή Μυριβήλη, που είχαν προσωπικές εμπειρίες από τον βίαιο ξεριζωμό του ελληνικού πληθυσμού της Μικράς Ασίας το 1922 και μέσα στα κείμενά τους περνά άλλοτε φανερά και άλλοτε υπαινικτικά το φοβερό αυτό βίωμα, και β) για να μελετήσουν το κεφάλαιο της Μικρασιατικής καταστροφής με έμφαση στις συνέπειες που είχε για την πολιτική, πολιτισμική και οικονομική πορεία του ελληνικού λαού. Κατά συνέπεια αξιοποιείται διδακτικά και στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία.