Portrait of the Enlightenment thinker and revolutionary Rigas Fereos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Ρήγας Φεραίος πρόδρομος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της Ελληνικής Επανάστασης, πολιτικός στοχαστής, επαναστάτης και συγγραφέας απεικονίζεται στην ασπρόμαυρη λιθογραφία. Ένα στρογγυλό πρόσωπο, με εκφραστικά μάτια που ατενίζουν αποφασιστικά μπροστά και μεγάλη, επιβλητική μύτη, με περιποιημένο μουστάκι με στριφογυριστές άκρες και λεπτά χείλη, πλαισιωμένο με σπαστά, μαύρα μαλλιά, επιβάλλεται με το καθαρό, ευθυτενές βλέμμα του, που αποπνέει αγωνία και έγνοια για το μέλλον. Φορά άσπρο πουκάμισο κλειστό ως ψηλά στο λαιμό και μαύρο σακάκι με στενό γιακά. Ο Ρήγας ως διανοούμενος με σαφείς πολιτικές επιδιώξεις ξεπέρασε τα όρια του απλού δασκάλου του γένους και συνδύασε τη θεωρητική ενασχόληση με τη δράση, προκειμένου να υλοποιήσει το όραμά του για μια παμβαλκανική ομοσπονδία με κυρίαρχο το ελληνικό στοιχείο. Ο διαχρονικά πολιτικός λόγος του συμπυκνώνεται στη ρήση «Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» αναδεικνύοντας την πίστη του στα δημοκρατικά ιδεώδη και το ελεύθερο πνεύμα του κάθε πολίτη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η προσωπογραφία του Ρήγα Φεραίου μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά: Α. στη Νεότερη Ιστορία, με στόχους οι μαθητές: α) να γνωρίσουν το περιεχόμενο του όρου Νεοελληνικός Διαφωτισμός και τα κύρια χαρακτηριστικά του, β) να γνωρίσουν την προσωπικότητα και το έργο τον πρωτεργάτη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Ρήγα Φεραίου, γ) να κατανοήσουν πώς ο Ρήγας Φεραίος συνδύασε τη γνώση, την πολιτική και την έντονη δράση και δ) να αντιληφτούν τη διαχρονικότητα του πολιτικού οράματός του. Συγκεκριμένα η προσωπογραφία μπορεί να ενταχθεί σε φύλλο εργασίας και να πλαισιωθεί με δραστηριότητες συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης όπως (ενδεικτικές): 1. Αφού διαβάσετε την ενότητα «Ο νεοελληνικός διαφωτισμός» του σχολικού εγχειριδίου και τα κεφάλαια «Ο Ελληνικός Διαφωτισμός» και «Διαφωτισμός και νεοελληνική συνείδηση» από το έργο του Κ. Θ. Δημαρά «Νεοελληνικός Διαφωτισμός» να προσδιορίσετε το περιεχόμενο του όρου Νεοελληνικός Διαφωτισμός, τα κύρια χαρακτηριστικά του και τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σε ένα σύντομο κείμενο.2. Αφού παρακολουθήσετε από το οπτικοακουστικό αρχείο της ΕΡΤ αποσπάσματα από το ντοκιμαντέρ με θέμα τη ζωή, το συγγραφικό έργο και το πολιτικό όραμα του Ρήγα Φεραίου και διαβάσετε τα κείμενα του Ρήγα «Τα δίκαια του ανθρώπου» και «Θούριος» (Βουλή των Ελλήνων, Ρήγα Βελεστινλή, Απάνθισμα κειμένων, σελ. 124-127) να γράψετε ένα άρθρο για τη διαχρονικότητα των ιδεών και τον ευρωπαϊσμό του Ρήγα Φεραίου. 3. Με γνώμονα τις γνώσεις, που αποκτήσατε από την μελέτη και επεξεργασία των προηγούμενων δραστηριοτήτων, να απαντήσετε στο ερώτημα: ποια η συμβολή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού στη διάδοση του Διαφωτισμού στη Βαλκανική χερσόνησο; Β) στη Λογοτεχνία με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές λογοτεχνικά κείμενα, τα οποία γράφτηκαν κατά την περίοδο 1770 μ.Χ -1821μ.Χ. και χρονικά συμπίπτουν με το ρεύμα ιδεών του νεοελληνικού διαφωτισμού, που διαμορφώθηκε κάτω από την επίδραση των καινοτόμων ιδεών του ευρωπαϊκού διαφωτισμού και της γαλλικής επανάστασης. Η προσωπογραφία μπορεί να ενταχθεί σε φύλλο εργασίας και να πλαισιωθεί με δραστηριότητες συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης όπως (ενδεικτικές): 1.) Αφού πλοηγηθείτε α) στο λήμμα «Ρήγας» της ενότητας Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, των Ψηφίδων για την Ελληνική Γλώσσα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και στην ενότητα «Καντάτα ελευθερίας» της Βουλής των Ελλήνων, β) και διαβάσετε τον πατριωτικό ύμνο «Θούριος» του Ρήγα στον διαδικτυακό χώρο του Σπουδαστηρίου του Νέου Ελληνισμού να παρουσιάσετε με λόγο, εικόνα και ήχο τον πρωτεργάτη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Ρήγα Φεραίο με έμφαση στη σύζευξη της δράσης του με τις ιδέες του. 2. Αφού συμβουλευτείτε αποσπάσματα από την Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λίνου Πολίτη (σελ. 127-128), από το έργο του Πασχάλη Κιτρομηλίδη, «Ρήγας Βελεστινλής, Θεωρία και Πράξη» (σελ.99), από το έργο του Λέανδρου Βρανούση, «Ρήγας Βελεστινλής 1757-1798» (σελ.72) να χαρακτηρίσετε τον «Θούριο» με βάση το περιεχόμενό του και να εντοπίσετε τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί για να επισημάνει τον επαναστατικό χαρακτήρα του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Ideological and philosophical movements Ideological and philosophical movementsIdeological and philosophical movements
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > Age of Enlightenment Age of EnlightenmentAge of Enlightenment
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE