Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Ορθης παιδαγωγιας παραδειγμα
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Το κείμενο «Ορθής Παιδαγωγίας Παράδειγμα» δημοσιεύτηκε στο μηνιαίο περιοδικό Αποθήκη των Ωφελίμων Γνώσεων το οποίο εκδιδόταν στη Σμύρνη από το 1837 έως το 1844. Στόχος του περιοδικού ήταν «η διάδοσις των κοινωφελών και αναγκαίων γνώσεων εις όλας τας τάξεις της κοινωνίας και μάλιστα μεταξύ εκείνων, όσοι δεν έχωσι την ευκαιρίαν να ασχοληθώσιν ιδιαιτέρως εις την σπουδήν […]». Στο πνεύμα αυτό το συγκεκριμένο κείμενο, που δημοσιεύτηκε το 1840, αποτυπώνει την αποδεκτή παιδαγωγική προσέγγιση για την ανατροφή του παιδιού της εποχής εκείνης και προβάλλεται ως κατήχηση προς τους γονείς προκειμένου να αναθρέψουν υπάκουα και χρήσιμα στην κοινωνία παιδιά. Οι γονείς αναγνωρίζονται ως οι απόλυτοι κυρίαρχοι των παιδιών τους και έχουν το δικαίωμα να τιμωρήσουν την ανυπακοή τους. Τούτο αποβλέπει στην «σωτηρία» των παιδιών καθώς μαθαίνουν να σέβονται και να υπακούν τους γονείς τους κάτι που αποτελεί ανώτατη ηθική και κοινωνική αξία. Το άρθρο, για να ισχυροποιήσει τη θέση αυτή, παρουσιάζει μία ιστορία κατά την οποία ένα τετράχρονο αγόρι ο Γιάννης αρνείται να συμμορφωθεί στις προσταγές του πατέρα του και να διαβάσει τα γράμματα της αλφαβήτου. Ο πατέρας γνωρίζει ότι πρέπει να υποτάξει το μικρό παιδί. Ξεκινά λοιπόν ένας αγώνας ισχύος κατά τον οποίο ο πατέρας τιμωρεί ολοένα και πιο σκληρά το μικρό παιδί και εκείνο το οποίο επιμένει στην άρνησή του να διαβάσει. Η αυστηρότητα του πατέρα συγκρούεται ολοένα και πιο επώδυνα με την επιμονή του Γιάννη. Ο πατέρας θλίβεται βαθιά για την τιμωρία που επιβάλλει αλλά ξέρει ότι την στιγμή αυτή αποφασίζεται ποιος είναι ο κυρίαρχος στη σχέση μεταξύ τους. Τελικά ο Γιάννης θα υποταχθεί και αυτό, σύμφωνα με το άρθρο, θα γίνει παράδειγμα και στα υπόλοιπα «τέκνα» του σπιτιού. Το κείμενο είναι γραμμένο στην καθαρεύουσα – την επίσημη γλώσσα της εποχής – και αποτελεί μια σκιαγράφηση της ελληνικής οικογένειας του 19ου αιώνα. Παρουσιάζονται οι σχέσεις μεταξύ των μελών και η θέση που το καθένα από αυτά κατείχε. Η ανδρική κυριαρχία είναι τόσο αδιαμφισβήτητη ώστε να μην μπαίνει ζήτημα αιτιολόγησης της υποταγής από τη σύζυγο και τα παιδιά. Γενικά προβάλλεται η παραδοσιακή πυρηνική οικογένεια της Ελλάδας του περασμένου αιώνα και ως εκ τούτου αποτελεί σημαντική πηγή μελέτης της ιστορίας του οικογενειακού θεσμού.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο «Ορθής Παιδαγωγίας Παράδειγμα», ως σημαντική πηγή που εικονίζει την ελληνική οικογένεια και την αποδεκτή διαπαιδαγώγηση των παιδιών το 1840, μπορεί να μελετηθεί από τους μαθητές προκειμένου να σχηματίσουν άποψη σχετικά με τη μορφή της οικογένειας του περασμένου αιώνα και τους ρόλους των μελών της. Είναι σημαντικό οι μαθητές να περάσουν στη μελέτη των ρόλων αυτών συγκρίνοντάς τους με τη σύγχρονη εποχή και καταλήγοντας στις μεταβολές που έχουν επέλθει και τις αιτίες στις οποίες στηρίζονται οι αλλαγές αυτές. Η ματιά των μαθητών θα πρέπει να απομακρυνθεί από την οικογένεια αυτή καθαυτή και να δει τις ευρύτερες κοινωνικές δομές και τις ανάγκες που κλήθηκαν να υπηρετήσουν σε κάθε εποχή. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η εκπαιδευτική λειτουργία που κατείχε η οικογένεια, και προβάλλεται στο παρόν άρθρο, μπορεί να μελετηθεί ως μια απαραίτητη λειτουργία για την πολιτισμική αναπαραγωγή της κοινωνίας. Γενικότερα το κείμενο αποτελεί μία εξαιρετική πρωτότυπη πηγή που προβάλλει την εικόνα της ελληνικής οικογένειας στα μέσα του 19ου αιώνα και ως τέτοια μπορεί να αξιοποιηθεί σε κοινωνιολογικές και ιστορικές μαθητικές έρευνες και μελέτες.

EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER

METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5831

LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))

LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences

LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
[Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ

METADATA DEVELOPMENT & FUNDING FRAMEWORK
program / project:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
metadata funder: ΥΠΑΙΘ
metadata funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
metadata authoring program / project duration: 2010-2015
metadata main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
metadata coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
metadata project / program partners: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
metadata subcontract:
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
metadata funder: ΥΠΑΙΘ
metadata funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
metadata authoring program / project duration: 2010-2015
metadata main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
metadata coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
metadata project / program partners: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
metadata subcontractor: ΙΕΠ
metadata supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
metadata subcontractor: ΙΕΠ
metadata supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings

Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.

- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator