Ο Αλεξανδρος Υψηλαντης σε φιλελληνικη διαφημιση σαπουνιου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φιλελληνική διαφήμιση σαπουνιού την οποία συμπεριέλαβε ο Γάλλος συγγραφέας Alfred Van Den Brule στο ιστορικό έργο του «L’Orient Hellène. Grèce-Crète-Macédoine», το οποίο εξέδωσε το 1907 μετά το ταξίδι του στην Ελλάδα (1905-1906). Ο εικαστικός φιλελληνισμός, ειδικά στις αρχές του 19ου αιώνα έφερε μια πλούσια παραγωγή έργων φιλοτεχνημένων από ρομαντικούς, Ευρωπαίους καλλιτέχνες, Γάλλους -κυρίως-, αλλά και Άγγλους, Ιταλούς και Γερμανούς, προκειμένου να διατηρηθεί ζωντανό το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για την «Ελληνική Υπόθεση» στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια του αγώνα για εθνική ανεξαρτησία. Δημοφιλή φιλελληνικά ζωγραφικά έργα αναπαράχθηκαν στη συνέχεια προκειμένου να διακοσμηθούν ακόμη και χρηστικά αντικείμενα. Το συγκεκριμένο χαρακτικό με την προσωπογραφία του Αλέξανδρου Υψηλάντη χρησιμοποιήθηκε για τη διαφήμιση σαπουνιού.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στον εκπαιδευτικό προτείνεται να αξιοποιήσει την προσωπογραφία ως δευτερογενή οπτική ιστορική πηγή, σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές συσχετίζουν τη συγκεκριμένη εικαστική δημιουργία με το φιλελληνικό ρεύμα τόσο στην χρονική περίοδο στην οποία παραπέμπει το μαθησιακό αντικείμενο (αρχές του 19ου αιώνα), όσο και στην περίοδο έκδοσής του από τον Alfred Van Den Brule (αρχές του 20ού αιώνα). Ειδικότερα σε σχέση με τον εικονιζόμενο ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης το χαρακτικό μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό στο πλαίσιο δραστηριότητας ιστορικού και οπτικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές παρατηρούν, αναλύουν και αξιολογούν το έργο τέχνης, ενώ παράλληλα περιγράφουν και εντάσσουν το εικονιζόμενο πρόσωπο στα ιστορικά συμφραζόμενα της εποχής του αξιολογώντας το ως δευτερογενή οπτική ιστορική πηγή.
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί επιπλέον να αξιοποιηθεί διδακτικά στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας με την ένταξή του σε ποικίλες δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές διερευνούν ζητήματα σχετικά με τη διαφήμιση, όπως: Η αναζήτηση διαφημίσεων, παλαιότερων και σύγχρονων, που αξιοποιούν ή και εκμεταλλεύονται το ιστορικό παρελθόν (πρόσωπα, χώρους, μνημεία κ.ά.) καθώς και έργα τέχνης, η διερεύνηση και σύγκριση των μέσων πειθούς που χρησιμοποιούν, ο προβληματισμός για τους ρητούς και υπόρρητους στόχους των επιλογών αυτών και τελικά η παραγωγή επιχειρηματολογικού λόγου πάνω στα ζητήματα αυτά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα είχε να ζητηθεί από τους μαθητές να «πειράξουν» τη συγκεκριμένη ή και άλλες παλιές διαφημίσεις με στόχο την προσαρμογή τους στη σύγχρονη τεχνολογική και κοινωνικοικονομική πραγματικότητα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Advertising texts Advertising textsAdvertising texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Argumentation ArgumentationArgumentation
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE