Svolos Alexandros
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι φωτογραφία του διαπρεπούς πανεπιστημιακού καθηγητή και πολιτικού Αλέξανδρου Σβώλου (Κρούσοβο, Οθωμανική Αυτοκρατορία, 1892 – Αθήνα, 22 Φεβρουαρίου 1956).Ήταν διαπρεπής Έλληνας νομικός και πολιτικός. Κατά την περίοδο της Κατοχής, διετέλεσε πρόεδρος («πρωθυπουργός») της Πολιτικής Επιτροπής Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ, γνωστής και ως «Κυβέρνησης του Βουνού»). Ο Αλέξανδρος Σβώλος σπούδασε νομικά στην Κωνσταντινούπολη (1911–1912) και κατόπιν στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου είχε για δάσκαλο τον διαπρεπή έλληνα συνταγματολόγο Νικόλαο Σαρίπολο. Το 1929, διαδέχθηκε τον Ν. Ν. Σαρίπολο στην έδρα του Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στην έδρα αυτή παρέμεινε μέχρι το 1946, οπότε και αποπέμφθηκε οριστικά κατηγορούμενος ως «ελληνόφων καθηγητής και αποστάτης της εθνικής ιδέας». Εξαιτίας των αριστερών πεποιθήσεών του, είχε ήδη παυθεί από την έδρα του Συνταγματικού Δικαίου άλλες τρεις φορές: το 1935, το 1936 και το 1944. Για τους ίδιους λόγους, ο Μεταξάς τον εξόρισε στην Ανάφη, Μήλο, Νάξο και Χαλκίδα καθ' όλη την περίοδο 1936–1940. Τον Απρίλιο του 1944, ύστερα από πολλούς δισταγμούς, δέχθηκε να γίνει πρόεδρος της Πολιτικής Επιτροπής Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ). Με την ιδιότητα αυτή, αμέσως μετά, ο Σβώλος έλαβε μέρος στο Συνέδριο του Λιβάνου για την ανασυγκρότηση της ελληνικής κυβέρνησης στο Κάιρο και την μετατροπή της σε Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας υπό τον Γεώργιο Παπανδρέου, στην οποία θα συμμετείχαν και εκπρόσωποι της ΠΕΕΑ. Στις 6 Σεπτεμβρίου 1944, ο Σβώλος ανέλαβε υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Παπανδρέου.Τελικά παραιτήθηκε από υπουργός, μαζί με όλους τους υπουργούς του ΕΑΜ, αρνούμενος να συνυπογράψει την διάλυση του ΕΛΑΣ, όπως απαιτούσε ο Γεώργιος Παπανδρέου. Λίγο καιρό αργότερα, αποπέμφθηκε και από το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από πολιτική άποψη, ο Σβώλος ανήκε στην σοσιαλιστική, δημοκρατική, αλλά μη κομμουνιστική αριστερά. Η τοποθέτησή του αυτή τον έφερε συχνά σε ρήξη τόσο με την δεξιά όσο και με την Αριστερά. Αρθρογραφούσε συχνά σε εφημερίδες, εκφράζοντας πάντα λόγο δημοκρατικό. Ήταν πολιτικός της δημοκρατίας, της ανεκτικότητας και της μετριοπάθειας. Όμως, η εποχή του ήταν εποχή έντονων διχασμών, που έσπρωξαν στο περιθώριο φωνές σαν και αυτή του Αλέξανδρου Σβώλου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας , αλλά και για τα μαθήματα Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή και Πολιτική Παιδεία. Οι μαθητές, εμπνεόμενοι από την εικόνα του μεγάλου Έλληνα συνταγματολόγου Αλέξανδρου Σβώλου, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις πολιτικές εξελίξεις στην εσωτερική πολιτκιή ζωή στις αρχές του 20ου αιώνα και ιδιαίτερα στην περίοδο του μεσοπολέμου και μετά το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Ιδιαίτερη σημασία έχει να γνωρίσουν οι μαθητές τα γεγονότα που οδήγησαν στην ίδρυση της ΠΕΕΑ ( Κυβέρνηση του βουνού), στην οποία ο Αλ. Σβώλος υπήρξε ο πρώτος πρόεδρος. Επίσης, είναι σημαντικό οι μαθητές να γνωρίσουν τα γεγονότα της περιόδου του εμφυλίου πολέμου. Στο πλαίσιο συνεργατικής μάθησης θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να ερευνήσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για την εθνική αντίσταση , για τη δράση του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, του ΕΔΕΣ και άλλων αντιστασιακών οργανώσεων, αλλά και για την κυβέρνηση του βουνού (ΠΕΕΑ), που οργανώθηκε από το ΕΑΜ, ως αντίδραση στην κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου. Στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να μελετήσουν την εξέλιξη των Συνταγμάτων του 1911 και του 1932 και να τα συγκρίνουν με το Σύνταγμα, που επεξεργάστηκε επιτροπή με τη συμμετοχή του Αλ. Σβώλου για την Ιώνειο Πολιτεία στη Μ. Ασία. Θα ήταν επιβοηθητικό για τους μαθητές να αναζητήσουν ντοκυμαντέρ σχετικα΄ με την Εθνική αντίσταση και τον εμφύλιο πόλεμο στα ψηφιακά αρχεία της ΕΡΤ, ή στα αρχεία του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ( αρχεία ΚΚΕ), προκειμένου να γίνει προβολή τους και να διεξαχθεί συζήτηση με τους μαθητές. Παράλληλα, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και η κινηματογραφική ταινία τελευταίας παραγωγής του Παντελή Βούλγαρη : " Ψυχή Βαθιά" .


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE