Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Tzavelas Kitsos
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι απεικόνιση της προτομής του μεγάλου αγωνιστή της Ελληνικής Επανάστασης του Σουλιώτη Κυριάκου ( Κίτσου Τζαβέλα), έργο του Τηλέμαχου Γύζη, υιού του μεγάλου ζωγράφου Νικολάου Γύζη. O Κυριάκος "Κίτσος" Τζαβέλας ή Τσαβέλλας (Σούλι, 1800- Αθήνα, 9 Μαρτίου 1855) ήταν Έλληνας αγωνιστής της επανάστασης του '21 από το Σούλι της Ηπείρου και μετέπειτα στρατηγός, υπουργός και πρωθυπουργός. Ήταν δευτερότοκος γιος του Φώτου Τζαβέλα και εγγονός του Λάμπρου Τζαβέλα και της Μόσχως. Γεννήθηκε στο Σούλι, μεγάλωσε στην Κέρκυρα και το 1820 γύρισε μαζί με τους Σουλιώτες στην πατρίδα τους, όπου ανακηρύχτηκε καπετάνιος - αρχηγός, σε ηλικία μόλις 19 χρονών. Μετά την ήττα και τον θάνατο του Αλή Πασά, πήγε στην Πίζα της Ιταλίας, για να συνεννοηθεί με τους Φιλικούς για την Επανάσταση. Το 1822 γύρισε και πήρε μέρος ως αρχηγός 35 Σουλιωτών, μαζί με το Μάρκο Μπότσαρη, στην Πρώτη πολιορκία του Μεσολογγίου το φθινόπωρο του 1822 και στη μάχη του Κεφαλόβρυσου το 1823. Πήρε μέρος και στη Δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου το 1823. Συνεργάστηκε με τον Καραϊσκάκη στη νίκη της Άμπλιανης το 1824. Πολέμησε στο Δίστομο και στο Κρεμμύδι της Πύλου. Διέσπασε τα στρατεύματα του Κιουταχή τον Ιούνιο του 1825 στο Μεσολόγγι και μπήκε στην πόλη. Κατά την ηρωική έξοδο των Μεσολογγιτών, ως αρχηγός 2.500 ανθρώπων έσπασε τις γραμμές των Τούρκων και κατέφυγε στα Σάλωνα (Άμφισσα) με 1.300 άνδρες. Πήρε μέρος μαζί με τον Καραϊσκάκη στις μάχες της Αττικής και, μετά το θάνατο του δεύτερου, ανατέθηκε σ' αυτόν η αρχιστρατηγία, προσωρινά. Ο Καποδίστριας τον έκανε χιλίαρχο, αναθέτοντάς του μάλιστα να καθαρίσει την Στερεά Ελλάδα από τους Τουρκαλβανούς και τους Τουρκοαιγυπτίους . Μαζί με τον Κολοκοτρώνη, στα χρόνια της Αντιβασιλείας, ρίχτηκε στη φυλακή, διότι υπήρξε μέλος της ρωσόφιλης μερίδας. Ο Όθωνας τον έκανε υποστράτηγο κι αργότερα αντιστράτηγο και υπασπιστή του. Το 1844 αναδείχτηκε Υπουργός Στρατιωτικών στην κυβέρνηση Κωλέττη, το 1847-1848 πρωθυπουργός (Κυβέρνηση Κίτσου Τζαβέλλα 1847) και το 1849 Υπουργός των Στρατιωτικών πάλι. Το 1854, όταν στην Ελλάδα ξέσπασε το Απελευθερωτικό Κίνημα των Αλύτρωτων περιοχών, μαζί με άλλους Σουλιώτες αξιωματικούς, ανέλαβε την ηγεσία των επιχειρήσεων στην Ήπειρο. Μετά την αποτυχία του εγχειρήματος, αποσύρθηκε. Πέθανε στις 9 Μαρτίου 1855 στην Αθήνα.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, αλλά και στην αισθητική αγωγή και ειδικότερα στη ζωγραφική. Οι μαθητές στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου μπορούν να συγκεντρώσουν προσωπογραφίες από αγωνιστές της ελληνικής επανάστασης από διαφορετικούς ζωγράφους ( Ν. Γύζης, Ν. Λύτρας, Θεόφιλος, Τηλέμαχος Γύζης) και να γνωρίσουν διαφορετικές τεχνοτροπίες, χρωματισμούς, φωτοσκιάσεις κ.α. Με τη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν διάφορα κινήματα στο χώρο της ζωγραφικής, όπως είναι ο ρομαντισμός, ο νατουραλισμός, ο κλασικισμός και να εξάγουν πολύτιμα συμπεράσματα σχετικά με την εξέλιξη της νεοελληνικής ζωγραφικής μεταξύ 19ου και 20 ου αιώνα. Παράλληλα μελετώντας τη ζωή και τη δράση του Κίτσου Τζαβέλα , θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την γενναία και υπερήφανη δράση και στάση των Σουλιωτών στον αγώνα κατά του Αλή -Πασά. Ιδιαίτερα σημαντική θα ήταν μια εκπαιδευτική επίσκεψη στο μουσείο του αλή -Πασά, στο νησί των Ιωαννίνων, στην Παμβώτιδα λίμνη. Επίσης, στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης, επειδή ο Κίτσος Τζαβέλας υπήρξε εξέχων πολιτικός στην περίοδο μετά την απελευθέρωση και συμμετείχε στις πρώτες κυβερνήσεις που συγκροτήθηκαν, θα ήταν ενδιαφέρον, να γίνει σύγκριση από τους μαθητές της πολιτικής διακυβέρνησης από τον κυβερνήτη Καποδίστρια και τους αντιβασιλείς με την περίοδο της κυβέρνησης του Ι. Κωλέτη, αλλά και του Κίτσου Τζαβέλα. ΄Ετσι, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν τη σημασία και την αξία του συντάγματος για την οργάνωση και την ανάπτυξη του κράτους. ιδιαίτερα σημαντικό θα ήταν να προβληθούν στους μαθητές σχετικά ντοκυμαντέρ για τον αγώνα των Σουλιωτών κατά του Αλ΄-Πασά από τα ψηφιακά αρχεία της ΕΡΤ ( www.ertarchives.gr) , αλλά και για τη νεοελληνική ζωγραφική, με αφιερώματα στο έργο του Ν. Γύζη και να ακολουθήσει συζήτηση, σχετικά με την απεικόνιση σημαντικών μορφών αλλά και γεγονότων από τους Νεοέλληνες ζωγράφους.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5852
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
> Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Γύζης Τηλέμαχος
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator