Η ανασταση του δασκαλου (αρθρο του 1920)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το άρθρο με τίτλο ‘Η Ανάσταση του δασκάλου’ (1920) είναι δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 17, No 690 σ.σ 403-404). Στο συγκεκριμένο κείμενο συντάκτης είναι ο Λεωνίδας Σουρέας, που ήταν γνωστός με το φιλολογικό ψευδώνυμο Κώστας Παρορίτης. Ήταν Έλληνας λογοτέχνης, ο οποίος γεννήθηκε στο Παρόρειο της Λακωνίας το 1878 και πέθανε στην Αθήνα το 1931. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών το 1896 και αναγορεύτηκε διδάκτωρ του Πανεπιστημίου των Αθηνών το 1898. Έπειτα εργάστηκε ως σχολάρχης στην Ύδρα. Ήταν οπαδός του κινήματος του δημοτικισμού του Γιάννη Ψυχάρη με σοσιαλιστικό ιδεολογικό προσανατολισμό, τον οποίο και δεν δίστασε να περάσει στα έργα του από την πρώτη του κιόλας εμφάνιση. Στο άρθρο αυτό επικρίνει ένα ιστορικό, όπως το χαρακτηρίζει, έγγραφο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης τονίζοντας με αυστηρότατο τρόπο ότι ο συγκεκριμένος κλάδος των δασκάλων της Μέσης Εκπαίδευσης δεν έχει να προσφέρει τίποτε στη χώρα, νοσεί βαθιά, είναι φοβισμένος, άβουλος, άχρωμος και στείρος πνευματικά. Ταυτόχρονα προβάλλει την αδήριτη ανάγκη της αναγέννησης και αναδημιουργίας του δασκάλου, ο οποίος θα πρέπει να εμπνεύσει, να φωτίσει, να οδηγήσει το λαό στην πρόοδο και την προκοπή. Να μετουσιωθεί από άβουλο, χειραγωγημένο και πειθήνιο όργανο σε συνειδητό και ανοιχτόμυαλο πνευματικό ταγό. Το δε σχολείο θα πρέπει να γίνει η χαρά της ζωής, της δικαιοσύνης και της αγάπης, αφού πριν, ο βασικός πυλώνας του, ο δάσκαλος πρέπει να πνίξει τα δυο κυρίαρχα τέρατα : το πρώτο είναι η δουλοφροσύνη και η υποτακτικότητα (ραγιαδισμός ) και το δεύτερο είναι η άκρα συντηρητικότητα ( μιστριωτισμός < Γεώργιος Μιστριώτης : Κλασσικός φιλόλογος, φανατικός αντίπαλος του δημοτικισμού, ιδεοληπτικός, στενοκέφαλος, φίλερις και θορυβοποιός, ο οποίος πολύ συχνά προέβαινε σε πλύση εγκεφάλου και χειραγωγούσε τους φοιτητές του υπέρ της καθαρεύουσας ως μόνης 'καθαρής' και ορθής μορφής της ελληνικής γλώσσας ) Μόνο έτσι, καταλήγει ο αρθρογράφος, με ενότητα και ομοψυχία θα οδηγηθεί ο λαός και ο τόπος προς το φως της Ανατολής.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων των κειμενικών τύπων του άρθρου και της κριτικής κειμένου (προθετικότητα του συγγραφέα, γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία, ρητές και υπόρρητες πληροφορίες που αναδεικνύονται, επιχειρήματα). Ακόμη, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη μελέτη των γλωσσικών ποικιλιών και μορφών της γλώσσας, όπως αυτές εκφράστηκαν την εποχή της διαμάχης καθαρευουσιάνων - δημοτικιστών. Αντίστοιχα, μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τη διερεύνηση του περιεχομένου και των ιδεολογικών στάσεων που εμφανίζονται σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής και να γίνει κατανοητή η κοινωνική διχαστική κατάσταση, εμφανώς επηρεασμένη από τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τη μετέπειτα πορεία της χώρας. Συνεπώς, το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και στα πλαίσια του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Argumentation ArgumentationArgumentation
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κώστας Παρορίτης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE