Κωνσταντινος Κουμας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ελαιογραφία του Διονυσίου Τσόκου που απεικονίζει τον Κωνσταντίνο Κούμα σημαντικό λόγιο της εποχής του νεοελληνικού διαφωτισμού, ο οποίος γεννήθηκε στην Λάρισα το 1777 και πέθανε στην Τεργέστη το 1836. Η οικογένεια του Κωνσταντίνου Κούμα το 1787 κατέφυγε στον Τύρναβο (για να προστατευθεί από επιδημία πανώλης που ξέσπασε στην Λάρισα), όπου ο μικρός Κωνσταντίνος έμαθε τα πρώτα γράμματα, ενώ δεκαπενταετής ξεκίνησε να φοιτά στην περίφημη Σχολή του Τυρνάβου (γνωστή και ως «ελληνομουσείο») με διδάσκαλο τον Ιωάννη Πέζαρο. Η πορεία του από εκείνο το σημείο και στην συνέχεια είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς ο Κούμας σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και αποκτά μεγάλη φήμη ως οργανωτής σχολείων σε πολλά μέρη της Ελλάδας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αξιοποίηση της απεικόνισης του Κωνσταντίνου Κούμα προς την κατεύθυνση της διερεύνησης της εκπαίδευσης κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας, μπορεί να ξεκινήσει με την μελέτη της βιογραφίας του. Για τον σκοπό αυτό προτείνεται ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών «Λόγιοι & Κείμενα του 17ου-19ου αιώνα», στην οποία θα αναζητήσει και θα εντοπίσει το λήμμα που είναι αφιερωμένο με τον συγκεκριμένο λόγιο. Οι μαθητές θα ξεκινήσουν μελετώντας την ζωή και την δράση του Κούμα και στην συνέχεια με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού και στο ίδιο ψηφιακό περιβάλλον θα επεκταθούν στην μελέτη άλλων Ελλήνων λογίων της τουρκοκρατίας και κυρίως των Σχολών που ήταν σε λειτουργία τότε. Προτείνεται επίσης να χρησιμοποιηθεί ένας χάρτης της Ελλάδας, στον οποίο θα εντοπίζουν και θα σημειώνουν τις πόλεις, στις οποίες λειτουργούσαν οι Σχολές που αναφέρονται στην ιστοσελίδα «Λόγιοι & Κείμενα του 17ου-19ου αιώνα». Με αυτή την δραστηριότητα αναμένεται να αναδειχθεί ότι σε ολόκληρη της τουρκοκρατούμενη Ελλάδα λειτουργούσαν πάρα πολλές και σημαντικές σχολές και σχολεία. Στο τέλος αυτής της διδακτικής δραστηριότητας ο εκπαιδευτικός μπορεί να προκαλέσει αναστοχαστική συζήτηση μεταξύ των μαθητών του με στόχο να ανασκευαστεί η λανθασμένη πεποίθηση ότι η ελληνική παιδεία ασκούνταν κρυφά στην εποχή της τουρκοκρατίας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Τσόκος Διονύσιος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE