Νικος-Γαβριηλ Πεντζικης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία (από το Αρχείο του Γεννάδιου Δεμερτζή) που απεικονίζει τον Θεσσαλονικέα πεζογράφο (και ζωγράφο) Νίκο – Γαβριήλ Πεντζίκη (Θεσσαλονίκη 1908 – Θεσσαλονίκη 1993), αδελφό της ποιήτριας Ζωής Καρέλλη. Ο Νίκος – Γαβριήλ Πεντζίκης πρωτοεμφανίστηκε στην λογοτεχνίας το 1934 με το μυθιστόρημα «Ανδρέας Δημακούδης», ενώ στην συνέχεια άρχισε η μακρόχρονη συνεργασία του με πολλά περιοδικά και εφημερίδες της Θεσσαλονίκης. Το λογοτεχνικό του έργο εντάσσεται στη γενιά του ’30 και μάλιστα ανάμεσα στους πρωτοπόρους συγγραφείς που εισηγήθηκαν τη συνειρμική γραφή υπό την επίδραση του μοντερνισμού στη νεοελληνική πεζογραφία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μέσα από το σύνολο των λογοτεχνών της Θεσσαλονίκης προτείνεται η παράλληλη ανάγνωση ορισμένων αποσπασμάτων από δύο ή τρεις από αυτούς, με στόχο την συγκριτική μελέτη του έργου τους και την διαμόρφωση μιας σχετικώς πλήρους εικόνας για τα χαρακτηριστικά της γραφής τους. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν επιλεγμένα έργα των Νίκου - Γαβριήλ Πεντζίκη και Γιώργου Ιωάννου (μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού). Οι λογοτέχνες αυτοί προτείνονται γιατί όπως ισχυρίζεται ο καθηγητής Π. Μουλάς η επιρροή του Πεντζίκη στο έργο του Γιώργου Ιωάννου είναι μεγάλη, ενώ ο Ιωάννου θεωρείται μαθητής του Πεντζίκη. Η ανάγνωση αυτή (μπορεί να γίνει και με εφαρμογή του μοντέλου των αναγνωστικών κύκλων) θα στοχεύει στον εντοπισμό κοινών στοιχείων στο έργο των δύο πεζογράφων όπως είναι λ.χ. η ύπαρξη εσωτερικού μονολόγου, η συνειρμική γραφή, οι υπαρξιακές και κοινωνικές αναζητήσεις η εξομολογητική διάθεση κ.λπ. Τέλος ο εκπαιδευτικός προτείνεται να εντάξει και στα υπό μελέτη έργα και το μυθιστόρημα της Θεσσαλονικέως πεζογράφου Σοφίας Νικολαΐδου (ως νεότερης εκπροσώπου της λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης) «Απόψε δεν έχουμε φίλους» και να ζητήσει από τους μαθητές του να εντοπίζουν χαρακτηριστικά που το συσχετίσουν με το συγκεκριμένο λογοτεχνικό ρεύμα (περιδιάβαση στην ατομική και συλλογική μνήμη, αναπόληση της πάτριας γης, καταγραφή του υλικού μέσα από το βίωμα και τη μαρτυρία).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Prose - Narrative Prose - NarrativeProse - Narrative
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE