Γ. Κ. Στρατηγη, Εις τον ανδριαντα του Καραϊσκακη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το ποίημα αυτό του Γ.Κ. Στρατήγη δημοσιεύτηκε το 1896 στις σελίδες 70-72 του τόμου «Εθνικόν Ημερολόγιον» (όπως μετονομάστηκε μετά το 1891 το «Ημερολόγιον Σκόκου», ένα από τα μακροβιότερα περιοδικά έντυπα που κυκλοφόρησε από το 1886 έως το 1918). Το ποίημα φέρει με αστερίσκο σημείωση (πιθανότατα του εκδότη, Γ. Σκόκου, 1854-1929), από την οποία πληροφορούμαστε ότι το απήγγειλε ο ίδιος ο ποιητής στη λαμπρή και επίσημη τελετή των αποκαλυπτηρίων του ανδριάντα που ανεγέρθηκε στον Πειραιά προς τιμή του ήρωα της ελληνικής Επανάστασης Γεωργίου Καραϊσκάκη. Μεταφέρει επίσης την ατμόσφαιρα της «ιεράς συγκίνησης» που μετέδωσε η απαγγελία, δεδομένου ότι σε περιοχή του Πειραιά και συγκεκριμένα στο Φάληρο ο Καραϊσκάκης άφησε την τελευταία του πνοή στο πεδίο της μάχης το 1827. Τονίζει μάλιστα ότι στο ακροατήριο παριστάμενος και «ένδακρυς» παρακολουθούσε την τελετή ο βασιλιάς της Ελλάδος Γεώργιος Α΄ αλλά και ο γιος του Γεωργίου Καραϊσκάκη. Ο Γεώργιος Στρατήγης στο ποίημά του αυτό επισημαίνει τη λατρεία του λαού στο πρόσωπο του ασυμβίβαστου ήρωα, τον δοξάζει ως ημίθεο και περιμένει να εισακουστούν οι επικλήσεις του προς το Θεό, ώστε να έρθουν καλύτερες μέρες για την Πατρίδα. Το ποίημα αποτελείται από 15 στροφές με άνισο αριθμό στίχων και με ζευγαρωτή ομοιοκαταληξία. Οι δύο πρώτες στροφές αποτελούν εγκώμιο στη δόξα του ήρωα, στη συνέχεια γίνεται αναφορά σε πτυχές της ζωής και της δράσης του στην επανάσταση του 1821. Ακολουθούν αναφορές στον αγώνα όλης της Ελλάδας για την ελευθερία, ενώ παράλληλα συνδέεται ο Καραϊσκάκης και με μορφές του προεπαναστατικού Ελληνισμού και της Ελληνικής Επανάστασης, όπως τον Ρήγα Φεραίο, τον Λάμπρο Κατσώνη, τον Μάρκο Μπότσαρη, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Ανδρέα Μιαούλη και τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. Στις τελευταίες στροφές το ποίημα, αφού κάνει μια τελευταία αναδρομή και στο αρχαίο παρελθόν, εστιάζει στην επικαιρότητα της εποχής με αναφορά σε περιοχές του τότε αλύτρωτου ελληνισμού, όπως την Κρήτη και την Κύπρο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να διερευνηθεί ο τρόπος πρόσληψης της ιστορικής μνήμης στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα. Προτείνεται να ζητηθεί από τους μαθητές ο συσχετισμός της θέσης ανέγερσης του ανδριάντα με το κέντρο της αστικής πόλης, ο βαθμός επισημότητας της τελετής, ποια πρόσωπα συμμετείχαν σε αυτή, μετά από πόσα χρόνια ανεγέρθηκε επίσημα μνημείο για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη καθώς και ο λόγος που επιλέχτηκε ο Πειραιάς. Συγκριτικά μπορεί να διερευνηθεί κατά πόσο τιμήθηκε μέχρι εκείνη την εποχή ο Γεώργιος Καραϊσκάκης σε σχέση με άλλους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης και το εύρος αποτύπωσης της μορφής του ήρωα, γενικότερα, στην Τέχνη της εποχής εκείνης αλλά και σήμερα (ζωγραφική, γλυπτική). Εναλλακτικά το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα της Λογοτεχνίας, ως παράδειγμα παραδοσιακής ποίησης και να αναζητηθούν τα βασικά χαρακτηριστικά της, νοηματικά και ιδεολογικά. Προτείνεται δε, με αφορμή την υποσημείωση του ποιήματος, να δοθεί έμφαση στη συγκινησιακή φόρτιση που πυροδοτεί στο ακροατήριο η απαγγελία του ποιήματος και να αναδειχθεί η προσωπικότητα του Καραϊσκάκη ως συμβόλου ηρωισμού, με την ανάγνωση και άλλων ποιημάτων που αναφέρονται σε αυτόν.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γ. Στρατήγης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE