The Palace of the Porphyrogenitus (Tekfur Sarayı).
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία των αρχών του 20ου αιώνα (1913) που απεικονίζει το βυζαντινό «Παλάτι του Πορφυρογέννητου» (Tekfur Sarayı) στην Κωνσταντινούπολη (Edirnekapi, Istanbul). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη (LAUNAY, Louis de. La Turquie que l'on voit, ouvrage illustré de 60 gravures tirées hors texte et de deux cartes en noir, Παρίσι, Librairie Hachette, 1913). Το παλάτι του Πορφυρογέννητου χτίστηκε στα τέλη του 13ου αιώνα και ανήκει στην παλαιολόγεια περίοδο. Σε πηγές της Ύστερης Βυζαντινής περιόδου, γίνεται λόγος για κατοικία ενός «πορφυρογέννητου» που δεν κατονομάζεται. Θεωρείται πάντως πως ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του Κωνσταντίνου Δούκα Παλαιολόγου, γιου του Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγου, που ήταν Πορφυρογέννητος (γεννήθηκε δηλαδή στην αίθουσα της Πορφύρας, όταν ο πατέρας του ήταν αυτοκράτορας). Βρίσκεται στη βορειοανατολική γωνία της παλιάς πόλης της Κωνσταντινούπολης, στο βόρειο μέρος των χερσαίων τειχών του Θεοδοσίου Β΄, δίπλα στο παλάτι των Βλαχερνών, γι΄ αυτό και κάποιοι το συγχέουν με αυτό. Η οικοδόμησή του τοποθετήθηκε μεταξύ των ετών 1261 και 1271, διάστημα κατά το οποίο ανακαινίστηκε και το παλάτι των Βλαχερνών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζει το παλάτι του Πορφυρογέννητου, ένα οικοδόμημα με μεγάλη ιστορική αξία και ένα από τα δύο σημαντικότερα βυζαντινά (το άλλο είναι το παλάτι του Βουκολέοντα) που σώζονται στην Κωνσταντινούπολη σε σχετικά καλή κατάσταση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα ποικιλοτρόπως, αφού αποτελεί αφορμή για ένα μεγάλο εύρος διδακτικών εφαρμογών και μπορεί να συνδεθεί με διαφορετικές εποχές και γεγονότα. Τα ιστορικά συμφραζόμενα, στα οποία υπακούει, εκκινούν από τη βυζαντινή ιστορία και καταλήγουν διά του μεσαίωνα στη σύγχρονη εποχή. Συνεπώς η ιστορική διαδρομή του αποτελεί από μόνη της ερευνητική πρόκληση και θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις. Έτσι, οι μαθητές/-τριες μπορούν να αναλάβουν τη συγκέντρωση, επεξεργασία, ανάλυση και, εν συνεχεία, την παρουσίαση των πληροφοριών και των πορισμάτων της έρευνάς τους προς την ολομέλεια της σχολικής τάξης. Η παρουσίαση αυτή μπορεί να γίνει λεκτικά-κειμενικά, σχεδιαστικά ή με τη χρήση των ΤΠΕ (τριασδιάστατη αναπαράσταση, video ήχου ή εικόνας, power point κ. ά). Με δεδομένο ότι το ιστορικό τεκμήριο μπορεί να απελευθερώσει νοήματα και σημασίες ανάλογα με την πρωτοτυπία και την ποιότητα των ερωτημάτων που εμείς θα θέσουμε, φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστική η διασύνδεση του μαθησιακού αντικειμένου με την εποχή και τα γεγονότα που εμείς θα επιλέξουμε (13ος -14ος αιώνας). Σε κατάλληλα προετοιμασμένα Φύλλα Εργασίας μπορούν να τεθούν ερωτήματα αναφορικά με τις χρήσεις του Παλατιού και τις ανάγκες που εξυπηρετούσε (πολιτικές και κοινωνικές, στρατιωτικές), την προέλευση της ονομασίας του, την περιγραφή και κατασκευή του (τοπογραφία, αρχιτεκτονική) καθώς και τη σημασία που έχει σήμερα η προστασία και ανάδειξη των ιστορικών μνημείων ως παγκόσμιας κληρονομιάς των λαών. Με ομάδες εργασίας, πρόσβαση στο διαδίκτυο και δυνατότητα χρήσης του εργαστηρίου πληροφορικής μαθητές και μαθήτριες θα μπορούσαν να προβούν σε μία γενικότερη παρουσίαση του χώρου και τις χρήσεις του στη διάρκεια του χρόνου ως τη σύγχρονη εποχή. Τα αποτελέσματα αυτών των ομαδικών εργασιών θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στην ολομέλεια, να λάβουν τη μορφή παραδοτέων με θέμα την ψηφιακή ξενάγηση-περιήγηση στον χώρο και τον χρόνο. Τέλος κρίνεται εκπαιδευτικά ιδιαίτερα ωφέλιμη μία ανοιχτή και ελεύθερη συζήτηση αναφορικά με πρωτότυπους και σύγχρονους τρόπους συντήρησης και προβολής των μνημείων (για την Ελλάδα, αναφέρουμε ενδεικτικά το τέμενος Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο, το τζαμί στη Χίο, τα οθωμανικά της Δωδεκανήσου, τα λουτρά στη Μυτιλήνη, το Ιμαρέτ της Κομοτηνής, το Nερατζέ Τζαμί στην Κρήτη, το μαυσωλείο του 16ου αιώνα στην ΄Ανω Πόλη της Θεσσαλονίκης, το Φετιχιέ στην Αθήνα, το τζαμί του Μωάμεθ Πορθητή στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς). Προς τούτο η κατάλληλη και επαρκής χρήση του μαθησιακού αντικειμένου μπορεί να οδηγήσει σε εκπόνηση πολιτιστικών προγραμμάτων, εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές εντός και εκτός Ελλάδας. Η παραπάνω χρήσεις ανταποκρίνονται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμματών Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της Λογοτεχνίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Αρχιτεκτονικής, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > War events War eventsWar events
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
scientific coordinator: Aikaterini Laskaridis Foundation, Hellenic Aggregator at Veria Public Library
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE