View of the walls of Istanbul.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Τα τείχη της Κωνσταντινούπολης σε φωτογραφία των αρχών του 20ου αιώνα (CL. G. BERGGREN,1913) με λεζάντα γραμμένη στα γαλλικά (μτφρ.: Η τριπλή οχυρωματική γραμμή των τειχών της Κωνσταντινούπολης). Η φωτογραφία βρίσκεται σε βιβλίο που απόκειται στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη (LAUNAY, Louis de. La Turquie que l'on voit, ouvrage illustré de 60 gravures tirées hors texte et de deux cartes en noir, Paris, Librairie Hachette, 1913). Τα τείχη της Κωνσταντινούπολης, ένα από τα ισχυρότερα αμυντικά πλεονεκτήματα που είχε η πρωτεύουσα της βυζαντινής αυτοκρατορίας για πάνω από 1000 χρόνια, δεν περιορίζονταν σε ένα ψηλό πέτρινο τείχισμα με πολεμίστρες, αλλά αντιθέτως ήταν ένα σύνολο οχυρωματικών έργων, που είχαν γίνει από διάφορους αυτοκράτορες με πολλές τροποποιήσεις, επιδιορθώσεις και συμπληρώσεις. Το βασικό τείχος δημιουργήθηκε από τον αυτοκράτορα Θεοδόσιο Β΄ (408-450 μ.Χ) και περιέκλειε μια περιοχή της πρωτεύουσας ίση με 14 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι εργασίες τότε είχαν γίνει με την συνδρομή όλων των κατοίκων της πόλης και το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους έμεινε απόρθητο για 10 αιώνες. Τα "Θεοφύλακτα" τείχη της Κωνσταντινούπολης ήταν ένα σύνθετο οχυρωματικό έργο με δύο κλιμακούμενους βασικούς δακτυλίους, το "μικρό τείχος" και το "μέγα τείχος" τους οποίους συμπλήρωναν τάφροι και συμπληρωματικά εμπόδια.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζει ένα τμήμα από τα «θεοφύλακτα» θεοδοσιανά τείχη της Κωνσταντινούπολης, όπως φωτογραφήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα, μία οχυρωματική κατασκευή με μεγάλη ιστορική και αρχιτεκτονική-αισθητική αξία, που σώζεται στην Κωνσταντινούπολη σε σχετικά καλή κατάσταση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα ποικιλοτρόπως, αφού αποτελεί αφορμή για ένα μεγάλο εύρος διδακτικών εφαρμογών και μπορεί να συνδεθεί με διαφορετικές εποχές και γεγονότα. Η ιστορική διαδρομή του αποτελεί από μόνη της ερευνητική πρόκληση και θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις. Έτσι, οι μαθητές/-τριες μπορούν να αναλάβουν τη συγκέντρωση, επεξεργασία, ανάλυση και, εν συνεχεία, την παρουσίαση των πληροφοριών και των πορισμάτων της έρευνάς τους προς την ολομέλεια της σχολικής τάξης. Η παρουσίαση αυτή μπορεί να γίνει λεκτικά-κειμενικά, σχεδιαστικά ή με τη χρήση των ΤΠΕ (τριασδιάστατη αναπαράσταση, video ήχου ή εικόνας, power point κ. ά). Με δεδομένο ότι το ιστορικό τεκμήριο μπορεί να απελευθερώσει νοήματα και σημασίες ανάλογα με την πρωτοτυπία και την ποιότητα των ερωτημάτων που εμείς θα θέσουμε, φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστική η διασύνδεση του μαθησιακού αντικειμένου με την εποχή και τα γεγονότα που εμείς θα επιλέξουμε. Σε κατάλληλα προετοιμασμένα Φύλλα Εργασίας μπορούν να τεθούν ερωτήματα αναφορικά με τις φάσεις κατασκευής των τεχών, τις τεχνικές προδιαγραφές τους, την περιγραφή και κατασκευή τους (τοπογραφία, αρχιτεκτονική) τα γνωστότερα πολεμικά γεγονότα με τα οποία συνδέθηκαν, φωτογραφικό ή άλλο σχετικό με την αμυντική τους λειτουργία στα χρόνια της βυζαντινής αυτοκρατορίας, την πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανοούς το 1453, καθώς και τη σημασία που έχει σήμερα η προστασία και ανάδειξη των ιστορικών μνημείων ως παγκόσμιας κληρονομιάς των λαών. Με ομάδες εργασίας, πρόσβαση στο διαδίκτυο και δυνατότητα χρήσης του εργαστηρίου πληροφορικής μαθητές και μαθήτριες θα μπορούσαν να προβούν σε μία γενικότερη παρουσίαση σε συνδυασμό και με άλλα μνημεία του ίδιου χώρου. Τα αποτελέσματα αυτών των ομαδικών εργασιών θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στην ολομέλεια, να λάβουν τη μορφή παραδοτέων με θέμα την ψηφιακή ξενάγηση-περιήγηση στον χώρο και τον χρόνο. Τέλος κρίνεται εκπαιδευτικά ιδιαίτερα ωφέλιμη μία ανοιχτή και ελεύθερη συζήτηση αναφορικά με πρωτότυπους και σύγχρονους τρόπους συντήρησης και προβολής των μνημείων, καθώς και η δημιουργία ενός καταλόγου βυζαντινών μνημείων, χαρακτηρισμένων ως παγκόσμιας κληρονομιάς (βλ.UNESCO), στον ελλαδικό χώρο. Η κατάλληλη και επαρκής χρήση του μαθησιακού αντικειμένου μπορεί να οδηγήσει σε εκπόνηση πολιτιστικών προγραμμάτων, εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές. Η παραπάνω χρήσεις ανταποκρίνονται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμματών Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της Λογοτεχνίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Αρχιτεκτονικής, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Τεχνολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Design & Technology Design & TechnologyDesign & Technology > Drawing DrawingDrawing > 3D object views 3D object views3D object views
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > War events War eventsWar events
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
scientific coordinator: Aikaterini Laskaridis Foundation, Hellenic Aggregator at Veria Public Library
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE