Παραπηγματα Καισαριανης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το παράπηγμα είναι μικρό οίκημα κατασκευασμένο από σανίδια, λαμαρίνες, πλίνθους, αλλιώς ονομάζεται παράγκα. Τα παραπήγματα στην Καισαριανή φτιάχτηκαν κατά τον εποικισμό των μικρασιατών προσφύγων, μετά το 1922, μέχρι τότε η περιοχή δεν κατοικούνταν. Μετά το 1922 η περιοχή χωρίζεται σε δύο τεράστια τμήματα. Το βόρειο, όπου με δημοσία δαπάνη κτίζονται πολυκατοικίες, οι λεγόμενες προσφυγικές και το νότιο που χωρίζεται σε οικόπεδα των 120 τ.μ. για ιδιωτική ανοικοδόμηση. Λόγω της φτώχειας η Καισαριανή ανοικοδομείτε με πλίνθινα παραπήγματα που της δίνουν και το ιδιαίτερο όνομα, «πλινθόκτιστα». Η πόλη χαρακτηρίζεται από την απουσία, έως και τις δεκαετίες 1950-1960, αποχέτευσης και υδροδότησης. Υπήρχαν, επίσης, σοβαρά προβλήματα εξαιτίας του σκοπευτηρίου της Καισαριανής. Αναφέρονται τραυματισμοί από αδέσποτες σφαίρες και κυρίως η χρήση του από τους Γερμανούς σαν χώρο εκτελέσεων, κατά τη διάρκεια της κατοχής (1941-1944). Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τη Βούλα Θεοχάρη Παπαϊωάννου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην Ιστορία για την κατανόηση των συνθηκών διαβίωσης των προσφύγων του 1922 καθώς επίσης και τις συνέπειες της ύπαρξης του σκοπευτηρίου στην περιοχή. Επίσης μπορεί να γίνει διερεύνηση σε ποιες άλλες περιοχές της Αθήνας σώζονται σήμερα προσφυγικά σπίτια και σε τι κατάσταση βρίσκονται. Ένα ενδιαφέρον σχέδιο εργασίας είναι τα παραπήγματα που υπάρχουν σε όλη την Αττική εφόσον αποτελούν όχι μόνο ιστορικά τεκμήρια και σημεία αναφοράς της συλλογικής μνήμης, αλλά και σπίτια κτισμένα με ανθρώπινα μέτρα, με κύριο στοιχείο τη διατήρηση της κοινωνικότητας στις γειτονιές, που τόσο λείπει από όλες τις μεγάλες πόλεις ανά τον κόσμο. Ως προς την τυπολογία, έχουν ένα δικό τους ιδιαίτερο χαρακτήρα, που είναι αμέσως αναγνωρίσιμος και προσφιλής. Επίσης μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα μελέτης από αρχιτέκτονες και μηχανικούς ως προς τη μέθοδο κατασκευής, εφόσον είναι ενδεικτικά της εποχής του Μεσοπολέμου, όσον αφορά τις μέτριες κατασκευές και όχι τις πιο πολυτελείς. Είναι ακόμη χαρακτηριστικά της μετάβασης από τα παραδοσιακά υλικά και μεθόδους στο οπλισμένο σκυρόδεμα, αλλά και της μετάβασης από τα μικρά συνεργεία μαστόρων στο σύστημα των εργολάβων και των πιο μαζικών κατασκευών. Είναι κτισμένα σε μια κρίσιμη καμπή της εξέλιξης του αστικού τοπίου. Για όλους αυτούς τους λόγους είναι απαραίτητη η διατήρησή τους μέσα στο ολοένα και πιο απρόσωπο τοπίο της Αθήνας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΚΑΔΙΑΝΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE