Delta Pinelopi
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια εικόνα, αναπαραγωγή έργου τέχνης, στην οπoία απεικονίζεται η Πηνελόπη Δέλτα (1874-1941). Ελληνίδα συγγραφέας, γνωστή κυρίως από τα ιστορικά της μυθιστορήματα για παιδιά, η σημαντικότερη ίσως γυναικεία φυσιογνωμία στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αι. Γεννήθηκε το 1874 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου κι ήταν κόρη του εθνικού ευεργέτη Εμμανουήλ Μπενάκη. Το έμφυτο συγγραφικό της ταλέντο εκδηλώθηκε ήδη από την παιδική της ηλικία. Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα σε νεαρή ηλικία. Η σύγκριση των ελληνικών μαθητικών βιβλίων με τα αντίστοιχα ξενόγλωσσα την έκανε να συνειδητοποιήσει την ανάγκη για συγγραφή παιδικών βιβλίων γραμμένων σε απλή γλώσσα. Στα έργα της εμπνέεται από τη θρησκευτική παράδοση, τη βυζαντινή ιστορία και το μακεδονικό αγώνα. Το έργο της ήρθε να καλύψει ένα μεγάλο κενό στο χώρο της παιδικής λογοτεχνίας. Η προσφορά της στην παιδική λογοτεχνία υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξη του παιδικού βιβλίου. Η Πηνελόπη Δέλτα υπήρξε μια από τις πιο σημαντικές φυσιογνωμίες στην Ελλάδα των αρχών του αιώνα. Στο πεζογραφικό έργο της προσπάθησε να επιτύχει τόσο την ψυχαγωγία των μικρών αναγνωστών της όσο και την διαπαιδαγώγησή τους, ιστορική και ηθική. Εξίσου σημαντικό είναι το ιστορικό ερευνητικό της έργο, που οδήγησε στη συγκέντρωση πολύτιμου αρχειακού υλικού για την ελληνική ιστορία του αιώνα μας, ενώ ένα σημαντικό μέρος του συνόλου του έργου της καλύπτει η αλληλογραφία της με εξέχουσες προσωπικότητες της πολιτικής και των γραμμάτων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η ασπρόμαυρη φωτογραφία της Πηνελόπης Δέλτα, εντασσόμενη σε φύλλο εργασίας, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά, ως αφόρμηση στην εισαγωγή/γνωριμία με το έργο της, στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Οι μαθητές, αφού γνωρίσουν τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου της, με την στήριξη και την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, που συνοδεύεται και από δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης, ερευνούν, γνωρίζουν και κατανοούν α) τον παιδευτικό στόχο, που είναι έντονος σε όλο το έργο της, β) τον τρόπο, με τον οποίο η ιστορική ύλη μετατρέπεται σε δεξαμενή που τροφοδοτεί τη γραφή της και γ) τη σχέση της με τον δημοτικισμό και τους δημοτικιστές. Τέλος οι μαθητές με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας τους και τις γνώσεις που απόκτησαν, μπορούν να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό πορτρέτο της πεζογράφου και μαχητικής δημοτικίστριας, όπου εντάσσουν και τη συγκεκριμένη φωτογραφία. Επίσης η ανάγνωση της ασπρόμαυρης φωτογραφίας της Πηνελόπης Δέλτα θέτει το ζήτημα του ρόλου των πνευματικών ανθρώπων στα μεγάλα ιστορικά γεγονότα της πατρίδας μας και ειδικότερα: με ποιο τρόπο συμμετείχαν οι άνθρωποι του πνεύματος (καλλιτέχνες, λογοτέχνες, επιστήμονες) στον αγώνα που έδωσε η Ελλάδα κατά του φασισμού την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου; Ποιο αξιακό σύστημα ανέδειξαν και ποια η προσφορά τους στον αγωνιζόμενο ελληνικό λαό; Κατά συνέπεια αξιοποιείται διδακτικά και στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της επετείου της 28ης Οκτωβρίου και να συζητήσουν οι μαθητές με τον καθηγητή τους, εάν πράγματι ο ηρωισμός, η εθνική υπερηφάνεια, ο πατριωτισμός και η μεγάλη ευαισθησία της συγγραφέως , που δεν μπόρεσε να ανεχτεί τη βάρβαρη και φασιστική γερμανική εισβολή στην Αθήνα τον Απρίλιο του 1941, ήταν το μόνο και βασικό κίνητρο της απόφασής της να θέσει τέρμα στη ζωή της ή ο ανεκπλήρωτος έρωτάς της με τον Ίωνα Δραγούμη σε συνδυασμό με την ανίατη ασθένειά της τής όπλισαν το χέρι για την απονενοημένη της πράξη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Children's Literature Children's LiteratureChildren's Literature
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE