Myrivilis Stratis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στη φωτογραφία εικονίζεται η μαρμάρινη προτομή του Στράτη Μυριβήλης, που βρίσκεται στην Πλατεία Παγκρατίου στην Αθήνα. Ο πεζογράφος της γενιάς του ’30 Στάατης Μυριβήλης, του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Ευστράτιος Σταματόπουλος γεννήθηκε στη Συκαμιά της Λέσβου το 1892 και πέθανε στην Αθήνα το 1969. Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1915, με τα διηγήματα Κόκκινες ιστορίες. Η πρώτη περίοδος του έργου του είναι εμπνευσμένη από το παρόν ή το άμεσο παρελθόν, τη ζωή στη Μυτιλήνη και κυρίως τις εμπειρίες του από τον πόλεμο, Αποκορύφωση της έκφρασης του αντιπολεμικού πνεύματος είναι το μυθιστόρημα «Η ζωή εν τάφω» (1924). Αυτή η περίοδος ολοκληρώνεται το 1932 με το μυθιστόρημα «Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια». Κατά τη δεύτερη περίοδο το έργο του χαρακτηρίζεται από αναμνήσεις του παρελθόντος, αλλά και της παιδικής του ηλικίας. Τα έργα αυτής της περιόδου είναι οι νουβέλες «Ο Βασίλης ο Αρβανίτης» (1943), «Τα παγανά» (1945), «Ο Παν» (1946), το μυθιστόρημα «Η Παναγιά η Γοργόνα» (1949) και οι συλλογές διηγημάτων «Το πράσινο βιβλίο» (1935), «Το γαλάζιο βιβλίο» (1939), «Το κόκκινο βιβλίο» (1952) και «Το βυσσινί βιβλίο» (1959). Η δημιουργός της προτομής είναι η Λουκία Γεωργαντή (Αθήνα 1919 – Αθήνα 2001).Ήταν Ελληνίδα γλύπτρια, ζωγράφος και διακοσμήτρια. Ήταν κόρη του γλύπτη Νικόλαου Γεωργαντή (1883 – 1947). Κατά τα έτη 1935 – 1946 πήρε μαθήματα γλυπτικής από τον πατέρα της και στη συνέχεια σπούδασε στη Σχολή των Τεχνών (Scuola dei Arti) της Φλωρεντίας. Η καλλιτέχνις ασχολήθηκε και με τη δημιουργία των Μουσείων Ομοιωμάτων του Δήμου Αθηναίων και του Θεατρικού Μουσείου της Αθήνας. Ήταν φανατική συλλέκτρια πήλινων ομοιωμάτων σημαντικών προσωπικοτήτων της Ελλάδας. Για το λόγο αυτό, είχε επονομαστεί «Μαντάμ Τισό» της ελληνικής γλυπτικής (Εφημ. Ελευθεροτυπία, 30. 7. 2002). Επικεντρώθηκε κυρίως με ανθρωπομορφική αντίληψη στη δημιουργία προτομών προσωπικοτήτων από το χώρο των γραμμάτων και της τέχνης, αλλά και άλλων μορφών της ελληνικής κοινωνίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, ώστε με αφορμή την εικόνα οι μαθητές να αναγνωρίσουν τον πεζογράφο και να συζητηθούν θέματα σχετικά με τη ζωή του, το πλούσιο έργο του και την συνεισφορά του στην Λογοτεχνία. Θα μπορούσε επίσης, σε μεγαλύτερες τάξεις, να γίνει αναφορά στη Γενιά των πεζογράφων του ’30, στην οποία ανήκε, αλλά και την αντιπολεμική διάθεση που χαρακτηρίζουν τα έργα του και κυρίως το «Η ζωή εν τάφω», όπου παρουσιάζει το φρικτό πρόσωπο και τον παραλογισμό που συνοδεύουν κάθε πόλεμο. Μπορούν επίσης να ασχοληθούν και με τα άλλα αξιόλογα έργα του, ( "Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια"), "Η Παναγιά η γοργόνα" ) κ.ά., να επιχειρήσουν ερμηνείες στις επιρροές που δέχτηκε στο έργο του, να κάνουν συσχετίσεις με άλλους εκπροσώπους της Γενιάς του ’30, αλλά και να αναδείξουν την συμμετοχή του στη λεγόμενη «Λεσβιακή Άνοιξη», στους Βαλκανικούς πολέμους, στον Α΄ Παγκόσμιο και στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Μπορεί ακόμα να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής ως ένα δείγμα της γλυπτικής τέχνης και πιο συγκεκριμένα της προτομής. Οι μαθητές μπορούν να βρουν πληροφορίες για αυτό το είδος της γλυπτικής τέχνης, την προέλευση και την ιστορία του, την εξέλιξή του από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, τα υλικά που χρησιμοποιούνται, να κάνουν συγκρίσεις με την προσωπογραφία στη ζωγραφική βρίσκοντας τις μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές κ.ά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γεωργαντή Λουκία
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE