Mavrokordatos Alexandros
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για λιθογραφία, στην οποία εικονίζεται ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος. ΄Ηταν διπλωμάτης, πολιτικός και αγωνιστής του 1821 και αρχηγός του αγγλικού κόμματος στα μετεπαναστατικά χρόνια. Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα με ικανότητες που επαινέθηκαν ακόμη κι από τους αντιπάλους του. Φρόντισε για τη σύναψη του πρώτου αγγλικού δανείου, για το οποίο κατηγορήθηκε, πετυχαίνοντας όμως μ' αυτόν τον τρόπο την ενεργή συμμετοχή των Άγγλων στο ελληνικό ζήτημα. Ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου του 1791 στο Μέγα Ρεύμα (νυν Αρναούτκιοϊ), προάστιο της Κωνσταντινούπολης. Με το ξέσπασμα της επανάστασης του '21 ο Μαυροκορδάτος εξόπλισε ένα πλοίο, έπλευσε από το Λιβόρνο στην Μασσαλία, πήρε μαζί του Έλληνες της Ευρώπης και φιλέλληνες και ανεχώρησε για την Πάτρα πιστεύοντας ότι είχε ελευθερωθεί. Στην πορεία όμως έμαθε ότι βρισκόταν ακόμα στα χέρια των Οθωμανών, γι' αυτό εγκαταστάθηκε στο Μεσολόγγι. Εκεί άρχισε αμέσως τις ενέργειες για τοπική πολιτική οργά­νωση. Συναντάται με τον Δημήτριο Υψηλάντη τον Αύγουστο του '21, ορίζεται πληρε­ξούσιός του και συγκαλεί την «Συνέλευσιν της Δυτικής Χέρσου Ελλάδος», της οποίας εκλέγεται πρόεδρος. Η διαφωνία του με τον Δημήτριο Υψηλάντη και η επακόλουθη συμμαχία του με τους προεστούς του δίνουν την ευκαιρία αλματώδους προώθησης: εκλέγεται πρόεδρος της πρώτης Εθνικής Συνέλευσης της Επιδαύρου (που την 1ην Ιανουαρίου 1822 ψήφισε το «Προσωρινό Πολίτευμα της Ελλάδος» και στις 15 Ιανουαρίου εξέδωσε την περίφημη «Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας του Ελληνικού Έθνους»), πρόεδρος την ίδια μέρα του Εκτελεστικού Σώματος και αργότερα του Βουλευτικού. Η σύντομη Διακήρυξη που προτάσσεται στο «Προσωρινό Πολίτευμα» («πεμπτουσία της αρχής των εθνοτήτων») συντάχθηκε από τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο και τον στενό του συνεργάτη Αναστάσιο Πολυζωίδη. Αποσύρθηκε στη Αίγινα όπου και πέθανε, τυφλός και φτωχός το 1865 από γεράματα. Ο Μαυροκορδάτος θεωρούνταν ήρωας για τα κατορθώματα του και τη συμμετοχή του στην πολιτική.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αξιοποίηση του αντικειμένου μπορεί να γίνει στο μάθημα της Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας. Με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα γεγονότα και τα πρόσωπα, που πρωταγωνίστησαν στην ταραγμένη μετεπαναστατική περίοδο και στα πρώτα βήματα του Νεοελληνικού κράτους, όπου ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος είχε πρωταγωνιστικό ρόλο. Επίσης, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την έννοια και το φαινόμενο του διχασμού, που μαστίζει τον Ελληνισμό από τα αρχαία χρόνια. Ειδικότερα οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες θα μπορούσαν να μελετήσουν α) Τα αίτια που οδήγησαν τους 'Ελληνες σε εμφύλια διαμάχη κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821 β) Το ρόλο που έπαιξε ο Μαυροκορδάτος στην εμφύλια σύρραξη και τους λόγους, που τον οδήγησαν να πάρει το μέρος των προεστών γ) Τους λόγους, που οδήγησαν τον Μαυροκορδάτο να υποστηρίζει την αγγλική πολιτική, μέσω του αγγλικού κόμματος που ίδρυσε δ) Τους λόγους που ανάγκασαν τους 'Ελληνες να ιδρύσουν τα "ξενικά¨" κόμματα και να υποστηρίζουν ανάλογα την αγγλική, τη ρωσική ή τη γαλλική εξωτερική πολιτική. Επίσης μπορεί η εικόνα -λιθογραφία να αξιοποιηθεί στο μάθημα της αισθητικής αγωγής, προκειμένου να μελετήσουν οι μαθητές και να μάθουν για την Τέχνη της λιθογραφίας και να γνωρίσουν πρωτότυπα λιθογραφικά έργα τέχνης


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE