Καθελκυση σκαφους στο λιμανι της Συμης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα, που είναι μια ξυλογραφία, αποτυπώνει την καθέλκυση ενός σκάφους στο λιμάνι της Σύμης. Στο έργο απεικονίζεται πλήθος εργατών και κατοίκων του νησιού, πάνω και κάτω από το πλοίο, που συμμετέχουν στην ιδιαίτερα σημαντική, για ένα νησί, διαδικασία της καθέλκυσης σκάφους. Στην εικόνα αποτυπώνεται το αμφιθεατρικό χτίσιμο της πόλης γύρω από το λιμάνι, η επιβλητική παρουσία του καμπαναριού καθώς και η ελληνική σημαία στην πλώρη του πλοίου. Η Σύμη είναι νησί των Δωδεκανήσων που απέχει μόλις 3,7 μίλια από την εγγύτερη ακτή της Τουρκίας. Ο δημιουργός του έργου, Γάλλος χημικός μηχανικός Paul Jeancard (1869-1948), ταξίδεψε στην Ανατολή. Ως χημικός συνέταξε στα 1911 μία πραγματεία αναφορικά με τη χημεία των αρωμάτων και πριν από το 1914 δημοσίευσε το χρονικό του ταξιδιού του στην Ανατολή. Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και στη Μικρά Ασία. Οι εικόνες, ξυλογραφίες και ακουαρέλες, που κοσμούν το έργο αυτό βασίζονται σε δικά του σχέδια.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές περιγράφουν με λεπτομέρειες την εικόνα, προσπαθούν να προσδιορίσουν τον χώρο που απεικονίζει και τον χρόνο δημιουργίας της. Αξιοποιώντας τις γνώσεις τους για την συγκεκριμένη ιστορική περίοδο την συσχετίζουν με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Η προσεχτική μελέτη της εικόνας, από τους μαθητές, θα αναδείξει το αμφιθεατρικό χτίσιμο της πόλης γύρω από το λιμάνι καθώς και την αρχιτεκτονική των οικοδομημάτων. Επιχειρηματολογούν για τους λόγους που οδηγούσαν τους κατοίκους των νησιών αλλά και των παράκτιων πόλεων να χτίζουν τους οικισμούς τους με παρόμοιο τρόπο. Με αφορμή την εικόνα με το λιμάνι της Σύμης οι μαθητές σχεδιάζουν και υλοποιούν ένα πρόγραμμα για την πορεία του νησιού μέσα στον χρόνο. Οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, επιλέγουν θεματικές ενότητες π.χ. ιστορία, οικονομία, καθημερινή ζωή, τέχνες και πολιτισμός. Με την ολοκλήρωση του σχεδίου παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην τάξη. Εναλλακτικά, θα μπορούσαν οι ομάδες να εργαστούν με διαφορετικές χρονικές περιόδους. Η καθέλκυση ενός σκάφους ήταν και είναι μια ιδιαίτερα σημαντική διαδικασία για τους κατοίκους των νησιών. Οι μαθητές αιτιολογούν αυτή τη θέση με επιχειρήματα. Βρίσκουν πληροφορίες, από μαρτυρίες ναυτικών ή από το διαδίκτυο, για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να γίνει σήμερα καθέλκυση ενός πλοίου. Αναζητούν πότε γίνεται καθέλκυση ενός σκάφους αλλά και πότε έχουμε ανέλκυση. Χρησιμοποιούν λεξικό για να ορίσουν τις έννοιες: καθέλκυση και ανέλκυση. Με αφορμή την σημαία που διακρίνεται στο σκάφος οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες για τον ρόλο της σημαίας πάνω σε ένα πλοίο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6062
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ