Mistras
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για ξυλογραφία που απεικονίζει την καστροπολιτεία του Μυστρά. Στο βάθος δεσπόζει επιβλητικός ο ορεινός όγκος του Ταϋγέτου. Ο Μυστράς, που είναι η καλύτερα σωζόμενη βυζαντινή πολιτεία στον Ελλαδικό χώρο, περιέχει κτίσματα όπως εντυπωσιακά καλοδιατηρημένες βυζαντινές εκκλησίες, παλάτια, σπίτια, γεφυράκια και κάστρο, τα οποία μαρτυρούν την ιστορία μιας πολιτείας που γνώρισε σπουδαία ακμή ως πρωτεύουσα του βυζαντινού δεσποτάτου του Μορέως, πλούτισε από το εμπόριο με Ανατολή και Δύση και έστεψε τον τελευταίο αυτοκράτορα, Κωνσταντίνο Παλαιολόγο. Η ξυλογραφία περιέχεται στο έργο του Γάλλου διπλωμάτη Henri Belle "Trois années en Grèce", Παρίσι, Librairie Hachette, που εκδόθηκε το 1881 και περιλάμβανε τις εντυπώσεις του από την παραμονή του στην Ελλάδα κατά την περίοδο από το 1868 έως το 1875. Βρίσκεται σε συλλογή της Βιβλιοθήκης του Μουσείου Μπενάκη. Ξυλογραφία είναι η τέχνη της χάραξης σχεδίων και συμβόλων πάνω σε ξύλινη επιφάνεια που προορίζεται για πλάκα για την εκτύπωση αντιτύπων σε χαρτί.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας προβάλλεται η ξυλογραφία με τον βιντεοπροβολέα σε μαθητές Δημοτικού ή του Γυμνασίου. Οι μαθητές καλούνται να περιγράψουν αυτό που βλέπουν και να αναγνωρίσουν περί τίνος πρόκειται. Αφού γίνει η αναγνώριση με ή χωρίς τη βοήθεια του εκπαιδευτικού αναλαμβάνουν να μελετήσουν τις επιμέρους πτυχές του θέματος. Εργαζόμενοι, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για θέματα που αφορούν τη Βυζαντινή εποχή όπως: η διοίκηση και η πολιτική οργάνωση, οι σχέσεις εκκλησίας και κράτους, η θέση των μοναχών και κατ’ επέκταση των μοναστηριών, οι εκκλησίες του Μυστρά και ο αρχιτεκτονικός τους ρυθμός κ.ο.κ. Τα αποτελέσματα των ερευνών κάθε ομάδας παρουσιάζονται στην ολομέλεια της τάξης. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη διδασκαλία της Γεωγραφίας και ειδικότερα ως παράδειγμα ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον και δεδομένου ότι η καστροπολιτεία του Μυστρά έχει εγγραφεί από το 1989 ως πολιτιστικό αγαθό στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με απόφαση της αρμόδιας επιτροπής της Unesco, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν τόσο τους λόγους που η UNESCO προέβη σε αυτή την εγγραφή όσο και να βρουν άλλα παρεμφερή πολιτιστικά αγαθά της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η ξυλογραφία και οι μαθητές να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Monastic life Monastic lifeMonastic life
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Church architecture Church architectureChurch architecture
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE