Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Προτομη του Παπαφλεσσα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Προτομή του αγωνιστή της ελληνικής επανάστασης του 1821 Παπαφλέσσα, φιλοτεχνημένη από τον γλύπτη Κωστή Παπαχριστόπουλο και τοποθετημένη στο Πεδίο του Άρεως στην Αθήνα. Ο Παπαφλέσσας ο οποίος ήταν κληρικός, συγκαταλέγεται ανάμεσα στους πιο γνωστούς και διακεκριμένους αγωνιστές της επανάστασης του ‘21. Αναφέρεται επίσης ως Γρηγόριος Δικαίος (το πραγματικό του όνομα ήταν Γεώργιος Δημ. Φλέσσας, ενώ το "Δικαίος" ήταν το εκκλησιαστικό Οφφίκιο που του αποδόθηκε όταν χειροτονήθηκε Αρχιμανδρίτης από τον Γρηγόριο τον Ε') καθώς και ως «Μπουρλοτιέρης των ψυχών». Μυήθηκε στη Φιλικὴ Eταιρεία και τo 1820 έφθασε στην Πελοπόννησο ως πρόδρομος του Δ. Υψηλάντη για την προετοιμασία της Επανάστασης. Πέθανε μαχόμενος στο Μανιάκι το 1825, αντιμετωπίζοντας τα στρατεύματα του Ιμπραήμ. Ο δημιουργός του έργου είναι ο γλύπτης Κωστής Παπαχριστόπουλος (1906-2004), ένας διακεκριμένος Έλληνας γλύπτης που έζησε και εργάσθηκε στην Ελλάδα και το Παρίσι. Έχοντας μαθητεύσει στο Παρίσι κοντά στον διάσημο γλύπτη Αντουάν Μπουρντέλ και μελετώντας στη Ρώμη την τεχνική του χαμένου κεριού (την οποία πρώτος εφάρμοσε στην Ελλάδα) συνέβαλε ιδιαίτερα στην ανανέωση της ελληνικής γλυπτικής. Τον ενδιέφερε κυρίως η ανθρωποκεντρική απεικόνιση και φιλοτέχνησε κατά κύριο λόγο προτομές και γυναικεία γυμνά.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και σε ερευνητικές εργασίες ή προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων ως οπτικό υλικό για την Ελληνική επανάσταση του 1821, σε συνδυασμό με προσωπογραφίες άλλων ηρώων (χαρακτικά, ζωγραφικά πορτραίτα κλπ). Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν πορτραίτα αγωνιστών του ‘21 και να δημιουργήσουν μια αφίσα (poster) ή μια παρουσίαση slideshow, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως οπτικό υλικό στον εορτασμό της 25ης Μαρτίου. Επίσης, η προτομή του Παπαφλέσσα θα μπορούσε να αναλυθεί σε συνδυασμό με άλλα πορτραίτα του (υπάρχουν αρκετά χαρακτικά και ελαιογραφίες που απεικονίζουν τον Παπαφλέσσα, όπως για παράδειγμα η ελαιογραφία του Διονυσίου Τσόκα, ένα χαρακτικό του Δανού χαράκτη Adam FriedeI, ο οποίος φιλοτέχνησε επίσης πορτραίτα πολλών άλλων ηγετικών μορφών της επανάστασης, κ.α) και να ακολουθήσει συζήτηση για τα χαρακτηριστικά (μορφολογικά, ενδυματολογικά, χαρακτηρολογικά κ.α) του ήρωα που επιλέγει να τονίσει ο κάθε καλλιτέχνης. Με βάση τα πορτραίτα αυτά και πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση του οι μαθητές θα μπορούσαν να συνθέσουν το ψυχολογικό πορτραίτο και να προσεγγίσουν το χαρακτήρα του ήρωα.
Στο μάθημα των Εικαστικών και της Ιστορίας της τέχνης, η εικόνα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με άλλα έργα του γλύπτη Κωστή Παπαχριστόπουλου, καθώς και άλλων Ελλήνων γλυπτών του 20ου αι., ως οπτικό υλικό για την ιστορία και εξέλιξη της ελληνικής γλυπτικής στον 20ο αι. Συγκρίσεις θα μπορούσαν να γίνουν με γλυπτά των Μπουρντέλ και Μαγιόλ, το έργο των οποίων αποτέλεσε τη βασικότερη επιρροή για τον Παπαχριστόπουλο, καθώς και με έργα του Ροντέν, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να εντοπίσουν τα νέα στοιχεία που εισήγαγαν αυτοί οι πρωτοπόροι πρόδρομοι του μοντερνισμού στη γλυπτική. Επίσης, συγκρίνοντας με άλλες απεικονίσεις (ζωγραφικές ή χαρακτικές) του Παπαφλέσσα, να γίνουν αναφορές στη λιτότητα και την καθαρότητα της απόδοσης του Παπαχριστόπουλου, ο οποίος αφαιρεί από την απεικόνιση του ήρωα όλα τα επιπλέον περιγραφικά στοιχεία (πχ χαρακτηριστικά ενδυματολογικά στοιχεία που εμφανίζονται σε άλλα πορτραίτα του και ενδεχομένως θα βοηθούσαν στην ευκολότερη αναγνώριση του ήρωα) και να ενθαρρυνθούν οι μαθητές να στοχαστούν και να αναρωτηθούν για ποιους εννοιολογικούς ή αισθητικούς λόγους ο γλύπτης επιλέγει να τα αφαιρέσει. Τέλος, το έργο θα μπορούσε να παρουσιαστεί σε συνδυασμό με άλλες προτομές από διάφορες εποχές (από την αρχαιότητα έως σήμερα) για να κατανοηθεί ο συγκεκριμένος τύπος γλυπτών, η προτομή, και να προσδιοριστεί η χρήση, τυπολογία και το στυλ των γλυπτών αυτών ανά εποχή μέσα από τις παρατηρήσεις των μαθητών.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6225
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Παπαχριστόπουλος Κωστής
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator