Χαρτης της αρχαιας Ολυμπιας, συμφωνα με αρχαιες πηγες
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Περιλαμβάνεται στο έργο του Γάλλου λογίου Jean-Jacques Barthélemy το οποίο έχει τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Ο νεαρός Ανάχαρσης, ήρωας του μυθιστορήματος, περιηγείται στις σημαντικότερες περιοχές της Ελλάδας του 4ου αιώνα π.Χ με σκοπό την απόκτηση σοφίας. Οι χάρτες της παραπάνω έκδοσης, που βασίζονται στις πιο πρόσφατες επιστημονικές μελέτες της εποχής (τέλη 18ου αιώνα), αποσκοπούν στο να κατατοπίσουν το ευρωπαϊκό αναγνωστικό κοινό αναφορικά με τα ταξίδια του ήρωα στην ελληνική επικράτεια. Εδώ έχουμε μια κάτοψη του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας, βασισμένη στις αρχαίες πηγές, που είναι αρκετά ακριβής, δεδομένου ότι τη εποχή της σύνταξης του χάρτη δεν είχαν ακόμη διεξαχθεί ανασκαφές στο χώρο (ανασκάφθηκε για πρώτη φορά το 1829). Ενδεικτικά καταγράφονται το ιερό κατάφυτο άλσος, η Άλτις, όπου βρισκόταν ο ναός του Δία, το Στάδιο, ο Ιππόδρομος και ο Κρόνιος λόφος. Η έκδοση είχε μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη και μεταφράστηκε και στα ελληνικά από τον Ρήγα Φεραίο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια διδακτική προσέγγιση που, αφενός θα εξοικειώνει τους μαθητές με τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας, αφετέρου θα τους φέρνει σε επαφή με το ιστορικό γεγονός του ευρωπαϊκού κινήματος του φιλελληνισμού και το ενδιαφέρον που έδειχναν οι Ευρωπαίοι για τις ελληνικές αρχαιότητες στη νεότερη εποχή. Οι μαθητές παρατηρούν το χάρτη και τον συγκρίνουν με κατόψεις που απεικονίζουν τον αρχαιολογικό χώρο όπως είναι τώρα, μετά από τις διαδοχικές ανασκαφές που έχουν διεξαχθεί από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. Μπορούν επίσης για τον ίδιο σκοπό να κάνουν χρήση του προγράμματος Google Earth. Έπειτα, μια ομάδα μαθητών μπορεί να αναλάβει το έργο να μεταφράσει τα μικρά γαλλικά κείμενα που έχουν σημειωθεί πάνω τον χάρτη και να αντιστοιχίσουν τις γαλλικές ονομασίες με τις ελληνικές των σύγχρονων κατόψεων, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις διαφορές που παρατηρούνται μεταξύ τους. Για την καλύτερη διεκπεραίωση αυτού του έργου, αν είναι δυνατόν, μπορεί να πραγματοποιηθεί επίσκεψη σε βιβλιοθήκες που έχουν στην κατοχή τους την παραπάνω έκδοση όπως το Ίδρυμα Λασκαρίδη. Μια άλλη ομάδα μαθητών μπορεί να επικεντρωθεί στον εντοπισμό των αρχαίων πηγών (π.χ Παυσανίας) στις οποίες περιγράφεται ο ιερός χώρος της Ολυμπίας. Παρουσιάζοντας στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνας τους και τα συμπεράσματα που προκύπτουν σε συνδυασμό με την εργασία της πρώτης ομάδας μαθητών η διδακτική αυτή ενότητα μπορεί να κλείσει με μια συζήτηση στην ολομέλεια σχετικά με τον ρόλο που παίζουν οι αρχαίες πηγές στην επιτυχία του ανασκαφικού έργου των αρχαιολόγων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6228
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διαπολιτισμικές ανταλλαγές Intercultural exchangesΔιαπολιτισμικές ανταλλαγές
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Αθλητισμός SportsΑθλητισμός
Γαλλικά FrenchΓαλλικά > Γενικές ικανότητες/δεξιότητες General Competencies / skillsΓενικές ικανότητες/δεξιότητες > Κοινωνικο-πολιτισμικές γνώσεις Socio-cultural knowledgeΚοινωνικο-πολιτισμικές γνώσεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ