Le Pirée
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο ιστορικός χάρτης με τον τίτλο “Le Pirée” - «Ο Πειραιάς» εντάσσεται στον «Τουριστικό Οδηγό για την Ελλάδα» του Karl Baedeker (1801-1859), γνωστού ως εμπνευστή και εκδότη “Οδηγών Ταξιδιού”. Οι “Οδηγοί Baedeker με επαναστατικό σχήμα «τσέπης» και χάρτες των πόλεων, των προς επίσκεψη τοποθεσιών, με πρακτικές πληροφορίες και όλες τις διευκολύνσεις που χρειαζόταν ο επισκέπτης ενός τόπου,ήταν πρακτικοί και ευπώλητοι. Ο «Τουριστικός Οδηγός για την Ελλάδα» (1894) περιέχει κεφάλαιο για την ιστορία της τοπογραφίας της Αθήνας, βασισμένο σε πληροφορίες συγγραφέων, ξεκινώντας από τον Στράβωνα και τον Παυσανία και συμπεριλαμβάνοντας τους προγενέστερους της έκδοσης αυτής συγγραφείς και περιηγητές.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο χάρτης ” μπορεί να αξιοποιηθεί ως απαραίτητο εποπτικό υλικό στη διδακτική πράξη τόσο, γιατί παρέχει σημαντικές πληροφορίες, οι οποίες έχοντας νοηματική και χρονική αλληλουχία δίνουν τη δυνατότητα στον μαθητή να συμπληρώσει και να οικοδομήσει σταθερά την ιστορική γνώση του και να ασκήσει την κριτική του σκέψη.Αν μεγεθυνθεί μπορεί να λειτουργήσει διαδραστικά και να αποτελέσει έναν σημαντικό κώδικα επικοινωνίας και να αξιοποιηθεί όχι απλώς ως εικόνα αλλά ως ιστορικό κείμενο.Οι μαθητές ακολουθώντας κάποιες διαδρομές μέσω του χάρτη μπορούν να σταθούν σε ορισμένες τοποθεσίες, να μελετήσουν τα τοπωνύμια και να ανασυνθέσουν το ιστορικό παρελθόν του Πειραιά. Ενδεικτικά αναφέρουμε το λιμάνι της Ζέας (Πασαλιμάνι), τον όρμο της Φρεαττύδας, το λιμάνι της Μουνυχίας (το μετέπειτα Τουρκολίμανο), αλλά και αρχαιοελληνικούς ναούς , τα αρχαία μακρά Τείχη κ.ά. Ενδεικτικές δραστηριότητες που μπορούν να αναλάβουν οι μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου είναι: • Ταξινόμηση χαρτών π.χ. χάρτες που προσδιορίζουν τη θέση ενός κράτους, χάρτες που πριοσδιορίζουν κινήσεις πληθυσμών, ηλεκτρονικοί χάρτες κ.ά. (στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας). • Εντοπισμός τοπωνυμίων και σύνδεση τους με τη σύγχρονη ονομασία των τόπων. • Μελέτη της ιστορικής πορεία του Πειραιά από την αρχαιότητα έως και τον 20ό αιώνα και η ανάδειξή του ως σημαντικού λιμένα από τα τέλη του 19ου αιώνα και μετέπειτα. • Η ακμή και η παρακμή του Πειραιά ως εμπορικού κέντρου, μια σύντομη παρουσίαση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας από την αρχαιότητα στη βυζαντινή και οθωμανική περίοδο έως σήμερα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map elements Map elementsMap elements
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΤΖΟΥΑΝΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE