Ευγενιος Βουλγαρης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Απεικόνιση (σε λιθογραφία) του Ευγένιου Βούλγαρη (Κέρκυρα 1716 - Πετρούπολη 1806), ο οποίος υπήρξε κληρικός, παιδαγωγός, μεταφραστής του Βολταίρου και διαπρεπής στοχαστής του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Πρόκειται για μια ιστορική φυσιογνωμία στην οποία αποτυπώνεται ανάγλυφα η θετική στάση της ορθόδοξης εκκλησίας απέναντι στο ιδεολογικό ρεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού κατά τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής του.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει στους μαθητές την διερεύνηση πτυχών του πνευματικού ρεύματος του νεοελληνικού διαφωτισμού, ιδίως στις σχέσεις του με την ορθόδοξη εκκλησία. Για τον σκοπό αυτό μπορούν να αξιοποιηθούν ιστορικές πηγές οι οποίες είτε θα βρεθούν στα σχολικά εγχειρίδια (σχετικά κεφάλαια), είτε σε διαδικτυακά περιβάλλοντα που εστιάζουν στην ελληνική ιστορία (π.χ. Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού κ.λπ.), είτε από το αρχείο της ΕΡΤ (για τον Ρήγα Βελεστινλή, τον Αδαμάντιο Κοραή και τον ‘Ανώνυμο’ συγγραφέα της Ελληνικής Νομαρχίας). Οι μαθητές αρχικά πρέπει να μελετήσουν τα δεδομένα σχετικά με τους οικονομικούς μετασχηματισμούς (κατά τα τέλη του 18ου αι.) που ευνόησαν την οικονομική ανάπτυξη των Ελλήνων, η οποία με την σειρά της είχε ως αποτέλεσμα και την ανάπτυξη των σχέσεών τους με την δυτική Ευρώπη και την πνευματική τους εξέλιξη. Μπορούν λοιπόν (α) να εντοπίσουν σε χάρτες τις ευρωπαϊκές πόλεις στις οποίες υπάρχουν ακμαίες παροικίες Ελλήνων, (β) να δημιουργήσουν εννοιολογικούς χάρτες όπου θα αποτυπώνονται οι παραδοσιακές και οι νέες κοινωνικές ομάδες του ελληνισμού που είχαν ηγετικές θέσεις στην οθωμανική αυτοκρατορία και θα αναφέρονται στον ρόλο τους, (γ) να δημιουργήσουν χρονογραμμές με τα σπουδαιότερα πολιτικά και πνευματικά γεγονότα ή ακόμη και ένα λεύκωμα με εικόνες των εκπροσώπων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και σύντομο υπομνηματισμό τους. Τέλος, μπορούν να μελετήσουν πηγές σχετικές με τον ρόλο της ορθόδοξης εκκλησίας σε όλο το διάστημα που διήρκεσε σε ο νεοελληνικός διαφωτισμός (π.χ. Φ. Ηλιού, “Νεοελληνικός Διαφωτισμός, η νεωτερική πρόκληση”, Ιστορία του νέου ελληνισμού, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, τομ. 2ος, σ. 15.) και να συντάξουν ένα κείμενο στο οποίο θα αναφέρουν τα βασικότερα σημεία που χαρακτηρίζουν τον ρόλο αυτό.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE