Οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν πλήθος εργαλείων και πηγών για να μελετήσουν πτυχές της ιδεολογίας της Μεγάλης Ιδέας στο νεοελληνικό κράτος. Αρχικά μπορούν να διαβάσουν την ομιλία του Ιωάννη Κωλέττη, η οποία εκφωνήθηκε τον Ιανουάριο του 1844 στην Βουλή, κατά την συζήτηση του άρθρου 3 του Συντάγματος σχετικά με τον προσδιορισμό των στοιχείων που θα συνιστούσαν την ελληνική ιθαγένεια ( η ομιλία αυτή είναι δημοσιευμένη σε πολλούς ιστοτόπους και βρίσκεται εύκολα μετά από μικρή αναζήτηση). Παράλληλα μπορούν να μελετήσουν ορισμούς των όρων «αυτόχθων», «ετερόχθων» και «αλυτρωτισμός» σε ψηφιακά λεξικά και στην συνέχεια, χρησιμοποιώντας ψηφιακούς άτλαντες ιστορικών χαρτών (π.χ. centennia) να εντοπίσουν στον χώρο, τα όρια στα οποία έπρεπε να επεκταθεί το ελληνικό κράτος σύμφωνα με το μεγαλοϊδεατικό όραμα. Κατά την διαδικασία αυτή μπορούν να κάνουν ποικίλες συγκρίσεις σχετικά με τις αυξομειώσεις της ελληνικής επικράτειας κατά καιρούς και μέχρι το 1948 (τελευταία εδαφική επέκταση). Στόχος αυτών των δραστηριοτήτων είναι οι μαθητές να αποκτήσουν μια γνωσιακή βάση για το περιεχόμενο του όρου «Μεγάλη Ιδέα», χωρίς να διεισδύσουν στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες ανάπτυξης του μεγαλοϊδεατισμού αλλά και του αλυτρωτισμού, τις οποίες μπορούν να μελετήσουν σε επόμενο, περισσότερο αναλυτικό, σχέδιο μαθήματος.