Σταφιδικο ζητημα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το ΜΑ αντικείμενο αναφέρεται στη σταφιδική κρίση που έπληξε την Ελλάδα επί κυβερνήσεως Δημητρίου Ράλλη (1905). Το κείμενο είναι ανυπόγραφο, φέρει τίτλο «Φαινόμενα και πράματα» και έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό «Ο Νουμάς», Vol 3, No 154 (1905), σελ. 6-7.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με αφορμή το Μαθησιακό Αντικείμενο οι μαθητές επιδιώκεται: 1) Να κάνουν μια σύντομη ιστορική αναδρομή στην καλλιέργεια της σταφίδας που αποτέλεσε το κυριότερο εξαγωγικό προϊόν του ελληνικού βασιλείου από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του νεοελληνικού κράτους, λόγω της εξωτερικής ζήτησής του στην ευρωπαϊκή αγορά και κυρίως την αγγλική. 2) Να αναζητήσουν τα αίτια της σταφιδικής κρίσης, η οποία ξέσπασε το 1893, καθώς και τα προβλήματα που δημιούργησε στην οικονομία και στον αγροτικό πληθυσμό. Παράλληλα, να καταγράψουν τις προσπάθειες των κυβερνήσεων Γ. Θεοτόκη και Χ. Τρικούπη για την αντιμετώπιση του σταφιδικού ζητήματος. Πληροφορίες μπορούν να αντλήσουν και από τη σελίδα του «Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού» (ΙΜΕ). 3) Να δημιουργήσουν ένα κολλάζ (αφίσα), όπου θα επικολλήσουν εικόνες από όλο το φάσμα των απασχολήσεων για την καλλιέργεια της σταφίδας με τον σχετικό υπομνηματισμό. 4) Να αναζητήσουν κείμενα (ποιητικά και πεζά) στα οποία γίνεται αναφορά για τη σταφίδα. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους στίχους του Κλεάνθη Τριανταφύλλου για την οικονομική αξία της σταφίδας, του Γ. Σουρή για τη σταφιδική κρίση. Χαρακτηριστικά βιβλία: Α. Καρκαβίτσας «Το σύννεφο» (1922). Α. Κακούρη «Πριμαρόλια» (1998). Ν. Καμβύσης «Η φυσαρμόνικα» (Μεσσηνιακά χρονικά, τόμος Α, 1999). Κ. Κουτσούρας «Καημοί στα παλιά σταφιδοχώραφα» (Μεσσηνιακά χρονικά, τόμος Α, 1999). Αι. Δημόπουλος «Η παντιέρα των μαγεμένων» (2002). Δ. Κουκουλάς «Τα φορτηγά και άλλες ιστορίες» (2005). Ακόμη, να ανατρέξουν σε χαρακτηριστικές φράσεις με τη λέξη «σταφίδα» και να τις ερμηνεύσουν (π.χ. «έγινε σταφίδα», «σταφίδιασε») 5) Να πληροφορηθούν για τη διατροφική αξία της σταφίδας, τις σχετικές συνταγές μαγειρικής, καθώς και τη χρήση της στην κοσμετική (περιποίηση σώματος και προσώπου).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE